Tre engelska städer för ensamresenären

Min prisbelönta resebloggkollega Sofia Zetterqvist som driver Fantasiresor har också börjat skriva för Skyscanner nyligen. Hon började med artikeln 8 resmål för din singelweekend. Det här tyckte jag var så inspirerande att jag fick lust att skriva ett eget inlägg på temat eftersom jag dessutom har en trogen läsare som nyligen rest ensam i Yorkshire. England är ju ganska enkelt att resa i eftersom vi svenskar nästan alla pratar åtminstone hyfsad engelska och landet inte ligger så långt ifrån oss utan har liknande livsstil så egentligen kan du resa överallt men det finns säkert ändå de av er som undrar vart man ska ta vägen om man inte är så van att resa ensam eller kanske bara inte har något resesällskap men vill hitta passande ställen. Följ med till några orter som passar dig som kanske tycker att London är för stort, dyrt och bökigt att ta sig an ensam men som inte vill resa på sällskapsresor eller dig som faktiskt gillar att resa ensam och slå dig i slang med lokalbefolkningen.

Looe, Cornwall

I Looe hittar du flera Bed & breakfasts längs båda sidorna av floden och dessa är alltid bra ställen att småprata med främlingar på som ni som redan provat den här sortens boende vet. Inte bara vid frukostbordet utan också kvällstid innan eller efter en middag kan man sitta i de gemensamma utrymmena och prata. Detta bygger på att stället har bra sådana här utrymmen där gästerna vill sitta och det har många i Looe eftersom de ofta har glasverandor ut mot floden och staden där man samlas och pratar om stadens hajfiske eller vad man nu vill.

Staden är tillräckligt liten för att du snabbt ska kunna hitta en pub som har den där blandningen av social och säker som du letar efter som ensamresenär och det går lätt att hitta samtalsämnen nere i fiskehamnen eller ute på piren. När du vill göra utflykter tar du bussen till vänliga Polruan med färja över till litterära Fowey eller till pittoreska smugglarbyn Polperro och vill du verkligen ha mer ensamtid har du kustleden nere vid havet.

Stranden i Looe

Stranden i Looe

Leicester

Det kan ju faktiskt vara så att du gillar storstäder och shopping och då är Leicester ingen dum idé. Det är verkligen inte den vackraste stad England kan bjuda på utan på sina ställen rent av ful men den har flera historiska sevärdheter för den som tar sig upp mot katedralen och de romerska lämningarna. Den har en stor matmarknad att upptäcka vardagar och slå sig i slang med folk på och mat är överlag lite av ett tema här. De många invandrarna gör att här finns flera olika kvarter med indisk och ugandisk mat och kommunen har jobbat hårt och, tycker jag, lyckats med att få dessa olika grupper att känna sig hemma och leva tillsammans vilket ger en bra stämning jämfört med många andra liknande städer. Sätt dig till exempel på en restaurang med kök från indiska Kerala och låt servitörerna berätta om allt maten innehåller och grannbordens gäster prata med dig så du helt glömt att du reser själv. Lägg till detta att det är en livlig universitetsstad med kulturarrangemang och nattliv så hittar du här ett roligt och billigare alternativ till London (dit det är nära så du kan fortfarande flyga billigt dit och ta dig vidare).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

St Mary de Castro, Leicester

 

The Original Bakewell Pudding Company

The Original Bakewell Pudding Company

Bakewell, Derbyshire

På gränsen till vackra Peak Districts nationalpark ligger den mysiga staden Bakewell känd för sina puddingar med vanilj som är något av det bästa som finns i det engelska köket enligt mig. Ett par bagerier slåss om vem som var först med receptet. Nere vid floden kan du sitta på en parkbänk så får du snart sällskap eftersom alla kommer hit och matar svanar och änder. Den vänliga puben Red Lion är perfekt för småprat och eftersom staden är full av vandrare så behöver du inte känna dig som den enda utbölingen. När du vill på utflykt är den vackra vägen till brunnsorten Buxton värd en tur och ståtliga slottet Chatsworth inte långt bort. Hit kommer du med flyg till Manchester och vidare med tåg till just Buxton eller Sheffield, sedan buss.

