Kaos på alla fronter

Tillbaka i civilisationen inser jag att dess bredband är något att vara tacksam för när jag ska fortsätta att försöka sammanfatta vad jag sett i brittisk media sedan gårdagen. Titeln på inlägget säger lite om hur dagen verkar ha varit på andra sidan Nordsjön så det finns mycket att skriva om och det är en blandad kompott av skrämmande och glädjande som gör att jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Redan detta är dock mer positivt än det var på midsommarafton. Jag börjar med det tråkiga.

När rapporterna började ramla in om Brexit under midsommarafton skrev jag bland Facebookvänner att jag fasade för att det skulle kastas sten på polska snabbköp när brexitvinsten var ett faktum. Idag har det tyvärr visat sig att jag fick rätt även om det är annat än snabbköp som drabbats. Hemskheterna verkar ha gått svensk media spårlöst förbi men du kan läsa om det hos The Independent och flera andra. Värst är kanske att man i Huntington i Cambridgeshire (en av de stora Brexitregionerna undantaget själva Cambridge) har lagt lappar i brevlådorna hos polska familjer och satt upp lappar på en lågstadieskola med orden “Leave the EU, no more Polish vermin”. Man jämför alltså polacker med ohyra och oavsett om det bara är en enda person som gjort detta så är det bara en i raden av händelser de senaste dagarna. I The Guardian berättar polacken Max Fras hur han ifrågasatts medan han handlade på Tesco i Gloucester där en man undrat var människor i kön kom från och med icke rumsrena ord bad dem lämna landet inom 48 timmar om de inte var britter. Det är som om folkomröstningen öppnat dörren för en massa rasister och gett dem den perfekta ursäkten att bete sig vidrigt och de nöjer sig inte med att hoppa på polacker och andra centraleuropéer utan drar in muslimer i det hela med kommentarer om hur dessa nu minsann kommer att behöva lämna England trots att samväldesländernas tidiga invandrare inte har ett dugg med EU att göra. Det här är inget jag som anglofil vill delge världen, tvärtom. Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att behöva skriva detta och vill hellre återgå till tips om afternoon tea i någon trädgård i Devon men det är tyvärr inte så Storbritannien ser ut den här veckan och jag fasar för att det ska fortsätta.

De konservativas interna spel

Svensk media rapporterar alltså ganska uselt. De tycks heller inte alls ha snappat upp dagens händelser utan kvar på SVT:s nyhetssida står ”han tippas ta över efter Cameron” med en film om Boris Johnson. Jag har länge tänkt skriva om Johnson och hans tid som borgmästare i London. Det var en tid när han bland annat blev känd för att köra över de lokala kommunerna i östra Storlondon och sade ja till mängder av skyskrapor och andra prestigebyggen fast han lovat att inte göra London till ett Dubai-on-Thames. Det är det här som gör det lite märkligt att han hamnade i Brexit-lägret fastän hans gamla stad London är så Europavänlig och han alltså stödde finansvärlden där så mycket. Efter en stor borgmästarkarriär vill man ju hitta något annat och varför inte då försöka bli partiledare. I samband med Brexit dök möjligheten upp när han valde att gå emot sin gamla universitetskamrat Cameron som den store motståndaren men nu visar det sig att Cameron nog är den som skrattar mest. Om han nu alls skrattar i det kaos som uppstått i nationen alltså.

Johnson har länge framstått som de konservativas stora gullegosse och framför allt har han i utländsk media stigit fram som en given efterträdare till Cameron sedan man börjat ana att denne skulle förlora partiledarskapet hur det än gick i folkomröstningen. Nu visar det sig efter att Cameron meddelat sin avgång att det inte är fullt så enkelt. Som jag skrev igår vill många i torypartiet se en snabb förändring men det här har visat sig vara något Cameron är helt med på. Från början sade han att han tänkte sig lämna in Storbritanniens utträdesansökan till EU omedelbart dagen efter en eventuell Brexitvinst. Nu har han istället valt att annonsera sin avgång och inte nämnt något om ansökan alls utan bara att han stannar tills ny partiledare valts. Varför skulle han som vill vara kvar i EU vilja vara den som lämnar in britternas utträdesansökan till just EU? Den uppgiften lämnar han såklart gärna till sin efterträdare och är det något Boris Johnson då vill bli i den situationen nu när det står klart vad som faktiskt står på spel? Knappast. Han är inte intresserad av att vara den som får EU:s artikel 50 om utträde att träda i kraft och få skulden för ekonomisk nedgång och skotskt oberoende. Han är heller inte intresserad av att bli den som går emot folkets röst och struntar i att lämna in ansökan. Har han alltså blivit satt i schack matt? Dagens Nyheter är de enda jag sett som snappat upp detta och det faktum att Johnson plötsligt försvunnit ur medialjuset.

Under tiden har de konservativa i övrigt samlat sig och den nationellt impopuläre justitieministern och tidigare utbildningsministern Michael Gove är en av kandidaterna men har sagt sig stödja Johnson istället och finansminister Osborne är ännu en kandidat men fram kliver också inrikesminister Theresa May som är EU-vänlig men ses som en sammanhållande kraft med sin bestämda lågmäldhet. Expressen har hängt med på detta men missat mycket annat i diskussionerna såsom att den tidigare försvarsministern Liam Fox också är en av kandidaterna. Även om han tvingades avgå efter att ha involverat en nära vän i jobbet så är det intressant att han tillfrågats och att han förmodligen har god insikt i just försvaret.

