Bara Europa

De gjorde det. Det gick och gjorde det!

Rubriken på dagens inlägg säger allt och detta är väl vad jag känner att bloggen borde heta och fokusera på nuförtiden. Aldrig har jag känt mig så lockad att ta itu med projektet ”allmän reseblogg” och berätta för världen hur underskattat det är i Slovenien och varför jag tycker Spanien är så mycket ärligare än Italien även om jag gillar båda.

Jag skrev ett Facebook-inlägg till er igår efter den inledande chocken men det försvann tydligen i den dåliga täckning jag har här i Smålands skogar och kanske var det lika bra för då var jag alltså mest i chock. Jag hade visserligen kunnat tänka mig just den här utgången. Jag har läst så otroligt många Brexitvänliga kommentarer i lokala tidningar i till exempel sydvästra England och känner också till Lincolnshire väl, en region som var mer ilsket mörkblå än någon annan på kartan över blå regioner som ville lämna. Samtidigt hade jag ändå hoppet att skottarna, londonborna och ungdomarna skulle lyckas fixa det hela tillsammans med det där att man vet vad man har men inte vad man får. Så blev det nu alltså inte utan istället gick jag omkring och småsnörvlade hela morgonen igår som i en bubbla bland jordgubbs-köande midsommarfirare.

Nu har det hänt.

Låt det sjunka in.

FB_IMG_1466880673510


Grafik: Sabine Schrader

Det allra jobbigaste med detta är för mig känslan som infunnit sig att vi utlänningar alls inte är välkomna i Storbritannien och ja, Visit Britain, det är tyvärr nödvändigt att skriva detta. Jag misstänker att ni är lika ledsna som jag eftersom vi alla vet att besökssiffrorna troligen kommer att dala även om de kommer öka i början genom det låga pundet. Visst är det ingen vidare stor majoritet som röstat för Brexit men de har vunnit och skapat en känsla av att nu är det England och Wales mot världen. I många tidningsartiklar läser jag om centraleuropeiska barnläkare och andra som skriver att ”jo, vi kanske får stanna framöver med vår kompetens men vill vi det?”. Bland svenska vänner i England är oron stor och även om de flesta, speciellt de som är gifta med britter, inte oroar sig över uppehållstillstånd så vet ingen hur det går med arbetstillstånd och man vill ju inte sitta och rulla tummarna därhemma. När det gäller britter i Sverige vet jag redan två som ska söka svenskt medborgarskap och detta är alltså bara i min bekantskapskrets. Jag undrar hur de som verkligen röstat för Brexit på grund av invandringen har tänkt sig det hela. EU-migranterna kommer inte kastas ut direkt bara för att landet går ur EU…

Skottarna räknar jag inte alls in i det här utan de har röstat för att stanna med bra majoritet och jag känner stort för att prioritera landet när jag tar mig över Nordsjön nästa gång för där känner jag mig fortsatt välkommen. Skottlands förstaminister Nicola Sturgeon skriver att de EU-medborgare som gjort Skottland äran att välja landet som sitt hem måste få veta att de är fortsatt välkomna. Hon har dessutom omedelbart börjat arbetet med samtal med EU-ländernas representanter i Edinburgh och nu ser jag i mitt Facebook-flöde att flera engelsmän undrar hur hon kan göra det utan att representera en självständig nation men för mig som jobbat i Bryssel står det klart att hon gör det dels för att visa framfötterna gentemot England i kaoset och dels för att hon vet att det här tar tid. En andra folkomröstning om skotsk självständighet är nu inte bara trolig utan högst trolig och när den väl kommer så vill hon vara redo med sitt nätverkande och inte spilla tid. Du hittar en intressant artikel om allt det här hos The Guardian och tolkad av TT kommer här Sydsvenskans version om du inte orkar läsa på engelska. Nordirland har precis som jag trodde också redan börjat prat om samgående med Irland och visserligen inte på hög nivå men bara snacket skrämmer de som äntligen känt stabilitet där. Regionen har inte fått så värst mycket av regeringen rent ekonomiskt utan mer av EU enligt vad jag läst så det här är verkligen något att följa.

