Vacker utsikt och vackra tallrikar

Vill du ha hela London för dina fötter medan du äter god mat? Är du en sådan som har oregelbunda mattider? Då är Duck and Waffle alldeles bakom Liverpool Street Station mitt förslag just nu.

Heron Tower restaurant

Foto: Duck and Waffle

Jag är på väg till norra England härnäst så det dröjer innan jag kommer att testa själv men jag är grymt sugen så därför vill jag tipsa ändå för jag tror inte du blir besviken så länge du inser att det här inte är den billigaste portion mat du betalar för och att du inte kommer att gå härifrån proppmätt utan att det är mer av en matupplevelse. På fyrtionde våningen i Heron Tower (hissarna är inget för den med svindel) med 360 graders utsikt ligger nämligen restaurangen som har öppet dygnet runt (!) och där du alltså kan äta frukost, brunch, lunch och middag allt efter humör.

Vyer av London Foto: Duck and Waffle

Vyer av London   Foto: Duck and Waffle

Namnet antyder ju att det ska finnas våfflor och det gör det till frukost och brunch, både söta med till exempel engelsk körsbärsglass eller traditionella chokladtillbehör till mer matiga med anklår som på bilden, lax med pepparrot eller oxkind. Vill man hellre ha engelsk frukost så går det bra liksom shakshuka med harissa eller colombianska ägg med avokado. Gillar du Marmite så varför inte ta en Marmite Black Velvet till – reduktion av Marmite och Guinness med champagne!

Smårätter serveras hela dagen och där hittar man just nu den för en svensk lite roliga kombinationen av hasselbackare med konfiterad ankäggula och engelsk senap men också donut på kryddig oxkind medan det finns större rätter som Angus-entrecote och havsabborre för den hungrige. Dessertmenyn är säkra kort som ostbricka, baked Alaska och andra favoriter medan kvällsmenyn kortas lite och blir en blandning av brunch och smårätter medan det dyker upp fler champagnecocktails därtill.

Det sägs bland de som varit där att akustiken är lite si och så på grund av allt glas och att det är lågt i tak så har du svårt för stim är det kanske inte din grej att komma när det är som mest folk (ett par våningar ner har du japansk-brasiliansk-peruanska Sushisamba med högre i tak). Roligast är kanske att komma hit som par eftersom man då har större chans att få fönsterborden vilka är för just två personer. Annars kan man hänga i baren där det är mer fri utsikt och smaka på märkliga cocktails med göteborgska namn som Pina-Kale-Ada med Bacardi, kokosnöt, ananas och grönkål eller varför inte en drink med celleri, bipollen och Prosecco. De låter lite hit and miss för mig men jag skulle säkert beställa en om jag ändå var där.

Drickor och cocktails

Vackra drinkar Foto: Duck and Waffle

Ja ni märker ju att detta inte är det vanliga haket precis och jättebilligt är det inte heller men med tanke på adressen alldeles vid The Gherkin är det inte så extremt med cocktails för runt femton pund och smårätter för åtta-tio med billigare frukostgrejer. Bokning är ett måste om man inte kommer udda tider på morgonen och liknande eller har tur och får ett av deras sparade bord eller står ut med den långa väntelistan som trots allt inte är lika lång nu som när restaurangen öppnade för ett par år sedan.

Är du intresserad av fler ställen i London med utsikt så kan du läsa mitt tidigare inlägg London by night.

 

2 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Intressant! Jag kan ju aldrig avstå från att åka upp i höga byggnader trots att jag är så höjdrädd att jag inte kan gå fram till fönstren för att se på utsikten.. När jag åkte London Eye för ett tiotal år sedan satt jag i mitten av kapseln och höll i mig i bänken medan medpassagerarna stod vid glasväggarna och njöt av utsikten..
    Gherkin är vår favoritskyskrapa i London så det vore kul att se den från denna vinkel.

    Gilla

    1. Ja gurkan är min favorit också. Jag tror man ska komma hit lite lagom hungrig och testa just ankvåfflan eller någon specialitet.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

