Englands vänligaste storstad

Följ med till Zlatans nya hem! Nu bor visserligen många TV- och fotbollsstjärnor i gröna, välbärgade kranskommuner till Manchester som Altrincham, Hale och Alderley Edge men Zlatan valde ju att bo mitt i Paris så vem vet om han istället skaffar lyxlägenhet vid vattnet i Salford Quays, ett stenkast från Old Trafford.

Manchester Deansgate

Vid Deansgate station

Jag är svag för Manchester som jag tycker är Englands trevligaste storstad. Det här är staden där busschaufförer tar dig med ombord när du frågar om vägen. Det är dessutom något med att den fortfarande känns väldigt engelsk och inte utsåld till finansintressen och turism som London ibland gör även om det naturligtvis även här städats till och investerats, inte minst när BBC skulle locka hit personal från södern till sitt nya nordengelska TV-hus i just upprustade Salford Quays. Samtidigt är den full av musikhistoria, roliga barer och kanallandskap och så fotbollen såklart. Manchester har också en till skillnad från till exempel Birmingham en stadskärna som är ganska kompakt och både bra och billig kollektivtrafik som gör att du lätt kan ta dig runt och se mycket utan att stressa. Du kan se mycket från någon av gratisbussarna som tar dig runt stadskärnan eller från spårvagnarna som du kan köpa dagskort till. Här och där i fonden finns berg och natur närvarande som påminner dig om att du inte är så värst långt från ett par nationalparker. Både dessa och flera historiska småstäder såsom Chester och Knutsford ligger på bekvämt dagsutflyktsavstånd och vill du hellre shoppa så är galet stora Trafford Centre ett mecka med egen äventyrsgolf och Sea Life i köpcentret om du vill locka med familjen.

Theatre of Dreams

Old Trafford, Manchester Uniteds hemmaarena

 

Manchester shopping

Trafford Centre köpcentrum

Som hörs på namnet (-chester) så har romarna faktiskt varit även här fast det idag inte märks lika mycket som i York, Bath och Chester. De kallade sin befästning för Mamucium eller Mancunium och Mancunians är än idag namnet på människor från Manchester. Stadsdelen Castlefield är området där staden från början grundades och där du kan se resterna av den. Under 1700-talet och framåt gjorde kanalerna intåg i Nordenglands industrilandskap och i Castlefield möts idag kanalerna Bridgewater och Rochdale i kvarter som rustats upp och är fulla av gamla packhus med lägenheter och barer, små broar och matfestivaler i skuggan av de enorma järnvägsbroarna ovanför. Här ligger också vetenskapsmuséet som såklart ger liv åt all industrihistoria men också har en samling flygplan. Inte långt därifrån ligger stationen Deansgate med diverse nattklubbar och där börjar gatan med samma namn som går rakt upp till den lilla katedralen. Längs vägen hittar man mängder av liv i stadsdelen som är känd som Spinningfields och är lite av min favorit. Som namnet avslöjar har det legat stora spinnerier här i vad som en gång var en mycket sotig miljö. Flera av byggnaderna finns kvar och används till annat och här ligger dessutom det underbart vackra biblioteket Rylands med sin spännande historia som jag bloggat om liksom operan. Jag tycker om kvarteren eftersom jag älskar att äta ute och runt House of Fraser dräller det av tapasbarer, brasilianska köttrestauranger och roliga cocktailbarer. Apropå tapasbarer så vet jag få ställen i England med så många bofasta spanjorer – du hör spanska överallt och det gör inte stämningen sämre enligt mig. 