Johan Hakelius skriver i Expressen om hur britterna sagt nej till elitpolitikerna i Bryssel och att det visst var okej av Cameron att utlysa folkomröstning trots att alla tycker det var oansvarigt. Jag som verkligen beundrar denna vår storanglofil och hans intressanta böcker tycker här att han visar att han vet mer om överklassen än om arbetarklassen i östra och norra England som hörde till de stora Brexitförespråkarna. De sistnämnda vet inte ett dugg om elitkarriärerna och kan nog knappt nämna en EU-politiker utöver Merkel utan bryr sig mer om att hitta läkartider och inte ha lönedumpning i sin vardag och röstade mest bort EU för att de drabbats av dessa två problem och trott att det var EU:s fel. Till skillnad från EU-migranterna så bor de ofta i hus med egna lån, de har många etablerade utgifter och kan inte leva på lika små summor som migranterna vilket skapar spänningar jag redan skrivit om och en skepsis mot invandringen. Detta är enligt mig saker som kunde lösts nationellt om Westminster brytt sig om de här ofta marginaliserade regionerna istället för att ignorera dem så nej, det borde inte ha utlyst folkomröstning. Den gjordes för att Cameron hade kris i det konservativa partiet och ville lösa den så här med ett högt spel. EU har många brister och behöver reformeras och det kommer helt säkert bli diskussioner om detta nu men det är inte grundproblemet i framför allt England där det handlar om stora regionala skillnader och inkomstskillnader och där alla inte kan skilja på problem skapade av EU och av globaliseringen.

Demonstrationer har redan inletts i London bland framför allt missnöjda ungdomar som gärna ser att London bryter sig loss från landet även om det såklart inte kommer att hända. Däremot har det också cirkulerat en petition som menar att marginalen inte var tillräckligt stor mellan de två sidorna och att det därför krävs en andra folkomröstning. Det kommer det säkert heller inte bli men det kan leda till diskussioner. Under tiden har en slaktare i Devon i vad han tycker är skämtsamt firande återgått till att sälja kött i ”pounds” och andra gamla mått och de äldre firar i min Facebook-feed verkligen att nu kan allt återgå till den gamla goda tiden. Skrämmande för mig som alltid älskat det gamla England men inte i det här formatet. Värst av allt är att ”vad är EU?” vad en av de mest googlade frågorna från britterna på nätet igår efter folkomröstningen! Så dags att undra över det då! 

Säkert har ni läst om hur pundet sjunkit i värde så det är nu man ska resa och snart kommer det ett inlägg om vart ni kan resa om ni vill hålla er i mer EU-vänliga områden för de finns faktiskt även i England. Osäkerheten kring pundets värde gjorde att brittiska turister på Kos inte fick ut pengar i bankomater igår eftersom det inte gick att fastställa växelkurs. Företag verkar redan börja se om sitt hus och fundera över att flytta men det sägs ta ett par år att komma till ett helt lämnande. Tills dess blir det förhandlingar och åter förhandlingar men först ska Storbritannien lämna in sin utträdesansökan. Cameron har sagt att han ska stanna kvar som partiledare i tre månader för att undvika kaos och så att en huvudförhandlare hinner utses men EU kräver att han lämnar in en ansökan omedelbart så att unionen kan arbeta vidare och inte hamna i stagnation. Även på hemmaplan cirklar redan konkurrenter kring honom så han blir nog inte fullt så långvarig och det vet han säkert själv. Det blev inte ens giganten Thatcher på sin tid när hon väl fick flytta på sig.

24 kommentarer

  1. Ja vad ska man säga. Tråkigt och tragiskt! Men man får väl ta och åka till Skottland precis som du säger.

    Liked by 1 person

    1. Ja och där kommer jag att följa händelserna med stort intresse.

      Gilla

  2. Nu ska vi ändå besinna oss lite … Stämningen är redan annorlunda och det är snarare britterna i de olika lägren som har problem med varandra än att det skulle riktas agg mot oss invandrare. Jag har svårt att tänka mej att man skulle känna sej ovälkommen som turist om det inte är så att man går runt och talar om för folk hur dumma i huvudet de är.

    Gilla

    1. Bra att du känner så och jag tror heller inte att man känner sig ovälkommen som turist utan när det gäller den biten tänkte jag mer på att det kommer att bli jobbigare att resa om vi svenskar återigen ska få frågan ”what’s the purpose with your journey” som vi fick förr i syrlig ton. Men vi är nog för anglofila för att bry oss så jättemycket just här. Allt beror på hur det går framöver.

      När det gäller stämningen så ja, det är kanske mest mellan britterna själva men det tjafset har jag redan upplevt under åren i Belgien och det ger ingen välkomstkänsla när folk inte gillar varandra i landet man är i utan har delat upp sig i fraktioner.

