Tunnelbanans hemligheter

Vet du vilken som är den enda av Londons tunnelbanelinjer som endast går under marken? Vet du var du hittar tunnelbanans högsta punkt? Är du en av de som alltid väljer fel gren av Northern line när du ska till Camden? Har du hört talas om genvägar bland tunnelbanans gångvägar men vet inte var de är? Här får du några av svaren.

Entusiasten Geoff Marshall har i samarbete med webbmagasinet  Londonist gjort korta filmer om tunnelbanelinjerna som tar upp mängder med roliga saker som de ovan och visar dig platser som inte längre används. Själv har han besökt alla stationer och jag rekommenderar varenda film för du kommer lära dig massor på den lilla tid det tar att se samtliga – väl investerad tid för Londonälskaren.

Charles Holden har till exempel ritat många av de vackraste stationerna längs framför allt Piccadilly Line och sammanfattas där men alla filmerna är fulla av arkitektur och konst som du kanske aldrig lagt märke till. Visste du förresten att flera stationer längs Piccadilly line dekorerades med olika väggfärger för att göra det lättare för analfabeter att hitta rätt?

Du kommer inte kunna byta från Victoria Line till Piccadilly Line på Green Park längre utan att börja räkna plattor i blått och silver i tunneln. Nyfiken? Spana in det här klippet från just Piccadilly Line som jag valt eftersom jag själv bodde längs den en stor del av mitt år i London och det är en av de jag tror vi svenskar känner till bäst om vi rest till Heathrow, bott i Earl’s Court eller bara varit på musikaler i West End. En kulturgeografs drömfilm.

 

10 kommentarer

  1. haha, knasig kunskap 🙂

    Gilla

    1. Ja men intressant. Det där med analfabeterna som hittade rätt genom dekorationerna är ju väldigt speciellt.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    Givande och härlig film som kommer ge lite ny infallsvinkel för framtida Londonresor..Hittills för min del har jag varit mest rädd att komma vilse och därför fokuserad på att hitta rätt när jag varit på tunnelbanestationerna så jag har missat helt det här historiska och arkitektoniska perspektivet.

    Liked by 1 person

    1. Jamen så bra. Så länge jag inte har någon tid att passa så gör det mig inget om jag kommer vilse så länge det inte är världens mest slitna område (fast medan jag skriver detta så vet jag att det är helt OK att gå vilse i Rosengård för det mesta fast svensk media inte tror det).

      Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    Som t-banenörd älskar jag naturligtvis detta!

    Gilla

    1. Är du t-banenörd också!? 🙂 Visst är det roliga små filmer. Så faktaspäckade.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Jajjamennsan! Jag kan falla i trans inför en t-banekarta och åka med näsan tryckt mot fönstret för att försöka få syn på en ”spökstation”…

    Gilla

    1. Wow. Nu kommer det fram…:D

      Gilla

  5. Jättespännande! Måste börja titta mer noga på alla stationer framöver. 🙂

    Gilla

    1. Ja man kommer aldrig se stationerna på samma sätt längre.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