Manchester canals

Castlefield

 

Manchester Castlefield

Järnvägsbroarna över Castlefield

 

Manchester Opera House

Operahuset

 

Bartonarkaden i Manchester

Barton Arcade, Deansgate

Manchester bombades 1996 av IRA men hade varnat polisen så området hann utrymmas. Dock hann man inte desarmera bomben utan över tvåhundra personer skadades och kvarteren runt köpcentret Arndale blev så förstörda att mycket bara fick jämnas med marken. Just köpcentret var en stor, ful 70-talskoloss och många säger skämtsamt att det hela blev bättre efteråt men jag tycker fortfarande att Arndale är ett väldigt oinspirerande köpcentrum och lägger hellre shoppingtid på Trafford Centre medan tonåringarna en bit bort vid Piccadilly Gardens hittar vad som lär vara världens största Primark. Stort är det i alla fall – så stort att där finns ett Costa café för föräldrar med ont i fötterna. Annars går föräldrarna gärna till Corn Exchange bakom Arndale för där ligger torget Shambles med ett par trevliga pubar som flyttats hit. Inte långt därifrån börjar det hippa Northern Quarter med mängder av småbutiker, barer och caféer för de som gillar alternativt och individuellt.

Manchester pubs

Pubarna vid Shambles

Konstmuséet och Chinatown ligger båda i företagskvarter nära Piccadillystationen vilka inte är så spännande i sig och här finns tyvärr en ovanligt stor del uteliggare men det skyller jag faktiskt delvis på att Londons utförsäljningar av allmännyttan har lett till att många vad jag förstått det som mer eller mindre skyfflats upp till just Manchester som redan haft sin egen del av sociala problem. Du märker dem mest när de lägger sig i portuppgångarna för att sova men då är de en sorglig syn om du själv just kommer ut från en cocktailbar så kontrasten blir stor mellan vad du har och de inte har. En trevligare sak med de här kvarteren är hur du inte får missa att kika in i gränderna och runt gathörn för på sina ställen liknar det rena New York med röda tegelhus fulla av svarta trappor. Här neråt ligger också Canal Street som är en samlingsadress för Manchesters gaykultur med både hotell och nöjen och man kommer snart ner till det vackra Palace Hotel. Här är man också nära torgen med både det vackra stadsbiblioteket och stadshuset.

Manchester Chinatown

Manchester påminner om New York

 

Canal Street

Canal Street

Salford är en egen kommun men helt hopväxt med Manchester liksom Solna med Stockholm. Den som kan sin musikhistoria vet att The Smiths fotograferades utanför Salford Lads Club i mitten av 80-talet. På den tiden var det nästan så att chauffören bara snabbt stannade, alla hoppade ur och fotot togs innan de snabbt åkte därifrån men idag har hela Salford en annan atmosfär och längre ut vid Salford Quays hittar man nu kulturcentret Lowry med teater och konst och som sagt de stora TV-bolagens kontor och studios. Här ligger också Salford University, känt för sina mediakurser och tvärs över vattnet bort mot Trafford ligger den nya studion till såpa-långköraren Coronation Street liksom Imperial War Museum North i en spektakulär byggnad. Området har också en outlet och är fullt av hotell och lägenhetshotell och har snabba spårvagnsförbindelser in till Manchester.

IWM

Imperial War Museum North

 

manhilton

Beetham Tower med Hilton

Här finns boende för alla smaker. Vid kanalerna i Castlefield ligger ett stort och ljust YHA-vandrarhem och lilla Deansgate station överskuggas av 47-våningshuset Beetham Tower som huserar Hilton och har en elegant cocktailbar högst upp med fantastisk utsikt. Skyskrapan syns över hela Manchester med sitt udda, smala utseende som kommer sig av att det var en ganska liten bit land de hade att bygga på och i en viss sorts vind sjunger det mystiskt från toppen. Den har också lägenheter och kanske vore detta något för Zlatan för byggnaden är i skrivande stund inte bara Storbritanniens tionde högsta byggnad (den enda på listan utanför London) utan framför allt för att den länge var på andraplatsen över Europas högsta bostadshus, bara slagen av Turning Torso! 

 

17 kommentarer

    1. Varsågod. Det är roligt att fota i Manchester.

      Gilla

  1. Ingmarie · · Svara

    Tack. Vad sugen jag blir på att åka dit. Vilken informationsbank Du besitter och Du måste ha otroligt lätt för att skriva och formulera Dig snabbt då Du levererar med så kort tid emellan… man kan liksom inte låta bli att gå in och titta i princip dagligen och det vet jag flera andra som också gör fast de inte gör någon väsen av sig med kommentarer… det inser Du säker men jag nämner det ändå.

