Vad hände med mitt afternoon tea?

Kvällen har spenderats på balkongen där det inte längre var så varmt men insvept i en filt med en kopp te kan man stanna ute och njuta av ljuset och prata med familjen när man varit borta från dem hela helgen.

Jag har varit i min ungdoms Göteborg och hälsat på en av mina bästa vänner för det var alldeles för länge sedan sist. Vi kände att vi behövde en helg bara hon och jag utan en massa krav, storslagna planer och hetsiga debatter. En helg att bara ta det lugnt och kanske göra saker vi gjorde förr och vet ni, det var precis vad vi gjorde och jag känner verkligen hur jag har kopplat av. Vi började helgen med att gå på hennes kvarterskrog vilken är en riktigt bra trattoria och där satt vi halva natten. Därpå blev det såklart sovmorgon, följt av ägg och bacon som brunch.

Min väninna är också anglofil och vi bodde tillsammans i London. Därför hade vi först tänkt gå på afternoon tea på hotell Lilton i närheten av mina gamla hemkvarter men hotellet har stängt och öppnar först igen nästa år och när vi ringde hamnade vi hos telefonsvararen till ett ungdomshem tror vi. Om jag har någon läsare i Göteborg som vet mer så får ni gärna berätta. Det här är ett av de mest engelska hus jag vet i en stad som redan är full av brittiskinspirerade byggnader och de har varit kända för just afternoon tea så det hade varit roligt att prova.

Fish & chips i Göteborg

Fish & chips på Kungstorget   

 

Kungstorgets öltavla

Tavlan med fatöl och just nu Thatchers cider

Istället gick vi runt i mysiga Haga i närheten och kollade vad som var nytt och slog oss ner här och där, allt i lagom takt. Efter en rejäl middag blev vi så trötta att vi inte orkade gå runt bland alla chalmerister på Valborg mer utan tog oss hem igen och vilade och tittade på Princess Bride som är en gemensam favoritfilm. Därefter började vi titta på de första delarna av I vår herres hage som är ännu roligare för mig att se nu än förr eftersom jag känner igen så mycket i Yorkshire Dales. Vi hade nog kunnat ha maraton med Herriot om vi inte stört övriga i huset vid det laget men vi avskräcktes inte utan fortsatte titta på Tricki Woo och de andra nästa morgon till ännu mer te och jag måste nog fortsätta titta klart härhemma känner jag, fast i Yorkshiregubbarnas slang och Sigfrieds många levande uttryck.

Efter allt elände med blåst och regn välsignades vi av solen idag (hemresan genom Halland och Skåne var fantastisk) och det var ett måste att gå och sätta sig på en uteservering. På Kungstorgets Brygghus hittade vi inte bara solen utan också en rejäl samling öl både på fat och flaska men också engelsk cider på fat. Huset har bland annat en egen IPA som inte hade så jättemycket beska utan var snäll och lättdrucken för den som kanske inte tror sig gilla den typen av öl. Lite somrig med citrustoner nästan. Själv är jag ju IPA-fantast och hade kunnat ta fler om vi stannat men det var ju hemfärd att tänka på. Det trevliga brygghuset har förövrigt inte bara öl utan en blandad meny där deras fish & chips känns trevligt genuin även om jag vill ha ”chunky chips” och potatisen var lite tunnare. Fisken var av ”torsktyp” och jag frågade inte vad just dagens var men den kan ha varit kummel. Ramlade sönder lite i sin smet som annars var gott friterad men så var jag ju inte där en riktig fiskdag heller eftersom det var helg. En len vinägermajonnäs och mushy peas som var godare än många original var klart godkända tillbehör.

10 kommentarer

  1. Ingmarie · · Svara

    oj vá jag kände igen mig en del i detta inlägg. även om jag inte riktigt känner igen hotellet som nämns. Jag bodde i stadsdelen Haga i Gbg i 13 år, men det är några år sedan nu. Och, jag var i Askrigg (I vår herres hage) nu den 22 april med bussbolaget BOB. Jag måste få nämna att jag varmt rekommenderar BOB. Jag förstod under dagsturerna att även de andra passagerarna var mycket nöjda och roade. Jag som förutom natur, kultur och historia tycker att det är ett stort bonus att även få höra lite om samhället och dess utveckling blev inte besviken. Guiden Mark delgav en hel del av sin uppfattning om detta… bla jordbruket, byarna och hur dess människor lever och överlever.
    Jag måste erkänna att jag kom att bli nästan lite kär i Yorkshire genom dagsturerna Yorkshire Dales och North York moores+Whitby. Det var flera stop, tillräckliga för att ge mig begär att vilja återvända och se mer. Vädret denna vecka var bästa tänkbara med solsken vilket gjorde sitt till.
    Och, vad gäller York så var det fantastiskt… svårt att fatta mig kort här… påskliljorna vid muren slog ut fullt under veckan jag var där. Människorna var otroligt vänliga…. när jag gick där på gatorna med näsan i stadskartan och såg väl allmänt förvirrad ut blev jag stoppad av människor som undrade jag behövde hjälp…..

    Liked by 1 person

    1. Hurra! Ännu en som fallit pladask för Yorkshire. 🙂
      Så bra att det blev lyckat med BOB. Då vet man att de går att rekommendera. Kul rapport Ingmarie.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    ja BOB kan verkligen rekommenderas, tycker jag. Guiden sade dessutom att jag var enda passageraren de haft från Sverige så det känns lite kul att kunna nämna dem. Jag upplever också York som överraskande närliggande. Flyget gick från Landvetter kl 18.50 och efter en stund väntetid på Manchester Airport tågstation var jag på rummet i York ca 23.15…..

    Gilla

    1. Ja det är ganska smidigt att ta sig från Manchester till York med direkttåg.
      Så lustigt att du är enda svensk hittills. Jag antar att många svenskar antingen stannar i York och inte har tid till annat eller bilar runt själva för att de vet att det är mycket landsbygd de vill se från alla TV-serier och sådant.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    …bara rätta min kommentar nyss…det känns viktigt att vara korrekt…. jag var på rummet drygt 23.30 men då hade jag gått från tågstationen.. avstånden och tiderna gjorde att resan kändes så lättsam och behändig på något vis… (nu skall jag inte tjata mer…..man blir ju lite fixerad när man är kär… hihi)

    Gilla

    1. Hihi, ja det är lätt att bli passionerad. Var i York bodde du?

      Gilla

  4. vintertid intar man scones och te i Rosencafé i Trädgårdsföreningen alldeles nära Centralstationen eller går 500 meter till Fröken Olssons Kafé på Östra Larmgatan 14, finns andra ställen också…

    Gilla

    1. Ja Fröken Olsson hängde jag på i min ungdom ibland men jag var så sugen på Lilton.

      Gilla

  5. Ingmarie · · Svara

    jag valde ett inte så dyrt hotell, Holgate Hill Hotel. Det har sett att det inte har toppbetyg på Trapadvisor men jag tycker det var mysigt, lite gammaldags känsla och trevlig hjälpsam personal. Jag tar gärna lite tidlös charm framför flashigt/trendigt och detta kändes mycket England på något vis. Och, jag promenerar ändå mycket och gärna så det gjorde inget att det var en liten lagom bit till stadskärnan.

    Gilla

    1. Kul. Holgate (en gammal biskop) var inte så långt från mitt kontor, på väg till min mans barndomskvarter dit jag också flyttade när vi träffats.
      Har alltid undrat hur Holgate Hill är när vi åkt förbi. 🙂

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