Labour städar

Mitt i detta har även Labour kris och det läser man desto mer om i svensk media. Partiledaren Jeremy Corbyn som jag och många andra undrade var han höll hus under de mest intensiva Brexit-debatterna har nu dykt upp igen och gjort sig av med sin skuggminister för utrikes frågor Hilary Benn som ni kanske känner igen efter mitt inlägg om Syriendebatten. Denne har anklagats för en kupp mot Corbyn som inte alls har något stöd efter att ha stått på den förlorande sidan i folkomröstningen och varit ganska osynlig i kampanjen samtidigt som han redan innan var kontroversiell. I skrivande stund har nio skuggministrar under dagen lämnat Corbyns skuggkabinett i protest mot avskedandet av Benn och om Labour hade stora problem med sin existens indärnan så blev de inte mindre idag.

Samtidigt fortsätter Nicola Sturgeon sitt bestämda jobb med att få kvar Skottland i EU. Idag har det talats om hur Skottland möjligen skulle kunna blockera den lag som krävs för att lämna EU. Inte undra på att en ny konservativ partiledare vill fundera lite.

Minns ni att jag skrev om en petition igår som krävde ny folkomröstning eftersom resultatet var allt för jämt? Jag som vet att jag inte kan skriva under sådana officiella, brittiska petitioner eftersom jag inte bor i landet var lite fascinerad över hur snabbt den skrevs under. Det visade sig snart att den hade 3000 underskrifter från Vatikanstaten och minst lika många från Nordkorea vilket ju knappast speglar missnöjda britter. Idag har 77000 underskrifter tagits bort vilka lagts till genom hackande (eller heter det egentligen crackande om man är IT nörd?)

15 kommentarer

  1. Anette · · Svara

    Är så glad att jag hittade din blogg för några månader sedan! Är rätt insnöad på Storbritanien sen några år men mest på dess historia, vackra vyer, byar och trädgårdar än att jag tar mig tid att läsa nyheter därifrån, därför är jag extra tacksam för dina ”nyhetssammanfattningar”. Det känns ju inte ett dugg bra det som händer nu.

    Gilla

    1. Tack. 🙂 Jag är också mest insnöad på samma saker som du och det är det jag helst vill skriva om men det här är för viktigt att ignorera och speciellt när man ser hur svensk press hanterar det.

      Förhoppningsvis lugnar det sig men det är ju liknande strömningar i flera länder just nu efter globaliseringen som det gamla Europa inte riktigt kan hantera med utflyttad industri och allt annat.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    Det vore jättebra och hyggligt om Du kan och orkar skriva i den här stilen och temat ett tag åtminstone in emellan så man få lite nyanserad info om vad som händer… Detta är jätteviktigt för oss svenskar/europeer….

    Gilla

    1. Jodå, jag kommer att fortsätta och det finns oerhört många vinklar i detta. Det går inte att avfärda alla brexitanhängare som outbildade rasister. Mindre vana att se stora sammanhang och andra horisonter bara.

      Gilla

  3. Åh, vilket intressant inlägg och tänk att man får bättre rapportering av dig än jag har fått i både svenska och nya zeeländska tidningar. 🙂 Jag förstår verkligen att det måste kännas oerhört jobbigt!

    Gilla

    1. Tack! Jag är indragen i detta både genom familj och jobb så det upptar mycket tid. Försöker att vara hyfsat objektiv men det är ju en blogg så visst lyser det igenom att jag hellre läser The Guardian än The Times.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Ett väldigt intressant och tänkvärt inlägg!

    Gilla

    1. Tack! Idag följer jag med spänning hur det går efter ett minst sagt oklart uttalande från Boris Johnson.

      Gilla

  5. Marie · · Svara

    Håller med om att svenska tidningar inte har hängt med särskilt bra, men man kanske inte är så intresserad i Sverige, undrar jag? För mig är det här en jättestor grej som tar upp åtminstone 80% av min tankeverksamhet för tillfället, men så är jag ju mitt uppe i allt också. Jag antar att du nu läst Boris Johnsons första ord sedan brexit, och hur han typ säger att wait a minute, vi ska bara ta bort lite grann men ändå ha det som vanligt. Han har alldeles uppenbart ingen aning om vad han ska göra nu och jag tvivlar starkt på att han kommer bli nästa premiärminister, jag tror inte han kommer få det stödet han behöver. Vem kommer härnäst då? Ja, skulle jag tippa skulle jag ta Theresa May. UKIP var ganska tydliga igår på Question Time att de ville ha en brexit-regering, men jag tror Tories är mer inne på att försöka ena folket och ta någon som inte var så starkt för brexit, det var ju trots allt inte en särskilt stor majoritet som röstade för leave. Det är också intressant att se hur Boris i sin kolumn tog upp att detta har delat många familjer, för så är det verkligen! Hos oss röstade mina svärföräldrar, svåger och även en större del av makens släkt för leave. Det känns typ som en knytnäve i ansiktet på mig, även fast det kanske inte är menat så.

    Gilla

    1. Ja Boris pratade jag med genom skärmen igår när han lovade att alla skulle få stanna (och att britter i andra EU-länder skulle få stanna, som.om han kunde lova sådant utan att nollställa folkomröstningen. Såg också den förvånade Sky-journalistens intervju med en MP…

      Ja jag har det här både hemma och på jobbet så det upptar nästan all vaken tid här också.

      Gilla

  6. resfredag · · Svara

    Tack för bra sammanfattning!

    Gilla

    1. Tack själv.

      Gilla

  7. Intressant! Och bra med lite annan rapportering än bara de svenska tidningarna. Men själv blir jag nog mest bara ledsen av allt som händer…

    Gilla

    1. Usch ja. Deppigt är det.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

