20-talets London

Idag firar vi 18-årig bröllopsdag härhemma och eftersom maken älskar att laga mat så stannar vi just hemma istället för att gå ut. ”Varför har du inte tidsinställt något inlägg?” hör jag er undra. Det beror på att automatiskt postade inlägg strular till det på Twitter så det känns säkrare att posta manuellt även om jag skrivit ett inlägg på förhand. Jag har såklart skrivit det mesta på förhand. Jag lovade ju London när jag istället slängde in stormen i Cornwall sist. Idag kommer huvudstaden därför som utlovat men inte alls i den form ni känner den.

Titta på den här underbara filmen från1927. Känner ni igen er? Jo, visst gör man det men samtidigt är hela gatubilden annorlunda. Själva gatorna är vackrare med renare linjer och trafiken (med bussar du idag kan se på London Transport Museum) naturligtvis inte alls lika intensiv som idag även om en polisman får dirigera trafiken. Jag vet att hela filmen är långsam men ser med detta i beaktande hur människor går i en mer sansad takt och vid krigsmonumenten på Whitehall som då såklart bara var över första världskriget står det människor och reflekterar. Kanske känner de någon i vad som var ett krig där alla engelska byar utom sexton (tror jag det var) drabbades av förluster.

Kläderna på damerna i Hyde Park visar epoken och Marble Arch som en gång byggdes som en pampig ingång till Buckingham Palace ser oerhört vit ut innan dagens trafik drabbat den. Från denna elegans tar filmen oss med till Petticoat Lane i ett tvärt kast och jag hade faktiskt ingen aning om att det var så trångt med män där på söndagarna. En underbar lite film helt enkelt (bara skippa musiken de första minuterna innan den senare blir mindre repetitiv).

4 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Vilken underbar liten film – tack för den! Tänk om man hade en liten tidskapsel och kunde göra ett besök på olika platser och i olika tider..
    Jag antar att du tänkte på din makes farfar, eller vem det nu var som var polis i East End, när du såg dessa bobbys?

    Gilla

    1. Haha, faktiskt inte (hans farfars far) den här gången. Jag var så fascinerad av det långsamma tempot i trafiken. Jag älskar ju de här gamla filmerna.

      Gilla

    1. Visst är den fantastisk.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