      Det har riktats massor av agg mot invandrare idag vilket blir en del i kvällens inlägg tyvärr. Det var tänkt att handla om något helt annat men utvecklingen skrämmer mig. Jag vistas inte nödvändigtvis i turistsmeten heller och går jag bara och shoppar med bara Alice i Lincoln och pratar svenska så händer det att människor sneglar på ett sätt som inte är nyfikenhet eftersom de är dödströtta på EU-migranter och inte vet riktigt vad jag pratar för språk.

      Gilla

  3. Tack för intressant läsning. Det är mycket som händer i Europa nu och det är lite nervöst att följa utvecklingen. Nu när detta hänt i GB, kommer andra länder följa efter? Svårt att bedöma vad detta kommer att innebära…

    Gilla

    1. Verkligen. Jag känner att det kan gå åt två helt skilda håll. Allt beror på hur EU reagerar (reformidéer och mer socialt eller fortsatt bara business och fri rörlighet) och på hur länder som Frankrike, Österrike, Nederländerna, Ungern och Finland tänker.

      Gilla

  4. Det är tråkigt att landet var så pass splittrat i sin omröstning, det är mycket politiskt som händer just nu som gör mig mörkrädd.

    Gilla

    1. Ja verkligen. Två helt skilda sidor och det jag läser i olika kommentarsfält från ena sidan gör mig mörkrädd.

      Gilla

  5. Tack för intressant och informativt inlägg. Ja, vi är många som funderar just nu… Och det där googlandet på ”vad är EU” är lite(?) skrämmande minst sagt!

    Gilla

    1. Tack själv. Ja, även om det nog inte är fullt så mycket googlande som media vill påstå så ger det ändå en indikation på att vissa inte riktigt vetat vad de röstade om.

      Gilla

  6. Ingmarie · · Svara

    …min spontana allmänna känsla just nu trots allt inte kan låta bli att betrakta Storbritannien och Sverige som gamla kamrater, en djup gammal vänskap som stått sig genom historien i ur och skur, långt före eu (nu tycker kanske en del att jag svär i kyrkan). Riktiga kamrater är man rak och ärlig mot och kan skälla på när man tycker de har ställt till det eller man känner sig misstrodd. Men, man överger inte…. Jag lägger stort ansvar på ledningen som har missat att begripa och intressera sig för hela befolkningen samtidigt som de sedan genom folkomröstningen plötsligt lägger över hela ansvaret på dem samma… kanske lätt för mig att tycka så här redan nu…. jag som inte har familjeband eller yrkesband till landet utan bara är turist… jag kommer fortsätta åka till Yorkshire någon vecka då och då….. för jag kände någon slags märklig samhörighet med området och jag tror de kommer behöva turisterna där….kanske mer än någonsin nu framöver….

    Liked by 1 person

    1. Ja jag håller helt med dig. Det här är nationalpolitik som gått helfel tyvärr. Att vara konservativ är en sak, att strunta i hela regioner något helt annat.

      Ja Sverige och Storbritannien har starka band som det ska mycket till att bryta och just därför tror jag nog att just vi hör till de mer förlåtande nationerna och kommer fortsätta resa dit ibland men kanske inte med fullt samma glada känsla som förr. Jag visar nog i en del av vad jag skriver att jag nuförtiden tänker rätt europeiskt också och inte bara svenskt. Andra länder tänker inte alltid som vi svenskar i det här. Visst vill många se EU-reformer men inte ett land som ger upp.

      Gilla

  7. Ingmarie · · Svara

    …jag hoppas av hela mitt hjärta att Bara Brittiskt kommer fortsätta skriva om England som Du gjort hittills…med Ditt lite finstämda underifrånperspektiv som jag tycker Du har och som jag tycker så mycket om… ett äkta och genuint sådant perspektiv är ju inte så vanligt idag i medier och det är viktigare än någonsin just nu…gärna det här lite vidare omvärldsperspektiv som nu senast i Bara Europa. T ex blir jag jättenyfiken på vad Du menar med att Slovenien är underskattat och varför Spanien är ärligare än Italien… Men detta kanske Du prioriterar just nu eller tycker passar bättre att skriva om någon annanstans… jag tycker Du borde kolla om Du kan skriva debattartiklar i svensk dagspress…. när jag läser Bara Europa så känner jag stora likheter med Sverige

