Sommarens cocktailsuccé

Från mat till dryck utan att passera alla andra spännande ämnen. Som ni sett är jag i England och det är ingen hejd på all inspiration. Ämnen sköljer över mig i en stadig ström, både tråkiga och roliga men just idag får de faktiskt vänta för det är full rulle.

I förrgår var det tjugo år sedan min man och jag träffades i hans hemstad York där jag då bodde. Vi har såklart varit tillbaka en hel del sedan dess men nu petade vi in några dagar här igen och de har varit speciella och verkligen gått i nostalgins tecken. Idag är det dessutom makens födelsedag och vi har åkt favoritvägen över heden och varit i Whitby som är en gammal favorit vi brukade åka till och spela air hockey och gå på mysiga, maritima pubar.

DSC_1958

Banyan

För att återgå till i förrgår så blev det en ny upplevelse mitt i nostalgin också. Maken äter paleobaserad mat och därför gick vi till Banyan Bar & Kitchen som hade både grillspett med grönsaker och en naked club sandwich vilket alltså är utan bröd. Till alla rätter gick det att köpa till pommes på sötpotatis – perfekt. Dottern tog ett kycklingspett som var gigantiskt och själv valde jag en entrecote som var rätt liten men perfekt i alla andra avseenden och jag hade fått frågan om hur jag ville ha det.

Det jag alltid kommer att minnas Banyan för är dock att den gav mig en helt ny favoritcocktail – Lemon cheesecake. Denna fantastiskt friska blandning av citronvodka, Limoncello och citronsaft avrundades med fint smulade ingefärskex på toppen och jag var i himlen. Det här måste jag försöka återskapa den rätta balansen av hemma för varma sommardagar i glatt sällskap.

IMG_1461

Lemon cheesecake cocktail

Banyan är en del av en restauranggrupp i Leeds och det enda de driver i York. Jag hade befarat att det skulle vara ett röjigt partyställe utan stil och det är säkert betydligt livligare här under sena kvällar och galopphelger men en vanlig eftermiddag var det jättetrevligt med några kompisgäng och serviceinriktad personal. Stället har cocktailkurser för grupper och när jag nu hittat min nya favorit så är jag helt säker på att kurserna är jättebra. Ginlistan är förövrigt också ganska imponerande men det är den ju lite varstans sedan denna dryck blivit trendig.

10 kommentarer

  1. vilken blandning 🙂

    Gilla

    1. Så otroligt fräsch.

      Gilla

  2. gin + flädersaft = SANT ♥

    Gilla

    1. Haha, ja det finns en kombination på många pubar med fläder just nu har jag sett.

      Gilla

  3. Jag brukar kika in på din sida, inte enbart för att se om det kommit något nytt inlägg utan även ibland bara för att få drömmar mig bort till England…. när jag behöver en paus, eller behöva få dagdrömma en stund. Du ger .ofta så många nya platser jag vill se och besöka! Tack!!! Hoppas din resa är fantastisk där Borta 😊

    Gilla

    1. Tack så jättemycket! Ja vi har det fantastiskt.

      Gilla

  4. Grattis till maken i efterskott!
    Whitby, vad härligt! Gillar denna lilla stad i Heartbeat land.
    Cocktailen ser god ut, men tyvärr inget för mej med citrusallegi.
    Ha det så trevligt!

    Liked by 1 person

    1. Ajdå, ja då får du ta något annat.

      Gilla

  5. Åh vilken cocktail! Låter helt fantastisk 🙂 I min smak som det verkar (och då är jag rätt kräsen när det gäller drinkar … ;))
    Återkom gärna med recept när du lyckats återskapa den!

    Liked by 1 person

    1. Ja det ska jag göra. Ingefäran liksom satte sig som en smäck sista smuttarna.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

