Storbritannien för resebloggare – Del 1

Bloggutmaningar är en sak vi pratar om i nätverket för resebloggare lite då och då och här kommer en utmaning till mina resebloggarkollegor för där jag sitter och läser en av deras bloggar inser jag plötsligt att jag vill berätta för dem vart i mitt kära Storbritannien jag tycker de själva ska resa och då vill jag naturligtvis veta vart de tycker att jag och andra bloggare ska resa där de inte tror att vi har varit – lite som ett led i att lära känna varandra bättre. Under tiden hoppas jag självklart att ni läsare kikar in hos alla dessa fantastiska bloggare för även om de inte har brittiskt fokus så har de inspirerande bloggar för alla som gillar att resa.

För att inte göra inlägget jättelångt så kommer det istället att bli flera så här kommer de som är först ut så

Eva uppe i Norrbotten som driver People in the Street älskar bland annat New York och Kanada men också hästar. Henne vill jag såklart skicka på en veckas ridtur på Highlandponnyer i skotska högländerna. Här finns storslagen, nordlig natur och Eva som gillar att hitta nya vänner skulle gilla de pratglada skottarna på puben kvällstid och säkert klicka med flera i ridgänget.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daniel på Traveler’s edition / Dryden.se är fotbollsintresserad, älskar Manchester United och åker på deras matcher när han har råd och tid. Han ska naturligtvis på en weekend till Cardiff där Ryan Giggs är född liksom Giggs stora fan Gareth Bale. Här kan han utöver att gå i dessa spelares fotspår se Giggs reservfavoriter Cardiff spela och även passa på att lära sig mer om Wales nationalsport rugby och om Dr Who. Strax utanför staden är vackra Brecon Becons nationalpark nog Storbritanniens bästa plats för både skärm- och hängflygning för den som gillar uteliv och att vistas i luften.

Vart jag ville skicka Linnea i Bayern var först inte helt klart men eftersom hon tycker om att vandra och samtidigt vill att barnen ska ha kul så blir det till Ilfracombe. Här kan man gå South West Coast Path längs dramatiska klippor eller lummiga inlandsdalar och åka på båtturer där man kanske ser delfiner. Staden är promenadvänlig med otroliga solnedgångar och tunnelstränderna med sina krabbor och annat att upptäcka är oemotståndliga ända upp i tonåren.

Hillsborough dominerar hamnvyn i Ilfracombe

Hillsborough dominerar hamnvyn i Ilfracombe

 

Hebriderna

Luskentyre på ön Harris.  Foto: F. Leask

Katarina som driver Äntligen vilse är en bra fotograf och eftersom hon mest varit i London så vill jag skicka henne till Bradford och National Media Museum med sin fotosamling men inte bara för detta utan också eftersom hon delar sitt liv med en kock och gärna själv äter vegetariskt och Bradford är ett mecka för den som älskar asiatisk mat av hög kvalitet till låga priser. Själv minns jag kända Mumtaz Paan House med en alldeles fantastisk vegetarisk rätt på spenat, kastanjepuré och den indiska osten paneer. Ja, och så det faktum att Mumtaz var delaktig i den kokbok som Indiska gav ut för ett antal år sedan så mitt i restaurangen tronade alltså en för mig välbekant kokbok på svenska i en glasmonter. Lämnar hon staden och ger sig upp på hedarna ovanför kan hon dessutom ta miljoner vackra naturbilder.

En annan toppenfotograf är Helena på Oh darling som berättar att hon aldrig varit längre norrut än Hull i Storbritannien (i Sverige har hon varit desto längre upp) och då tycker jag att hon som älskar Österlens stränder ska ta sig till stränderna på den skotska ön Harris där Luskentyre är en av de mest kända men det finns fler såsom till exempel Horgabost. Hade klimatet varit annorlunda hade man trott att man var i Karibien. Nu gör det ombytliga vädret istället att man får ett fantastiskt ljus att fotografera i med blåbärsblå regnmoln och gyllene sand, bara man har med vind- och regnjacka.

36 kommentarer

  1. Så härliga och fantastiska ord om
    Oss resebloggare! Längtar tillbaka till england 🙂

    Liked by 1 person

    1. När längtan blir för stor så satsa på Bradford. Du behöver inte bo mitt i smeten om du inte vill. Bo någonstans längs slussarna i Bingley i Airedale, vid världsarvet Saltaire. Nära till både staden och heden.

      Liked by 1 person

  2. Hoppas kvala in till del 2 i serien. Vet redan vilka två ställen som står högt på min lista men vill se vad du tycker är lämpligt.

    Gilla

    1. Jodu, det är din tur snart. 😀 Nu undrar jag ju som sjutton vilka två ställen du drömmer om…svårt att veta var du redan har varit. Hm…

      Gilla

      1. Tror jag väntar med att berätta. Vore ju fantastiskt om du skickade mig samma ställen. Men ena stället är en stad och andra en rundresa.