    Gilla

    1. Tack (igen!). Oerhört roligt att du tycker det är bra läsning. Jag har faktiskt funderat på en till blogg (visst har jag Our Scandinavia men den är bara en gång var tredje vecka och bara om Skandinavien så det är inte så mycket jobb). Jag har helt enkelt så mycket jag vill säga om andra platser också men UK fick komma först för jag kunde nischa mig där eftersom jag kan så mycket mer om det än om de flesta andra länder. En annan blogg skulle bli mer av renodlad rese/historie/matblogg. Vi får se. Bara brittiskt fortsätter i vanlig stil just nu hur som helst. Jag är deppig men jag har en passion och den heter Storbritannien. Den har gett mig en fet knäpp på näsan nu i helgen men också påmint mig om hur mycket jag en gång älskade Skottland och hur jag bortprioriterat det och där finns massor att glädja sig åt just nu.

      Gilla

  8. Ingmarie · · Svara

    jag tänker att många med mig kommer fortsätta se fram emot Dina inlägg om mat, kultur, byar, boenden, arkitektur mm…. kanske låter lite tillgjort och naivt men jag känner mycket för engelska folket just nu….det måste ju vara oro som gör att de börjar googla efter vad eu är.

    Gilla

    1. Ja det har du självklart helt rätt i. Det är inte lätt att vara orolig och inte hitta svar hos politikerna. Samtidigt är många ointresserade. Många byter samtalsämne när man tar upp EU. Då är de helt öppna för en massa skrämmande information från pressen. Så ja, du har helt rätt i att många mest är rädda och sura över sådant som inte lösts nationellt.

      Gilla

  9. Ingmarie · · Svara

    …bara kommentera det jag läser i Ditt svar till en kommentar här ovan… att Du och Din flicka märker av att människor utanför turiststråket sneglar när de hör er prata ett främmande språk……. sådant blir ju inte så välkomnande för turisten och det samma om man börjar få frågor om varför man rest till England… jag visste inte att det var vanligt förr som Du skriver… jag har inte det tids./jämförelseperspektivet… och.jag har nog inte velat inse att det kan gå till så påtagligt….

    Gilla

    1. Jodå. Min mamma svarade skämtsamt en gång till gränskontrollanten att hon ville hitta en rik lord att gifta sig med. Det gick inte hem. Hon fick svara en gång till men vi kom in tack och lov.

      Gilla

  10. Nu när världen är som det är så kanske det krävs striktare kontroller när man reser. Om det räddar livet på en så kan jag ta syrligheten.

    Många EU-medborgare är muslimer och kommer hit genom till exempel Sverige, så det är inte bara människor som är här pga the Commonwealth med de regler som gäller då.

    Det är ingen rolig situation just nu, men att som jag ser att många migranter/invandrare/expats vad man nu vill kalla oss gör, provocera britter som röstat leave att be dem om ursäkt, att bråka med sin familj, gråta över att den engelska mannen inte vill flytta till Sverige … Jag kan förstå att responsen blir men åk hem då, om det är så hemskt här. Hatbrott är såklart oförsvarligt och det tror jag de flesta britter håller med om. Media har ett stort ansvar att inte sprida oro och paranoia. Ännu är det ganska illa med det ansvaret, men man får försöka att som egen individ tänka kritiskt.

    Gilla

    1. Striktare kontroller säger jag inget om. Bara hur de utförs.

      Jo, självklart kommer det muslimer från EU-länder också, jag var kanske lite otydlig där (till exempel flyttade en somalisk familj från Malmö för ett par år sedan till just Sheffield för att skapa sig ett bättre liv trots att en av dem var engagerad i kommunalpolitiken). Vad jag menade var att de funnits i det brittiska samhället mycket längre än sedan 2004 när EU-migranterna fick lov att komma.

      ”Åk hem då” brukar jag också säga till folk som gnäller och när jag började gnälla på Belgien så flyttade jag. Däremot förstår jag att många är oroliga och det är inte lätt att flytta om andra hälften inte vill.

      Trist att du ser en massa provokationer i samhället. Jag ser en del på internet som jag inte kommenterar och tycker som du att det är helt onödigt. Jag ser många medelklassmänniskor som inte alls förstår varför arbetarklassen röstade för brexit och bara driver med det hela vilket också det är en farlig utveckling.

      Gilla

  11. Det här: vad är EU?, har blivit råttan i pizzan, läs gärna vad den eminente krönikören skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article23068998.ab

    Det har du kanske gjort redan för i samma tidning har den där vandringssägnen spridits också på annan plats som i all press i dessa turbulenta tider.

