Att vara eller icke vara medlem

Folkomröstningen om EU rycker allt närmare och i familjen är vi nu rejält nervösa. Hur kommer det påverka oss som svensk-engelsk familj om en av Sveriges största handelspartners lämnar unionen? En partner som dessutom ofta har samma syn på politiska frågor som vi själva oavsett partifärg – vi har helt enkelt liknande, nordeuropeiska, värderingar. Sverige är ett av få länder i världen som England och senare Storbritannien aldrig varit i krig mot och jag vill bara ställa mig upp och skrika åt britterna att jag älskar och behöver dem i mitt Europa. Mest frustrerande är att min man inte ens får rösta. Som britt bosatt i ett EU-land påverkas han ju i allra högsta grad av utgången men se han har bott utomlands för länge för att få rösta! En demokratisk skandal i mina ögon.

Hur kommer EU att se ut om britterna lämnar? Kommer det alls att finnas ett EU kvar om några år? Hur kommer Storbritannien se ut? Kommer de ha nog sjukvårdspersonal när ingen får arbetstillstånd? Kommer tories att kunna stoppa varenda miljövänligt lagförslag och stödja minimilöner och arbetsförhållanden som tar landet tillbaka till drottning Victorias dagar?

Nyhetssändningarna under mitt besök nu i maj har präglats av folkomröstningen och de har varit väldigt frustrerande att titta på för man påminns om hur otroligt lite många britter faktiskt vet. De lever i sin egen bubbla (jag vill minnas att jag tidigare berättat om hur Yorks bibliotek inte hade en enda bok om EU:s struktur när jag behövde läsa på i mitten av 90-talet) som vi anglofiler normalt tycker är ganska charmig men som nu bara blir irriterande. De beskyller EU för typiska globaliseringsproblem och medan det visst finns massor att förbättra inom denna jättekoloss så lär detta inte bli lättare utan dem.

Flyktingfrågan är såklart stor och jag träffade flera som tänker rösta nej endast på grund av allt prat om att släppa in Turkiet i unionen och just idag ser jag på SVT att Cameron verkar ha snappat upp den här känslan och lovar att det inte kommer hända (hur han nu kan lova det). Människor som gärna reser till Frankrike och shoppar eller har släkt med hus i Spanien sätter nu bestämt ner foten och detta får bli den enda fråga som avgör. En fråga som inte minst Cypern säkert inte tycker är färdigdiskuterad skrämmer alltså slag på en hel del britter. Londons avgående borgmästare Boris Johnson späder på rädslan genom uttalanden om att EU vill utvidga sitt rike som Hitler medan han reser runt i landet i en stor buss med missvisande siffror om EU-medlemskapets kostnader på karossen. När han konfronteras av journalister försöker han skratta bort det.

Boris_Johnson_July_2015


Boris Johnson får stanna i litet format. Foto: Wikipedia

Jag läser Wolfgang Hanssons kolumn i Aftonbladet och tycker det är en ganska bra sammanfattning av läget även om det finns en sak han inte tagit upp och det är Skottland men då skulle kolumnen nog ha behövt vara dubbelt så lång för saken kompliceras av situationen där. Skottarna är i huvudsak mycket mer EU-positiva än engelsmännen eftersom de har en lång historia av att känna sig bortglömda av Westminster och historiska relationer med Frankrike. Blir det nej i folkomröstningen så kommer därför kravet att väckas på en ny folkomröstning om skotsk självständighet och vissa har nu till och med pratat om att inte bara rösta utan faktiskt helt enkelt förklara Skottland självständigt. Det här skulle såklart bli ett jätteproblem tillsammans med alla andra man får i samband med eventuella omförhandlingar med EU om olika samarbeten. Det skulle dessutom göra att de konservativa ytterligare cementerar sin makt med det valsystem britterna har. Ett konservativt parti där den bussåkande Boris Johnson kan bli nästa ledare eftersom Cameron förlorat allt på sin partisplittrande folkomröstning oavsett resultat.

Jag såg ett ITV-reportage från Norge som beskrev hur norska bönder var nöjda med att man räddar inhemsk matproduktion genom att stå utanför EU men hur landet i övrigt för att samarbeta med EU ändå fått införliva majoriteten EU-direktiv i sin lagstiftning utan att kunna påverka. De stora brittiska mediebolagen verkar överlag rapportera mer subjektivt till EU:s fördel än jag väntat mig men det räcker inte. Det här kan gå hur som helst. Bara nu ungdomarna går och röstar – de som är uppvuxna med öppnare gränser.

 

 

12 kommentarer

  1. Ja man undrar lite hur det blir och vad som sen händer beroende på vad som röstas fram. Jag har faktiskt ingen koll på om maken får rösta. Hur länge får man ha vart utomlands?

    Gilla

    1. Femton år.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    Va´ viktiga och informativa uppgifter Du skriver så lättfattligt om… sådant som jag tror att gemene man, varken engelsk, svensk eller annan … var sig eu-medlem eller inte…, har insikt om vidden av, i sin lilla bubbla….. Du som kan borde skriva så det når gemene engelsman nu…

    Liked by 1 person

    1. Tack! 🙂 Ibland känner jag att jag komplicerar saker så det var roligt att höra. Jag vill verkligen att alla ska begripa viktiga val som påverkar livet.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    (vill inte vara insmickrande (hihi)) men jag tror att det är just det, att Du vrider och vänder på det viktiga, med enkla argument och motiv, som berör vardagen för individualister, som ju de flesta av oss har blivit…..

    Gilla

    1. Tack så jättemycket. 🙂

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    jag hade en arbetskamrat som brukade prata om att det är viktigt att ”gå ut på balkongen” och titta ut för att få perspektiv på samhället och tillvaron…. då gör man bättre val i livet. Det var lite vad Du hjälpte till med här nyss…

    Gilla

    1. Roligt att du nåmnde just balkongen. Jag är ute på min mest hela tiden när jag är hemma. 😀
      Alltid kul att kunna hjälpa.

      Gilla

  5. Det kanns verkligen jattejobbigt. Det ar bara att vanta och halla tummarna.

    Liked by 1 person

    1. Ja vissa dagar är okej och andra känner man bara ”hjälp!” och då är jag ändå optimistiskt lagd och tänker att även ett nej måste gå att hantera.

      Gilla

  6. May they stay! (Bra skrivet förresten!)

    Liked by 1 person

    1. Tack så mycket! 🙂 Roligt med alla reaktioner på det här inlägget. Jag kanske skulle bli samhällsreporter, haha.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