        Gilla

      2. Aha! Rundresa minsann…där börjar tankarna vandra för det finns ju ett par riktiga klassiker.

        Gilla

  3. Vilken fantastiskt rolig ide!! Bra och intressant läsning blev det dessutom😀

    Gilla

    1. Tack! Det var riktigt roligt att sitta och fundera över vart alla skulle få åka så det bara flöt på, haha.

      Gilla

  4. resfredag · · Svara

    Vilken superrolig idé, och vilket arbete som ligger bakom med research och planering!

    Gilla

    1. Tack! Ändå var det här ett av de inlägg som faktiskt skrev sig självt för att det var så roligt att fundera över vart ni skulle få åka.

      Gilla

  5. AdrenaLina · · Svara

    Vilken rolig idé 🙂 Härligt inlägg!

    Gilla

    1. Tack. De flesta har ju varit i Storbritannien men inte nödvändigtvis utanför London och närområdena med sina kustorter och universitet. Här får jag en chans att ta upp andra resmål.

      Gilla

      1. AdrenaLina · ·

        Ja, verkligen ett bra sätt att lyfta fram både Storbritannien och bloggarna 🙂

        Liked by 1 person

  6. Vilken rolig och annorlunda idée. Det här kommer jag följa 🙂

    Liked by 1 person

    1. Tack! Ja det blir din tur att se vart du kan ta vägen snart.

      Gilla

  7. Så himla rolig utmaning, får se om jag hakar på. Det märks att du känner ett gäng av resebloggarna bra!

    Gilla

    1. Tack. Ja det vore kul att se vart du tycker vi skulle resa. Vissa känner jag bättre än andra tycker jag men vi får väl se när jag är klar, hehe.

      Gilla

  8. Åh vad kul :)… Det ser jag riktigt fram emot. Får boka in ett första besök till SB kommande året:)

    Liked by 1 person

  9. liniz2013 · · Svara

    Vilket bra inlägg 🙂 kul iniativ 🙂 kram

    Gilla

    1. Tack. Vi får se var du hamnar, kram.

      Gilla

  10. Haha, så rolig utmaning! 🙂

    Liked by 1 person

    1. Tack, hoppas några hakar på. Jag vill skickas hit och dit.

      Gilla

  11. Vilken kul grej! Och vilken bra koll du har på vad som skulle passa olika bloggare! Imponerad!

    Gilla

    1. Tack, ja det är ju vad jag TROR passar. 😀

      Gilla

  12. Helena FREEDOMtravel · · Svara

    Haha, kul att läsa! Du måste ha researchat en del 😉 Hälsningar från Piteå!

    Liked by 1 person

    1. Ja fast så mycket research var det inte för det här gänget. Läser man era bloggar regelbundet så ser man var passionerna finns och vilka intressen ni har tror jag. 🙂

      Gilla

  13. Åh vad kul! Tack för ett utmärkt tips till ett ställe jag absolut skulle kunna resa till!
    Skottland är storslaget och vackert, men vi hade otur med vädret den gången jag var där.

    Gilla

    1. Ja man kan ju ha sådan fruktansvärd otur med vädret. Då är det i och för sig riktigt vackert men man hinner ju inget eftersom man måste torka sig på någon pub hela tiden och inte blir det roliga foton i regndis heller. Hoppas du kommer iväg igen.

      Gilla

      1. Det ska jag! Och nästa gång ska jag åka till de skotska högländerna för att rida highlandponnyer! Vilken fantastisk upplevelse det vore. Helt underbara tips som du verkligen lagt en tanke bakom ❤️
        Tack igen!

        Liked by 1 person

      2. Det var så lite. 🙂

        Gilla

  14. earthwanderess · · Svara

    Jätteroligt inlägg! Storbrittanien har en stor plats i mitt hjärta, och det erbjuder någonting för alla 😀

    Gilla

    1. Tack! Ja det gör det verkligen. Vart åker du helst?

      Gilla

  15. Vilket härligt inlägg! Det där stället skulle ju passa mig perfekt. Så vackert att fotografera och sen så skulle jag gärna bada massor där! Funderar på att låna din idé och köra en liknande inläggsserie nu 😀

    Liked by 1 person

    1. Ja det är ju skrivet som lite av en utmaning till er.

      Gilla

  16. Men, åh, viken smart idé och så kul att läsa! Det här visar verkligen på att Storbritannien har något för ALLA!

    Liked by 1 person

    1. Ja det har ju det. Där finns verkligen allt utom varmt vinterväder (fast medan jag skriver det minns jag en nyårsafton i St Ives med 18 grader vid tolvslaget…).

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