    Själv har jag bloggat om det och förhoppningsvis spridit lite kunskap men trots att över 700 läst det inlägget utan kommentarer;-) så tror jag att herrn ovan har större ”spridningsförmåga” men bra om vi alla kan bidra med något i upplysning.

    Sedan får vi alla besinna oss, vänta och se, försöka vara så vettiga människor som möjligt och kanske se mer på hur det är i vårt eget land med oerhörda händelser, tänkte idag bara på det senaste mordet på en ung kvinna mor till en tre-åring, kan vi påverka på något sätt? Göra livet tryggare för dem som kommit hit? Mord rapporteras ännu men väldigt mycket tragiskt nära sådant tystas mer och mer ned, intressant att läsa lokala tidningar ibland, då står händelser som helt går förbi i vår större press. Lite kejsarens nya kläder över det. Men många krafter och kompetens finns också som verkar kanske ofta i det tysta, är ju inte lika ”intressant” att skriva om i kvällstidningarna. Och motsvarande finns förstås i alla länder när det gäller press.

    Och visst ska vi åka till Storbritannien, favoritlandet framför andra, åh vilken vänlighet jag mött, intressanta människor, välutbildade mest men andra lika bildade de, ja som jag mött i spontana möten, vad de kan berätta, så mycket erfarenhet de har som minns barndom i andra världskriget t.ex. Människor som växt upp på Irland och berättar sin släkthistoria. Det finns massor och bara att bli så oerhört trevligt bemött i alla affärer är helt underbart. Och så den underfundiga humorn men visst är det beroende allt också att vi själva kan uppföra oss och är artiga. Jag gillar det! Och inte att förglömma, all musik, teater och underbara musikaler jag sett, helt fantastiska!

    Sen dessa strömningar som blossar upp med nationalism och rasism, är tragiskt och skrämmande, men ett växande problem i hela Europa som vi alla måste se upp med och inte tappa huvudet själva.

    Jag tycker att du gott kan heta ”Bara brittiskt” i fortsättningen också:-), ja om du reser dit förstås.

    Liked by 1 person

    1. Ja det har verkligen blivit råttan i pizzan och mycket annat på internet i samma veva. Förvirringen är total. Namnunderskrifter från Nordkorea…

      Jo jag läste Schulman och media har verkligen en oerhört stor roll i det här eländet. Hat har trissats upp och lögner vävts av båda sidorna. Det senaste nu är en petition mot alla lögner i politiken förresten.

      Det är klart jag inte byter namn på just den här bloggen. 🙂 Senare i veckan kommer det restips för den som vill resa just för att förstå hur det blivit så här. Många har ju inte lämnat London på sina resor och då förstår man kanske inte alls hur det kan ha blivit ett sådant här resultat. Just de områden som röstat för utträde är de som behöver komma i fokus nu. De har varit bortglömda så länge och det här var deras svar på detta.

      Jag har varit så oerhört arg och ledsen de senaste dagarna och speciellt när jag vet hur lite flera av mina vänner som röstat för brexit bryr sig och vet om EU men nu försöker jag plocka upp bitarna och blir frustrerad över alla som bara klagar på brexitfolk som korkade. Vanligt folk är inte Johnson. Res mer i de utsatta regionerna! Men mer om detta i ett eget inlägg. Egentligen borde jag skrivit vidare idag men vi har diskuterat detta på jobbet i stort sett hela dagen där britterna gråtit så jag behövde lite fotboll. Inte för att det gick bättre där för dem men Island klagar man ju som svensk inte på som vinnare. besviken

      Det är härligt att så många av er engagerar er i detta. Man ger ju inte upp en gammal vän som mår dåligt. 🙂

      Gilla

  12. Jag hörde någonstans på fejjan om en svenska i York som fått höra att hon ”borde åka hem dit hon kom från”. Hoppas det inte var sant.

    Gilla

    1. Jo det är nog sant. Rapporterat i lokalpressen som jag som gammal boende där såklart redan följer. Jag har valt att inte göra någon stor grej av det här på bloggen men imorse var det på förstasidan i DN så jag kanske nämner det ändå. Det finns mycket DN inte tagit med i sin sensationella rubrik och det är ingen fara att åka till York även om det såklart var otroligt obehagligt för den svenska mamman och trist reklam för en stor turiststad.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

