Här vill man stanna i EU

Så här i efterdyningarna av Brexit-chocken är vi nog många som mest vill resa i Skottland där så gott som samtliga regioner röstat för att stanna i EU och där Nicola Sturgeon meddelat att vi EU-medborgare som skapat oss hem är välkomna. Finns det då inget hopp för de av oss som också gillar att resa i England och Wales? Jo, självklart gör det det och idag tänkte jag peka ut några resmål för dig som är besviken men ändå inte vill ge upp din favoritdel av världen.

Wales trodde jag länge skulle rösta för att stanna i stort. De gamla gruv- och industriorterna i söder har fått stora EU-bidrag och kommer nog känna av förändringens vindar snart eftersom de förvånansvärt nog röstade nej. Jag skriver förvånansvärt för här hade jag till skillnad mot Cornwall känslan av att de tyckte de hade mer att vinna på att stanna, de som inte har samma stora fiskeflotta. Nu blev det inte så utan här märktes det tydligt att utbildning blev en markör i hur det röstades men det finns ändå delar av Wales där stanna-sidan vann.

Aberystwyth i Cardiganbukten i västra Wales vetter mot Irland och har alltså en vy av världen som handlar om den gröna ö de har som granne. Det kanske är en del av förklaringen och likaså att staden ligger ganska långt från den engelska gränsen och känner sig riktigt walesisk. Detsamma gäller den superwalesiska regionen Gwynedd norr om Aberystwyth med sina många slott och en historia av motstånd mot England som faktiskt i ännu högre grad röstade stanna (58%). Det här är trakter där det walesiska språket talas av fler än på annat håll. Allra flest röster för att stanna när det gäller Wales fick Cardiff med 60% vilket faktiskt går att jämföra med London. 

West Wales

Aberystwyth Foto: Manfred Heyde

De flesta av er vet att London röstade för att stanna men det var en hel del skillnader mellan olika delar av staden och det kommer ett eget inlägg om detta. Under tiden blir ni kanske inte förvånade över att Londons ganska rika och välutbildade kringområden röstade för att stanna, med stora delar av Oxfordshire och Cotswolds samt Bath. Även Berkshire och till exempel High Wycombe som jag skrev om häromsistens liksom den oväntat trevliga IT-staden och järnvägsknuten Reading med sin handel och historiska Winchester är städer där stanna-sidan vann och så även mysiga St Albans.

Svenskarnas favorit Brighton liksom Lewes och andra delar av Sussex och Surrey ville också stanna kvar i EU och i Brighton & Hove var det faktiskt nästan 70% som ville stanna! Kanske borde jag omvärdera min syn på Brighton som jag ju vet är en stad för alternativt tänkande.

Mer Brighton blir det inte.

Piren som pekar ut mot Europa

Så gott som alla universitetsstäder röstade för att stanna så Cambridge som stad gjorde det men inte omgivningarna och detsamma kan sägas om Exeter, York och många fler. De fick ofta det resultat de fick på grund av välutbildade studenter snarare än lokalbefolkningen och ofta hängde det på håret som i till exempel Leeds även om grannstaden, den välmående Harrogate också ville stanna men då för att många är välutbildade höginkomsttagare.

När det gäller storstäder i norr så röstade både Liverpool och Manchester för att stanna med god marginal liksom lite förvånande Stockport (men inte Salford) och det rika Trafford med alla internationella fotbollsspelare och välutbildade karriärister i de exklusiva orterna där.

Lake District

Mellan Grasmere och Ambleside.   Foto: David Iliff. Licens: CC-BY-SA 3.0

En valkrets som däremot förvånade mig att de röstade stanna var South Lakeland även om det inte var med stor marginal. Hela övriga Cumbria röstade för Brexit så varför just den del som inbegriper det lantliga Lake District med sin nationalpark ville stanna är lite av en gåta för mig men en glad sådan. Förvisso får man många utländska turister men det får ju även till exempel Cornwall och det har ju visat sig att sådant inte alls är var Brexit handlar om. Skulle så många här vara välbärgade eller speciellt välutbildade? Ja tydligen är det så. Ni som kan Lake District bättre än jag får gärna kommentera.

6 kommentarer

  1. Ingmarie · · Svara

    Blir nyfiken på Lake district. Jag vet inte mycket om det. Jag kan tänka mig att det är svindyrt att köpa bostad eller att kunna bo kvar i en nationalpark/turistorter vilket kanske kan göra att det blir övervägande välbärgat och utbildat folk som bor där. Jag vet inte så mycket men jag tänker på t ex Windemere. Kan man jämför med ställen i Sverige som t ex Fjällbacka och Kungshamn ?(visserligen ingen nat.park) så blir där ju som jag uppfattat mer och mer välbärgade som har råd att köpa eller bo kvar och motsvarande svårt för dem som har flyttat hemifrån en gång att ha råd att flytta hem. Men det går givetvis kanske inte att jämföra med Sverige.. jag är kanske helt ute o cyklar. Den här guiden som jag åkte ensam med han pekade på ställen efter vägen (jag minns inte ortnamnen) men där var jättedyrt att köpa och framför allt att renovera eftersom det var väldiga regler och restriktioner för detta som hade med nationalpark att göra… svindyrt..

    Gilla

    1. Nej du är säkert inte ute och cyklar fast i Cornwall är det samma problem och där röstade de Brexit med stor marginal. Det är ett jätteproblem att ungdomar inte kan flytta hemifrån och ja, Yorkshire Dales har samma problematik med dyra byar fulla av journalister, kändiskockar och jag vet inte allt. Fast delar av norra Yorkshire har alltid varit rätt rikt och har många konservativa politiker som varit MPs.

      Nationalparker är svårt att få göra saker i ja. Jag har samma erfarenhet som har stuga i ett svenskt naturreservat. Får verkligen inte göra vad som helst.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    bara rätta till… jag uppfattar att guiden menade att de här gamla stenhusen inte får renoveras hur som helst… lite motsvarande våra k-märkta (eller vad det kallas) hus här hemma

    Gilla

    1. Precis. Det finns folk som inte vill köpa gamla k-märkta hus av den anledningen i England. I Sverige ser man inte så mycket sådant tycker jag utan de flesta verkar vilja ha husen ändå. Det är dock lite mer byråkratiskt med sådant i England har jag fått för mig. I Sverige går det att resonera mer.

      Gilla

  3. Det är lätt att i efterhand säja att man trodde det skulle gå den väg det gick, men jag var inte det minsta förvånad över helhetsresultatet. Vad gäller Wales kanske det förundrar många att man ville ur med de bidrag som ges till landet. Detta kom liksom bort i debatten och det som togs upp var andra saker som t ex invandringen. Detta valet tror jag dessutom också är lite av en klassfråga, kunskap mot icke kunskap. Svårt att beskriva om man inte lever i det samhället, vilket jag gör.

    Gilla

    1. Precis. Jag förstår precis varför människor i Lincolnshire röstat för Brexit. De har däremot inte lika mycket bidrag som Wales så jag trodde inte Brexit skulle bli så stort i dina krokar som den trots allt blev. Visst handlar det om kunskap. Universitetsstäderna röstade ju ”in” nästan allihop. De som inte har kunskap är inte ens intresserade tyvärr utan tror det de hör i skvallerpressen. Jag småtjafsar ofta i vanliga fall med folk som har direkt felaktiga åsikter om Sverige (99000 sjöar kan inget land ha, det är böter om du spolar i toa efter 22.00…).

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

