Öresunds brittiska gräns

Idag fungerade ingenting när det gäller tågen mellan Danmark och Sverige. På förmiddagen gick det desperata människor i tunneln från Kastrup ut till Öresundsbron och fick plockas upp av polisen och nu ikväll var det strömavbrott mellan Malmö och Lund vilket dels påverkade de som reser däremellan men också tågen till och från Danmark. Under ett par timmar var alla tåg till Sverige inställda och jag fick springa tidigt från jobbet för att hinna med en buss som går ytterst sällan men som i det här fallet blev en bra reservplan eftersom den iallafall gick just då.

Det var där på bussen jag insåg att ännu en brittisk gräns går vid Öresund. Det finns många saker i livet där jag tänker att danskarna är betydligt mer brittiska än svenskarna. Mest slående är för mig hur de använder sarkasm men också på hur de stirrar på varandra mindre öppet än vi svenskar. De använder dessutom framför allt i Köpenhamn ”ordet F” på ett sätt som skulle chocka även britter så långt har det gått. Idag hittade jag alltså ännu en likhet som kanske inte är så viktig men som var rolig i just hur lik den var.

doubledecker

Säg hej till chauffören! Och hejdå!

I Malmö hälsar man på busschauffören när man går på (vilket en del chaufförer i Stockholm tittar underligt på en när man gör) men inte när man går av för vi har som de flesta bussar i Sverige mittdörrar och går sällan av där fram. Det gör man däremot på denna danska buss som huvudsakligen består av danskar bosatta i Malmö. Samtliga som gick av sa därför ”hej” eller ”tack” till chauffören och det är just det man gör i Storbritannien också utom i centrala London. Inte ens på långfärdsbussar i Sverige där man ju pratar med föraren är det precis så brittiskt som det mönster som utspelade sig på Gråhundbuss 999 idag där varenda en inte bara sa något utan uttryckte sig just likadant som man gör på vilken buss som helst i York eller Truro. Det här är verkligen något jag gillar med brittiska bussturer så jag blev lite glad. Jag vet visserligen sällan vad chaufförerna heter men det känns trevligt att ta farväl efter en tur ut på heden – som om chauffören har lagt märke till mig och faktiskt tänker på att komma tillbaka och hämta mig på tillbakaturen.

 

 

4 kommentarer

  1. jag säger hej till min chaufför på Hisingen 🙂

    Liked by 1 person

    1. Ja Göteborg är också lite snacksaligt. 🙂

      Gilla

  2. Spännande iakttagelse!
    Jag har också tänkt på det där med hur det är viktigare med tack och hejdå i Storbritannien, men att det känns konstigt i Sverige. Givetvis säger jag hej när jag går på, men som du säger, man lämnar ju bussen långt bak. På flygbussen har de bagagehyllor där fram så där blir det naturligt att säga hejdå när man går av. Jag tänker att det borde vara trevligare för chaufförerna också att ha mer (så länge den är trevlig) interaktion med resenärerna.

    Gilla

    1. Ja och just chaufförer brukar ju faktiskt vara ganska pratsamma typer.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