 

7 kommentarer

  1. Ingmarie · · Svara

    Jag känner så här några veckor efter min resa ensam till Yorkshire att minnet från den är oerhört starkt och varmt och att en dag skall jag tillbaka på ett eller annat sätt. Överallt var människor öppna, hjälpsamma och pratvilliga, ifrån hotell-, café- butiks- och museépersonal till allmänheten. Det bidrog nog att jag var just ensam för då både vågar och vill folk kommunicera mer. Jag reste ju i april när turistsäsongen inte var igång riktigt och för min del som ensam så fick jag en än starkare förnimmelse av Yorks och traktens vardagsliv. Allting, miljöer och stämningar kommer i ljuset mer när det inte är så mycket folk. Så här i skrivande stund är det särskilt två upplevelser som jag minns stärktes särskilt av min ”ensamhet”. Allra första morgonen i York gick jag till York minister. Jag var där när entrén öppnade. Det var ett ytterst fåtal där inne den första stunden och oj vilken upplevelse. Jag kan inte skriva allt här. Det slutade med att jag var där i flera timmar och såg varenda del av ministern från högsta till lägsta punkt. Utställningspersonalen en trappa ner intresserade sig mycket för mig, vi pratade om Skandinaviens och Yorkshires gemensamma historia och jag var lyrisk… Den andra upplevelsen ur ensamhetsperspektivet är en dagstur med buss (Yorkshire Day Tours by Mountingoat). Det var bara jag och guiden i bussen hela dagen från kl 09 på morgonen till kl 17,30 på kvällen vilket gjorde turen mer givande än bara just sevärdheterna (t ex Charlotte Brontes hem och han stannade bussen efter vägen och pekade ut mot dalen Airdale då jag berättat att jag har en Airedaleterrier). Guiden var en f d hundförande polisman i York och hade som barn växt upp i stadsdelen Holgate där mitt hotell låg. Vi pratade om allt möjligt i bussen mellan stoppen och han bjöd mycket på sig själv. Guiden körde förbi hotellet och släppte av mig där och jag ångrar idag att jag inte fick uttryckt riktigt till honom vilket härlig dag jag haft. Nu skall jag inte uppta mer utrymmen här… hi hi… jag är euforisk…

    Gilla

    1. Du får uppta precis hur mycket utrymme du vill. 🙂 Visst är människor hjälpsamma i Yorkshire och extra kul tycker ju jag att det var att du träffade någon som vuxit upp i Holgate som är så nära där min man växte upp och där jag jobbade. Dina bussturer låter helt fantastiska.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    …. glömde tacka för tipsen på fler orter för mig att besöka. Tack! Blakewell låter lite som ett ställe jag skulle tycka om… men jag borde öva upp intresset för södra England också Cornwall skall ju vara fantastiskt.

    Gilla

    1. Ja Cornwall är verkligen fantastiskt. Jag tror du skulle tycka om både St Ives, Fowey och flera andra platser. Bakewell är däremot också en mycket speciell liten stad men trevligt folk och goda bakverk. Du får ta båda framöver. 🙂

      Gilla

  3. […] har vi Att resa ensam (signerat Fantasiresor) och Tre engelska städer för ensamresenären, signerat Bara Brittiskt. Lisa på Livet från den ljusa sidan har flera inlägg taggade på […]

    Liked by 1 person

  4. Ojoj detta hade jag helt missat. Vad kul att du fortsatte med fler tips! Dina expert-kvarter är helt outforskade för min del så läser dina tips med stort intresse. Är så sugen på att upptäcka mer av ”ön”:-)

    Liked by 1 person

    1. Tack! Ja gör det. Varje hörn har något intressant även om Yorkshire är speciellt nära mitt hjärta men ja, Derbyshire är väldigt oupptäckt av utländska besökare.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

