Afternoon tea i Gamla stan

Västerlånggatan i Gamla stan är nog Sveriges största turistfälla men ge dig in i de små gränderna bortom den och Stortorget och du hamnar i lugnare kvarter. På Svartmangatan, alldeles vid Tyska kyrkan råder verkligen lugnet själv för där hittar man Tehuset Chaikhana. Namnet kommer av de tehus som låg längs Sidenvägen och här möts du av ett stort, vackert träskåp fullt av teprylar när du öppnar dörren. Inredningen är blandad med mörka asiatiskinspirerade stolar, skåp och franska lampor och kanske lite trist avskalad i det inre rummet men med en känsla för just de stora asiatiska teregionerna. Vänta dig inget storblommigt brittiskt, utan här är det alltså mer rofylldhet och tekultur det satsas på.

chaikhana

Kom in!

Kom in!

På Chaikhana finns mest te och väldigt lite kaffe och därför är det de som gillar just denna ädla dryck som hittar hit snarare än de som bara vill fika. Det är inte Söders höjder och rabarberte i enorma muggar som serveras här heller utan fina, ibland handrullade téer från kända regioner i små koppar som framhäver smakerna vilket var det som grundarna, svensk-franska Angela Ljungblad och indiske Ashok Kapoor ville när de 2004 slog upp dörrarna för att de tyckte Sverige saknade bra tekultur och någonstans att njuta av fina téer. Idag ligger Chaikhana såklart helt i tiden eftersom te bara ökar i populäritet hos oss och fler och fler lär sig om första och andra skörden, phu erh, rätt koppar till varje te och olika värme på tevattnet beroende på vilket te man vill ha.

Min man älskar fina, kinesiska téer och har ett helt skåp fullt med både te och tillbehör så för honom var det teet som lockade medan jag kom hit för att se vad de gjorde av den engelska afternoon tea-traditionen. Det rekommenderas att man bokar bord här men vi var inte säkra på när vi skulle kunna komma och chansade och det var inga som helst problem att få plats när vi kom mitt på eftermiddagen. Så fort vi slagit oss ner fick vi menyer och det var just teet som var det svåra att bestämma sig för eftersom alla har fantastiska beskrivningar och är sådana som är svåra att hitta någon annanstans, ofta importerade genom de stora asiatiska tehusen i Paris. Maken var nyfiken på ett oolong han inte tidigare provat medan jag som skulle ha en hel meny ville ha något som passade den och valde ett rekommenderat Darjeeling med namnet Margaret’s Hope (som visade sig ha fått namnet efter plantageägarens dotter som man hoppades skulle återvända efter studier i England men som dog i tropisk feber redan på båten dit). Det var ett fantastiskt val! Här serveras darjeelings i glaskopp så att man ser den varma, orangebruna tonen medan du får oolong i en mindre kopp som sig bör. Här är det på sin plats att berätta att du inte automatiskt får mjölk om du beställer en typ av te som inte behöver det. Är du en som måste ha mjölk i ditt te så resonera dig fram till tesort med personalen när du bestämmer dig för det är inte alla teer som passar med mjölk, tvärtom. Att ha mjölk i te var något britterna började med i Indien när de använde sämre, massproducerat svart te som behövde mjukas upp i sin bitterhet. Själv brukar jag ha mjölk i te men känner inte att det är samma måste när jag beställer in så här fina teer och mitt darjeeling behövde det verkligen inte utan talade självsäkert lågmält för sig själv.

fingersandwiches

Grönt oolong och en darjeeling i orange

Mina finger-sandwiches kom in och här blev jag kanske lite besviken på att de serveras enskilt på tallrik istället för på stämningshöjande trevåningsfat med sconesen men det hela vägdes mer än väl upp av smakerna. Jag läste någon recension på nätet om hur små deras sandwichar är men det ska de ju vara. Hela konceptet med afternoon tea bygger på att du ska äta lite av mycket. Jag fick lax med gurka, tonfisk med citronmajonnäs, ost och skinka samt kyckling och ägg i curry och alla var hur fräscha och smaskiga som helst med riktigt engelsk känsla i fyllningarna.

Efter detta var det dags för mina favoriter sconesen och vill man så kan man komma hit och äta bara scones eller prova scones och brioche i en fransk-engelsk blandning också men jag ville ju spana in det engelska utbudet och gick all in. Två härligt varma, om än inte nybakade scones med två sorters marmelad kom in och återigen kändes presentationen vacker men inte särskilt engelsk. Allt var jättegott men jag undrade över deras clotted cream för den hade en annorlunda smak och var mer som kritvit marängsmet än gult smörig. Konsistensen var ändå den där lite sega i clotted men smaken hade tydliga drag av något syrligt, cream cheese-aktigt samtidigt som den hade en söt bismak som om man velat åstadkomma clotted cream av något annat än grädde men faktiskt lyckats ganska bra så min enda invändning är att det var alldeles för lite för två scones men du kan säkert be om mer.

darjeelingochscones

Varma scones

Som efterrätt får man välja något ur kakvagnen och där fanns så här i påsktider ingen engelsk fruktkaka eller liknande alls utan mest olika chokladkakor, fondant och en citronmarängkaka som jag funderade på innan jag till sist valde fransk päronkaka med mandel eftersom jag är galen i det mesta med mandel i. Den var gudomlig!