    Gilla

    1. Tack så jättemycket. Jag har faktiskt inte koll på hur många som är här utan att kommentera och är lite nyfiken på det. Jag ser ju hur många besökare jag har dagligen men också att många är engångsbesökare som hamnar här genom att googla något brittiskt men som inte nödvändigtvis återkommer (jag skriver ju rätt långa inlägg vilket alla inte orkar läsa).

      Just det här inlägget hade jag faktiskt skrivit på förhand för att ha när Zlatan väl bestämde sig men många andra skriver jag ofta precis innan jag publicerar. Dock är det lättast att skriva just de här som handlar om platser man tycker om och verkligen vill berätta om. Manchester är en så rolig stad vad man än gillar att göra.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Nu blir jag verkligen inspirerad att åka till Manchester! Har varit nyfiken på den staden ända sedan jag såg en av mina favoritserier – ”Life on Mars”. Det blir inget Storbritannien i år pga långresa i höst men troligen till våren.

    Liked by 1 person

    1. Ja åk! Det är en otroligt rolig och trevlig stad och biblioteket skrev jag ju ett separat inlägg om så underbart är det. 🙂

      Gilla

  3. Caroline Eriksson · · Svara

    Tycker verkligen om din blogg! och texten om Manchester är väldigt bra, välskriven &informativ! Fina bilder också – och suveräna tips! OBS jag kan ingenting om kutymer på internet – jag chansar vilt här. Vi var inne och sökte på samåkning England för att ev. kunna hitta någon som skulle vilja få bo gratis hos oss i Cambridge i slutet av augusti, början av september 2016 – mot att köra till Cambridge från Sthlm, Gbg eller Lund, vi betalar lön+bensin och bilen kan köras tillbaka till Sverige eller lämnas i Cambridge. Sonen har fått ett stort stipendium(fick reda på det igår) jag måste följa med & mitt gamla amerikanska körkort gäller inte längre(dessutom har jag inte kört på 15 år). Vi har en VolvoV70 från 2001 och det är jag, Caroline, 49 och sonen Oskar 18 som skulle åka med; plus två resväskor med två datorer&några ömtåliga mikrofoner som vi inte kan forsla med flyg eller med flyttbil. Hör av dig om du har något tips om någon som skulle kunna vara intresserad av detta? Nu ska jag roa mig med att läsa mer om England på din blogg.

    Hälsningar
    Caroline

    Gilla

    1. Tack! Välkommen.
      Jag vet ingen som ska köra över men ska fundera på platser du kan efterlysa någon på och se om jag vet var jag kan dela det.

      Gilla

  4. Inressant, jag som har benägenhet att säga ”behändiga Birmingham och ”meckiga Manchester”..tycker Manchester var lite svårt att greppa först, men nu såhär i efterhand kan jag tänka mig åka tillbaks nångång.

    Gilla

    1. Haha, ja jag gillar även Birmingham men Manchester känns mer personligt. Det är kanske det att jag bott i Nordengland som påverkar.

      Gilla

  5. Det finns mycket att upptäcka i Manchester. Upptäckte jag nu. Bra inlägg! 🙂

    Liked by 1 person

    1. Haha, tackar! Har du missat så mycket tidigare menar du? Intressant. Har funderingar på att göra mycket mer om regionen. Säg till om du behöver tips på dagsutflykter.

      Gilla

      1. Alltså. Har knappt gått in för att göra stan. Första gången möjligtvis men gångerna efteråt har det varit in, fotboll, ut. Promenad från OT på sin höjd. 🙂

        Gilla

      2. Haha, jamen det får du ju ta igen! Du som gillar uteliv ska definitivt spana in Peak District nationalpark också. Lokaltåg till Edale på en halvtimme och så börja vandra.

        Gilla

      3. Låter mysigt. Även kring nyår? 😉

        Gilla

      4. Det beror lite på vädret. Det kan vara lite snö på höjderna i Pennines så års men det behöver inte vara det. Det är ju ändå en grön och fuktig ö.

        Liked by 1 person

  6. […] flygtiderna inte passat de gånger jag har haft vägarna ner till sydväst. EasyJet till London och Manchester har det blivit desto mer […]

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

