Att få skriva på engelska

Minns ni att jag i julas berättade om något nytt jag hade på gång för 2016? Nu har det blivit verklighet för igår lanserade vi äntligen resebloggen Our Scandinavia, jag och två av mina bloggkollegor. Bloggande handlar otroligt mycket om nätverkande som många av er vet och man hittar ständigt nya impulser, vinklar och vänner att hitta på saker med. Jag har länge känt att jag också vill skriva på engelska för att hålla igång språket på ett mer kreativt sätt än på jobbet. Samtidigt är Bara brittiskt en blogg för svenskar som vill läsa mer om Storbritannien och därför har jag inte velat göra den tvåspråkig. Istället har jag haft huvudet fullt av idéer om att skapa en ny blogg om Skandinavien på engelska eftersom jag är den av oss svenskar på jobbet som alltid verkar ge mest restips om Sverige till mina europeiska och faktiskt även svenska kollegor när de vill korsa Sundet på sin lediga tid. 

On Knivsåsen

Take a closer look at Scandinavia!

Jag gjorde lite sökningar ute på nätet och blev mer och mer övertygad om att det var något som skulle fungera för det finns ytterst få bloggar på engelska som bara nischar sig på Skandinavien. Den stora frågan var hur jag skulle få tid med detta med heltidsjobb, pendling, familj och en blogg som stadigt växer. En dag nämnde jag det i vår grupp av svenska resebloggare och Helena som driver Oh darling, let’s be adventurers skrev tillbaka att hon gick i liknande tankar. Plötsligt hade jag någon att göra det tillsammans med och när hon i sin tur kom på att Lena från Ladies abroad också kunde vara intresserad så hade vi plötsligt en möjlighet och har sedan dess spånat för fullt om upplägg och innehåll medan Helena filat på layouten. Vi är alla intresserade av vårt kulturarv och vackra miljöer men kompletterar varandra väl när det gäller andra intressen och inte minst geografisk bakgrund så vi kommer att skriva om alla hörn av regionen. 

Eftersom vi alltså är tre som delar på uppgiften så finns det ingen tanke på att dra ner på takten på Bara brittiskt utan här fortsätter allt som vanligt men vill ni ha restips från i huvudsak Sverige, Norge och Danmark (det kommer framöver att bli ett och annat från Island och Finland också – självklart att inkludera trots vårt renodlade namn) så kika in och säg hej. Ni får såklart jättegärna dela med er adressen till internationella vänner också och meningen är att vi ska finnas även på Instagram snart så bli inte förvånade när vi dyker upp där.

På torsdag är Bara brittiskt tillbaka i vanlig form och då blir det bokrecension för det var längesedan nu.

8 kommentarer

  1. Oj vad roligt! Stort grattis till det här nya projektet! Bloggen ser jättefin ut!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Layouten är Helenas storverk. 🙂

      Gilla

  2. Vilken trevlig idé!!! Och skönt att vara några stycken om bloggen, så inte det blir för stor press.
    Lycka till!

    Gilla

    1. Ja det är jätteskönt att ha ett projekt tillsammans och att vi alla har så många idéer och olika platser i vår uppväxt och sådant.

      Gilla

  3. Carina Moody · · Svara

    Verkligen intressant. Ska kolla. Blev lite orolig där att BARA BRITTISKT, som jag tycker är alldeles förträfflig, skulle försvinna. Man blir alltid så ressugen när man läst inläggen. Nu blir det ännu mera att lägga till på listan. Kul!

    Gilla

    1. Haha, tack Carina, du får boka något när längtan blir för stor. Det finns inte en chans att det här skulle ta tid från Bara brittiskt. 🙂

      Gilla

  4. Spännande! Ska bli kul att följa er där 🙂

    Liked by 1 person

    1. Kul! Vi hoppas ni hittar oss. Måndagar är hittills den mest aktiva dagen så håll utkik imorgon.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

