Visum för att resa till England?

Lyssnar chockartat på Aktuellt och inser att jag borde köra igång FilmOn på mobilen och titta på debatten om Brexit på BBC nu ikväll men mobilen laddar inte som den ska just nu och jag behöver vara med familjen efter alla förseningar i och med de två ID-kontrollerna på mitt pendeltåg (vart är världen på väg?)

Aktuellt nämner hur debatten i Storbritannien nu tagits snäppet högre när det bara är en månad kvar till folkomröstningen och meddelar att det nu pratas om visum för svenskar som vill besöka landet i framtiden. Först stirrar jag bara på skärmen och blir gråtfärdig men sedan sansar jag mig och inser att så långt kommer det ju inte att gå. Även om det blir ett nej och Storbritannien lämnar EU så kvarstår det faktum att EU är en stor handelspartner och tillsammans kommer medlemsländerna inte gå med på fortsatt handel om våra medborgare ska behöva visum. Det är ett hot för att trissa upp debatten helt enkelt. Kan ni tänka er alla fransmän i Londons finanskvarter pyssla med visa-ansökningar? Kan ni tänka er att Frankrike skulle få ett slags undantag men inte till exempel gamla Danmark med kung Knut som styrt England? Det vore något för all brittisk ost som just nu gör succé i Frankrike. Kan ni tänka er hur en massa nordeuropeiska turister plötsligt skulle resa till andra ställen på semester fast de älskar fotboll, musikaler och pubar? Nej så här långt kommer det helt klart inte att gå men därmed inte sagt att stanna-sidan vinner.

Statsvetare Göran von Sydow intervjuades i Aktuellt om Brexit och en av de saker han nämnde var hur Labourväljare ofta är mer EU-positiva men att de kanske röstar nej för att inte stötta vad de ser som Camerons projekt. Det tror jag inte alls eftersom de dels vet att Cameron var negativ från början och dels vet att hans parti skulle dra fram som en ångvält över landet utan EU, nu med Boris Johnson i spetsen som sagt i mitt tidigare inlägg. Däremot håller jag helt med von Sydow om att om Storbritannien till slut stannar i EU så blir det en otroligt spännande process att se när alla britternas ja-krav för att stanna ska bli verklighet. Nu ska jag lämna det här med Brexit för idag men jag har fått mycket feedback av er så ämnet engagerar helt klart.

En annan stor sak som engagerar svenskar är Zlatans eventuella flytt till Manchester United men den skriver jag om när den väl är klar i så fall – då kan det bli desto mer.

Under tiden följer jag helt andra nyheter. Dit hör att ett känt porträtt av drottning Elizabeth I nu riskerar att lämna landet och hamna i en privat samling hos någon konstintresserad miljonär var som helst i världen. Det rör sig om det så kallade Armada-porträttet till minne av hur England skickade hem den spanska armadan 1588 och man tror att det eventuellt var den kände upptäcksresanden Sir Francis Drake som lät beställa porträttet och även om det inte var det så har han ägt det.

Tio miljoner pund lär renässansporträttet vara värt och välgörenhetsorganisationen The Art Fund har redan garanterat en miljon till en insamling för att behålla porträttet i England. Tanken är att det ska få finnas på Royal Museums Greenwich som själva har satsat 400 000 pund och jag kan inte tänka mig ett bättre ställe. Elizabeth I föddes på just Greenwich Palace och även om just palatset inte överlevt så finns där idag det stora nationella sjöfartsmuséet så vad passar bättre som hem åt ett armada-porträtt? Varenda anglofil inser värdet i att ha tavlan just här och det är tröttsamt att se hur Nalle Puh och jag vet inte allt annat engelskt sålts ut till internationella intressen. Nu kan du också vara med och bidra till att drottningen får stanna i landet och vill du göra det så hittar du mer information här. Det räcker ju faktiskt med tio pund.

 

 

 

10 kommentarer

  1. till Ryssland behövde jag visum

    Gilla

    1. Ja men där förväntar man sig det. Det gör man inte till en av våra största handelspartners som vi aldrig varit i krig mot.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    det knyter sig faktiskt i magen (EU/Storbritannien)…. det är ju verkligen en tid nu där det kan gå lätt att utnyttja människans primitiva behov och beteenden… idag hänger ju naturligt rädsla och otrygghet i luften över världen och sipprar ända in i trossbotten i hemmen. Folkomröstningar i EU-frågan skulle nog i många länder väcka tanken flyktmöjlighet ”vi flyr”, ”vi låser in oss”, ”vi stänger ute det onda”. Hoppas hoppas att trygga kloka lättbegripliga ledare låter sig höras i engeland nu så att folk vågar välja eu…

    Gilla

    1. Ja visst knyter det sig i magen! Vi har ju tyvärr allt för få kloka och lättbegripliga ledare nu. 😦 Jag saknar visioner, statsmannaskap…allt.

      Gilla

  3. Ja, debatten är igång och jag fruktar dess utgång. Ingen vet egentligen något alls, mycket av magkäslor.

    Gilla

    1. Det är intressant att se de geografiska skillnaderna. I Aberystwyth är de väldigt EU-vänliga liksom i Skottland och York förvånar i det konservativa Yorkshire men det har nog att göra med alla studenter som vill vara kvar i EU.

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    Hörs och skrivs det inte förhållandevis lite i svensk media om Englands folkomröstning och betydelse av landets varande eller inte varande i EU?

    Gilla

    1. Jo jag tycker det skrivs rätt lite. Det går en artikelserie i Aftonbladet (som tagit upp just Skottlandsgrejen) och det kommer ett och annat i Sydsvenskan som jag har här nere och några andra tidningar men så värst ingående är det inte – mest intervjuer av människor i områden med många EU-invandrare i östra England. Några TV-inslag om sådana orter och ett och annat klipp med Cameron. Mer är det knappt men det verkar inte som om svensk utrikespolitik är så värst fokuserad på det heller utan mer på att sitta i FN.

      Gilla

  5. Hej jag heter obsitu jag vill ha en visum till London för att jag ville basök min vän så jag har en resdokmunt passa

    Gilla

    1. Hej. Du skriver inte vad du har för nationalitet. Kontakta brittiska ambassaden om du har en där du behöver visum till Storbritannien.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

