Personkemi och historia om vartannat

The Next Together av Lauren James är inte som andra böcker du läst. När jag var yngre läste jag en del om reinkarnation, även skönlitterärt om personer som går igen i historien och jag tycker fortfarande att det brukar bli bra historier av det oavsett vad man tror på i verkligheten. Det blev alltså ett måste att läsa denna ungdomsbok där jag dessutom redan från början fallit pladask för det ovanligt läckra omslaget. 

Hade jag varit tretton år hade jag nog verkligen gillat den här boken men nu får den nöja sig med en trea av fem. Ett tag var jag nere på en tvåa men i andra halvan av boken när allt knöts ihop blev det riktigt rolig läsning fast själva slutkapitlet inte var riktigt som jag tänkt mig.

Boken handlar om Katherine och Matthew som återföds i olika liv och hela tiden förälskar sig i varandra men dramatiskt separeras. I ett framtida 2039 där England och Skottland är två skilda nationer träffas paret åter som studenter i kemi på Nottinghams universitet. Innan de upptäckt att de träffats tidigare hittar de något märkligt med Katherines moster som 2019 anklagades för spioneri med sin make Matthew. Det här vill båda följa upp när det visar sig bli mer och mer mystiskt. Mostern med man var forskare på laboratorium när de plötsligt försvann och det märks att James själv har studerat naturvetenskap och de kliniska miljöerna kring detta.

nexttogether

Snyggt omslag

England är i en period mellan olika krig med resten av Europa och har varit hela denna moderna tid där skottarna alltså hunnit bryta sig loss. Dessa dyker dock upp redan 1745 när jakobinerna hotar invadera Carlisle där det första paret Katherine och Matthew möts och är med och försöker rädda staden i väntan på den engelska armén. Nästa gång vi träffar dem är 1854 när Matthew är krigskorrespondent i Krimkriget och får med sig assistenten Kit som visar sig vara en kvinna. Det här var den för mig mest intressanta perioden och den kom i form av en referens till den riktige krigskorrespondenten för The Times efteråt. William Howard Russell sägs vara den som Florence Nightingale tackade för att kvinnor fick bli sjuksköterskor och göra en insats för nationen i krig efter att Russells rapporter om smuts och elände publicerats hemma i England. Honom måste jag läsa mer om kände jag.

Varje kapitel i boken rör sig fram och tillbaka mellan de fyra tidsperioderna och det är snyggt sammanhållet medan huvudpersonerna minns mer och mer av sina andra liv och börjar undra varför det här händer dem hela tiden. Kapitel för kapitel ökar spänningen när mer och mer kluras ut kring vad som hände 2019 och de under 2039 kommer närmare och närmare den otäcka sanningen. 

Boken har blivit en bästsäljare i Storbritannien och runt oktober kommer uppföljaren The Last Beginning som jag faktiskt funderar på att läsa eftersom The Next Together slutade som den gjorde och jag läst förhandsbeskrivningen. Det här var ingen favoritbok och jag retade mig väldigt på paret från 2019 som skrev kärlekslappar till varandra på ett sätt som fick mig att vilja ta fram skämskudden så barnsligt lät det men samtidigt växte den som sagt när trådarna vävdes ihop på slutet och en lite romantisk tonåring som vill läsa något på engelska skulle nog uppskatta den mycket. En sak som störde mig i början var att varje kapitel har små referensnoteringar om huvudpersonerna här och där vilka kan vara allt från självklara små meddelanden till kryptiska länkar till datafiler och små instruktioner men på slutet gick det upp ett ljus kring varför hon gjort på det viset för då var de där noteringarna faktiskt riktigt roliga när det blev spännande och man begrep vad det stod genom detta ganska unika författargrepp.

4 kommentarer

  1. blir lite nyfiken.

    Gilla

    1. Ja det var det jag också blev när jag såg det fina omslaget och läste om reinkarnation och historia i samma bok.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Har inte hört talas om den tidigare.. och – nej, jag är totalt ointresserad av detta.

    Gilla

    1. Ja det är nog inte din typ av bok även om man snabbt läst ut den.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

