Resor till Nordirland

En sak jag tycker är intressant är hur olika länder ser på saker och ting. Är du gravid i Sverige får du höra hur livsfarligt det är med skaldjur, jordgubbar, opastöriserat, strömming och mycket mycket annat och medan det sistnämnda faktiskt är farligt rent allmänt i för stora mängder nuförtiden så känns listan väldans lång. När jag var gravid i Belgien blev jag bara tillsagd att ta det försiktigt med en ost. En enda ost. Den var såklart gjord på opastöriserad mjölk men turligt nog hade den en egen säsong och var bara mogen under hösten. Däremot fick jag långt tidigare än mina vänner i Sverige reda på att det är livsviktigt att skölja grönsaker och genomsteka kött för att undvika toxoplasmos vilket ingen verkade veta så mycket om härhemma då. När våra barn väl är födda undrar man hur resten av världen överlever eftersom inga barn har tillgång till välling utomlands…!  Det som verkar så otroligt viktigt för svenska föräldrar att ta till i alla lägen.

Att jag tänker på detta beror på att jag i dagarna sett nyheten att Finlands ambassad i London gått ut med en ny särskild varning om Nordirland. På ambassadens sida står:

”Vi ber den som reser till Nordirland beakta att det kan förekomma attentat från grupper som ställt sig utanför fredsavtalet. I Belfast kan det förekomma oroligheter i synnerhet under sommaren och förhösten när religiösa politiska grupperingar ordnar parader. I Nordirland är hotnivån allvarlig (severe), terrordåd anses med andra ord varar mycket sannolika (an attack is highly likely). Hotnivån är den nästhögsta på den femgradiga skalan.”

När jag läser på Sveriges sida om reseinformation om Storbritannien står det bara en länk till brittiska Home Office, det vill säga inrikesministeriet och så får man själv klicka sig vidare dit. Där kan man läsa att ”The threat to Northern Ireland from Northern Ireland-related terrorism is severe.” Varken mer eller mindre.

Även om båda poängterar att Storbritannien generellt anses säkert att resa i så är meddelandet alltså något allvarligare från Finland som ger en bakgrund än från Sverige som mest meddelar det hela som en parentes i en nation som redan har hög säkerhet på grund av alla möjliga hot utifrån mot flygplatser och storstäder. Vad är det som gör att de har en liten skillnad i gradering? För mig känns det som om Finland helt enkelt är mer alert och förberett i största allmänhet.

Det har ju varit ganska lugnt i några år men Brexit har ökat hotbilden eftersom Nordirland röstade för att stanna och detta har väckt fler gamla spänningar mellan de olika historiska grupperingarna. Grannen Irland är med i EU och är man nordirländare kan man redan få irländskt pass men vissa vill alltså gå längre än så, andra inte. Nu följer diskussioner i en region som aldrig fått så mycket rent ekonomiskt från Westminster och som oroar sig över framtiden.

Grafik: Wikipedia

Grafik: Wikipedia

Är det då plötsligt farligt att resa i Nordirland som det gjorts så mycket resereklam för på sistone med Game of Thrones, matfestivaler, coola Belfast och annat? Jag tror att det mest gäller att vara på sin vakt lite extra där igen nu och följa med i nyhetsrapporteringen. Läs på innan du åker så du lär dig de olika sidornas kännetecken omkring dig. Det tror jag faktiskt att du redan gör om du är intresserad av Nordirland som resmål eftersom det är en speciell region.

Har jag några läsare i Nordirland? Jag vet aldrig att jag fått några kommentarer därifrån men det vore intressant.

Nu har jag semester med dålig uppkoppling. Det här innebär att även bloggen har det. Jag ska blogga även de kommande tre veckorna men det kan hända att jag hoppar några dagar här och där och då vet ni varför. Jag kommer också att köra några gamla favoriter i repris eftersom jag har många nya läsare.

 

8 kommentarer

  1. Ja välling! Vi hade besök från Sverige av bekanta med baby som trodde de skulle kunna köpa välling här och blev jätteförvånade när de fick höra att välling inte finns i Portugal!

    Gilla

    1. Haha, ja det är otroligt det där fenomenet.

      Gilla

  2. och inte dricka kranvatten… i Europa dricker jag kranvatten överallt.

    Gilla

    1. Ja det kan du även om smaken ibland är trist. EU:s dricksvattendirektiv gör att det kontrolleras till skillnad från minetalvatten.

      Gilla

  3. Trist om det är en ökad hotbild. Men visst är det intressant med risker och riskperception… det är ju inte alltid det som rent konkret är farligast som man är mest rädd för… Förresten, kan du inte se med något statistikverktyg (Google Analytics eller annat) om du har läsare från Nordirland?

    Gilla

    1. Ja visst är det intressant hur man upplever hot. Bara att bo i Belgien ger en helt annan syn på hot mot barn till exempel.
      Det står bara UK i min statistik som det är nu.

      Gilla

  4. Mycket tråkigt med ökad hotbild, inte bra alls! Var där för knappt en månad sedan och allt var lugnt, men det ändras snabbt.

    Gilla

    1. Ja det är nog fortsatt lugnt fast de vill att man är mer vaksam.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

