Kontroversiell järnväg

De av er som följer engelska nyheter har säkert hört talas om det kontroversiella järnvägsprojektet High Speed 2, i dagligt tal förkortat till HS2. Jag har insett att det nog kommer att dyka upp lite varstans i inlägg framöver och att det därför kanske är dags att kika närmare på det för er som inte vet vad det är. Nu har projektet kommit så långt att det börjar påverka vardagen för människor och inte bara är en plan.

Har ni tagit Eurostar från Paris eller Bryssel till London sedan slutstationen flyttats till St Pancras station så har ni använt er av High Speed 1 för det är den nya bana som nu länkat samman Kent med den norra sidan Themsen och även skapat stationen Ebbsfleet International för de som inte ska ända in till huvudstaden. Det här har blivit en stor succé med inrikes snabba tåg insatta på delar av sträckan också och nu är det dags att sätta igång med nästa trafiknod vidare genom landet vilket alltså blir till de stora städerna norrut och ska ske genom HS2.

Sträckan London till Birmingham är först ut och skulle i teorin stå färdig 2026 innan man går vidare med bandelen därifrån till Manchester och Leeds. Det pratas om stora tidsbesparingar (London till Birmingham tar idag 84 minuter som snabbast och skulle i framtiden ta 49 och London till Manchester skulle ta 68 minuter istället för 128 men upp till Skottland blir gapet mindre).

En stor käpp i hjulet för planerarna och en närmast nationell angelägenhet har blivit sträckan genom The Chilterns, den stora kalkstensrygg som går nordväst om London genom bland annat Buckinghamshire, mitt i Morden i Midsomer-land och som till stora delar är en så kallad Area of Outstanding Natural Beauty (AONB). Du som tar tåg från Marylebone till Birmingham kan redan idag se den vackra naturen och jag som spenderat en helg i Marlow och High Wycombe kan garantera att det här är natur värd att slåss för med mängder av rovfåglar och vacker gammelskog trots närheten till London. Det har pratats om en serie tunnlar genom berget eller kanske en längre tunnel vid Amersham för att spara naturen men detta har HS2-kommittéen nu sagt nej till och vad jag vet stöts och blöts frågan fortfarande. En tunnel skulle onekligen bevara stora delar av både fastigheter och vyer ganska intakta men vi vet ju från Hallandsåsen hur porös berggrund kan överraska.

St Lawrence Church och mausoléet på West Wycombe Park från tåget

St Lawrence Church och mausoléet på West Wycombe Park från tåget

På senare tid har det dykt upp en ny diskussion och en som hänger ihop med sådant jag brukar skriva om hur London förändras. Idag går många av de större tågen till både Birmingham och Manchester från Euston Station i London. Den är självklar som utgångsstation även för HS2 och det här har nu fått som konsekvens att stora delar av Camden kommer att påverkas av bygget. Man tvingas bland annat riva runt tvåhundra bostadshus vilket är en otrolig mängd i en kommun som Camden med många låginkomsttagare och människor i kollektiv. Skolor och parker kommer att påverkas och även om det kommer att byggas tunnlar här (bland annat under kända Primrose Hill) så kommer det bli ett trafikkaos utan like även runt svenskfavoriten Camden Market under tio år med 70-100 lastbilsvändor om dagen från byggarbetsplatserna. Det ska också byggas en länk från HS1 vid St Pancras till HS2 vid Euston som ytterligare kommer att påverka men som naturligtvis låter underbar för tågresenären som i framtiden kan tänkas kunna köpa resa Paris-Manchester som rimligt alternativ till flyget. Kritikerna hävdar att det alls inte kommer att bli så här bra eftersom sträckan delvis kommer att delas med vanliga tåg och stor trängsel råder. De menar också att HS1 inte alls visat sig ha så värst stort passagerarunderlag sett till investeringarna och frågar sig vem som har råd med biljetter till snabbtågen. 

Förslaget om HS2 genom Camden har haft sin sista genomläsning i underhuset och gick igenom med stor majoritet även om kommunens egna parlamentsledamöter (Labour) röstade emot för sina väljares skull trots att hela projektet kommer från Labour. Nu vill protesterande ta saken till överhuset och vi får väl se vad som händer.

Camden HS2

Trafikpåverkan i Camden.   Foto: Save Camden from HS2

Längre norrut har det varit mer tyst men det behöver ju inte betyda att ingen protesterar. Birmingham får en ny station med namnet Curzon Street (inte långt från dagens Moor Street Station för de av er som kan staden) men egentligen finns här redan resterna av vad som på 1800-talet byggdes som Birmingham Central och senare lades ner. Stationsbyggnaden är byggnadsminne men bredvid kommer man smälla upp stadens största byggnad – och har man sett köpcentret Bullring så inser man att det måste röra sig om en gigantisk station. Du kan se mer av allt detta kaxiga här.

Vidare upp i landet kommer det att bli olika snabbtågsstationer länkade till existerande knutpunkter så att Sheffield till exempel kommer att få sin station vid det stora köpcentret Meadowhall med sin Interchange station. När det gäller min gamla hemstad York så finns den också med i planerna eftersom den är en stor knutpunkt men där går redan stambanan East Coast och istället kommer tågen att gå som vanligt från stadskärnan för att sedan länkas samman med en egen liten bana byggd från Leeds mot just östkustbanan. Det pratas om att man kapar en halvtimme på resan till London vilket såklart kommer att göra huspriserna ännu dyrare i York som redan nu ser fler och fler pendlare söderifrån bosätta sig i staden men jag ser också en rolig fördel i att York nu får betydligt snabbare förbindelser ner till Birmingham vilket har saknats. Allt som går mellan öst och väst i England tenderar att vara långsamt.

Annonser

4 kommentarer

  1. Lånade förresten ditt tips om Highgate Cementary till ett inlägget om kyrkogårdar part 2 idag, tack! http://www.sannarosell.se/blog/dda-stories-lever-vidare

    Gilla

    1. Åh det är en spännande plats med sina övervuxna gravar.

      Gilla

  2. Det skulle ju onekligen vara roligt att kunna tågluffa snabbt och smidigt genom UK men jag vette tusan om jag önskar mig det på bekostnad av stora naturvärden, folks hus och annat 😦 Den som lever får se 😉

    Liked by 1 person

    1. Det revs flera fina hus när Öresundsbron byggdes fast inte för mer socialt utsatta som i Camden. Vi får se hur det går med projektet.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

%d bloggare gillar detta: