Nya observationer

Nu mina vänner är jag hemkommen efter nästan två intensiva veckor av släktbesök och upptäcksfärder i olika delar av främst norra England och eftersom jag landade vid lunch idag så har jag inte alls mentalt kommit tillbaka till Skåne utan Manchester och en massa annat surrar i huvudet. På grund av olika händelser i familjen under året så var det ett tag sedan vår senaste resa och jag noterade nu en hel del förändringar, både tråkiga och roliga.

Som jag skrev i mitt senaste inlägg har Sainsbury’s koncept Local med små kvartersbutiker formligen exploderat. I städer där det tidigare fanns en och annan har de nu tryckt undan Budgens och andra mindre kedjor så att det snart bara är Tesco Express kvar att konkurrera med. Starbucks har ju funnits både i Storbritannien och Sverige i några år nu men amerikaniseringen fortsätter också med drive-in Subways och fler och fler av donutkedjan Krispy Kreme överallt. Samtidigt går det också i en helt annan riktning och det blir ett eget inlägg om brittisk matkonsumtion snart för aldrig har jag sett så mycket LCHF-aktigt heller med råd att äta fett och med chiapuddingar och glutenfritt som standard efter gröttrenden som började för några år sedan. Helt klart är att det gäller att hänga med i att det inte är lasagne med pommes som gäller någonstans längre och det ska vi vara glada för.

Market Place Whitby

Whitby

Det är förmodligen på grund av folkomröstningen om EU-medlemskapet som jag upplevt att det intellektuella och i huvudsak EU-positiva mediaetablissemanget tagit tag i att helhjärtat visa Europa på ett mer positivt sätt i media än någonsin. Visst skämtas det friskt om kontinenten som alltid i humorprogrammen men det har inte alls känts lika  rått som förr. Dessutom bara växer och växer utbudet av kontinentala delikatesser på lokala marknader och senast imorse hittade jag på kedjan Pret á Manger faktiskt en baguette med kombinationen Wiltshire-skinka och grevé. Övriga Europa tar plötsligt en helt annan plats och för mig har det skett på bekostnad av skräp snarare av att man tappat en massa brittiska kvalitetsprodukter. En härlig känsla.

Vilken underbar resa det här har varit! Jag har visserligen inte satt foten i mitt kära Cornwall men däremot i mina gamla hemtrakter i Yorkshire där allt kändes nordengelskt hemtamt innan vi begav oss till dotterns kusin som bor i ett gammalt postkontor i en walesisk by. Favoritplatser och nya ställen i massor har besökts och jag är fullproppad av inspiration och idéer för flera veckor framöver samtidigt som jag känner mig mentalt utvilad.

 

 

 

6 kommentarer

  1. Välkomment tillbaka hem från hem!
    Ska bli spännande att se vad mer som kommer.
    Jag börjar bli lite orolig inför EU-valet. Det kan bli stora skillnader för oss utlänningar. Inte roligt!

    Gilla

    1. Hihi, tack. Ja vi är också oroliga. Rapporterna pekar ju på olika resultat också.

      Gilla

  2. Fantastisk blogg! Har varit kul att följa nu ett tag!

    Liked by 1 person

    1. Tack så mycket. Välkommen hit. 🙂

      Gilla

  3. Leslie Moody · · Svara

    Hej!
    Har du sett dagens Guardian med bilder från Cornwall?
    http://www.theguardian.com/uk-news/gallery/2016/may/19/everyday-life-in-cornwall-captured-in-the-19th-century-in-pictures
    Din lokal kännedom kommer att provas!

    Liked by 1 person

    1. Åh underbart, tack! Tänk om man kunde bjuda på den där samlingen. Jag är med i en Facebookgrupp som heter Old Cornwall in Pictures och har massor av gamla foton. Rekommenderar den till alla som älskar livet där nere: https://www.facebook.com/OldCornwallInPictures/

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

