En pigg 90-åring

Idag är det tvåhundra år sedan en av mina favoritförfattare, Charlotte Brontë föddes. Jag skrev om henne i mitt inlägg om Haworth nyligen så därför lugnar jag mig denna dag när vi har en annan storhet att fira och nöjer mig med att ge er en klurig frågesport om hennes böcker från The Telegraph.

Det har nog inte undgått någon att det idag är drottning Elizabeth II:s 90-årsdag men det är klart att även jag måste uppmärksamma denna högtidsdag även om det inte är så förvånande att man kan bli gammal med bästa tänkbara boende, mat och vård. Jag är ingen rojalist men är det någon kunglighet som imponerar så är det ändå denna krutdam som kan meka med bilar och rida, ge svar på tal åt världens stora namn och vara den perfekta värdinnan om vartannat. Hon har tjänat sina länder i många år och det var kanske besöket på HMS Britannia som fick mig att inse hur mycket arbete det faktiskt är mitt i all lyx. Ombord på fartyget kommer man nära hennes vardag och inser att det kanske inte är varje dag hon har orkat bjuda på middag ombord men hon har gjort det ändå och det lilla kontoret har alltid varit fullt av korrespondens.

Jag har redan berättat om hur drottningen faktiskt inte har pass men det finns ju hur mycket annat som helst att prata om. Visste du till exempel att hon har funnits i 23 olika vaxversioner på Madame Tussauds, att hon fått sengångare i present av Brasilien (de bor på Londons zoo) och att hon är den enda brittiska monark som kunnat fira diamantbröllop?

Ni vet ju vid det här laget att jag älskar gamla filmer och foton och dessutom är hästtjej. Hur underbart är det inte med en person som gett varje kommande familjemedlem möjligheten att rida och sagt att de själva sedan får välja vilken ridsport de vill.

Håll till godo med detta fantasiska collage av drottningen i full karriär. Congratulations, Your Majesty!

6 kommentarer

    1. Eller hur! Det är det där med att umgås med hästar. 🙂

      Gilla

  1. Så otroligt många fantastiskt fina hästbilder i bildspelet. Ännu finare blir det ju när den röda tråden är en så cool person som i början är ung och sedan blir äldre och äldre, det var fint 🙂

    Liked by 1 person

    1. Ja visst är det underbart från ett rent hästperspektiv! 🙂 Och hur hon sedan galopperar runt…cool dam.

      Liked by 1 person

  2. Åsa F M · · Svara

    Men så underbart! Har delat den på FB.

    Liked by 1 person

    1. Ja det är en fantastisk samling bilder tycker jag.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