Te med matchande kaka

Te med matchande kaka

Det finns två engelska afternoon tea-menyer i olika storlek (med eller utan scones) och två franska och till de sistnämnda serveras det bland annat patéer, mousse, ost och brioche. Till bägge kan du köpa till ett glas champagne som sig bör och här finns också andra viner samt cider från Bretagne. Vill du ha något mer mättande så finns det också i form av Florentine, Wellington-sandwich och olika varma smörgåsar, ett par sallader och en indisk omelett. Efter besöket kan det hända att du vill handla med dig te hem och då har du ett par hundra sorter att välja mellan liksom tillbehör, temarmelader och annat.

Det här är kanske inte det billigaste du kan göra i Stockholm men det är alltså fantastiskt fina teer (min kanna räckte till tre koppar) och de 210 kronor min stora meny kostade känns ändå ganska rimlig med tanke på läget i Gamla stan med sina galna hyror. Hit vill jag absolut tillbaka och tusan vet om det inte får bli för just scones och brioche. Servicen är mycket vänlig och i vårt fall var vi alltså ganska ensamma så den var effektiv också. Jag satt och lyssnade på samtalen vid tedisken när kunder kom in och köpte te och det kändes härligt att höra personalen hjälpa kunderna till rätta bland första och andra skörd.

tekannor

tedisk

16 kommentarer

  1. Jag dricker också te med mjölk och gärna i halvlitersbaljor 🙂 Känns som att jag skulle bli utskrattad i UK, ha ha! Skönt åsido så har jag nog mest mjölk i för att många teer helt enkelt inte är tillräckligt goda för att drickas utan mjölk :/ Det kanske bor en liten tenörd i mig ändå…
    /Linnea

    Gilla

    1. Ja jag tror att dricker du bara finare te så kan du släppa det där med mjölken. I vanligt brittiskt, svart te har jag också mjölk och det är det vanligaste i England så du skulle definitivt inte bli utskrattad.

      Liked by 1 person

  2. http://robbansbasta.se/chaikhana/, intressant att läsa om Robbans besök också, det där med liknelsen ”väntrum på SÖS” var lite kul och något jag och min kollega är tämligen allergiska mot efter alla år i den medicinska världen. Tycker också att scones ska vara nybakade och lite mer elegans på porslin och uppläggningar vill vi ha, men det är svårt att få så fint här hemma som man får i Storbritannien eller i Frankrike med för den delen. Men är ju intressant att handla teer här, kunskapen finns och ett enormt utbud. Men vi var inte överväldigade av något annat:-), varit på ett annat tehus i Gamla stan också men glömt namnet tyvärr.
    Nu hittade jag Robban tack vare dig när jag kollade upp detta tehus och han verkar ju ha besökt det mesta och fotat, så bra att ha i beredskap:-)

    Gilla

    1. Ja Robban verkar ha varit överallt, haha. Jag tycker verkligen inte det var något väntrum på SÖS. Däremot är det kanske just inredningen man tycker kunde ha mer men det är som jag skriver definitivt inget storblommigt brittiskt över det nej. Hit kommer jag för teerna och nästa gång ska jag prova franskt till tror jag.
      Kan det ha varit Lady Hamilton ni var på? Det är jag också nyfiken på men där kostar det ju betydligt mer och nu var jag ju ute med en riktig tenörd. 🙂

      Gilla

  3. Ja Lady Hamilton och så ytterligare ett annat, ska kolla upp det, Lady är dyrare som sagt men kan vara värt det. Diplomat och Grand är testat, Strand också, men vi blir inte imponerade av något, inget slår mina brittiska upplevelser på detta område och så är det det där med servicen och artigheten, den har långt hit och det spelar ingen roll om det är s.k. fina ställen här, personalen har många brister i de flesta fall inom det området och även inom kompetensområdet, ser ofta alldeles handfallna ut om de får en fråga. Ingen utbildning eller rutin så vi brukar tycka synd om dem och äta och dricka snällt det vi får, är ju inte deras fel om de inte blivit utbildade. Men med dessa priser känns det lite konstigt.Det bästa i te-, kaffeväg med en sanslöst vacker och god kakbuffé med snittar var gamla Café Opera på deras veranda, tyvärr upphörde det och idag är Café Opera något nytt vad jag förstår.

    Liked by 1 person

    1. Precis! Saknar helheten överallt men är jättenyfiken på ett ställe utanför Nybro.

      Gilla

  4. Och deras personal var jättetrevlig och så proffsig, alltid, gjorde lite extra för var och en och hörde sig vad man tyckte, det måste jag nämna, sånt man saknar överallt i stort sett här.

    Liked by 1 person

    1. Verkligen. Fast där gillade jag Dalagatan.

      Gilla

  5. Trevligt. Lägger till på listan.

    Gilla

    1. Ja gör det du som varit runt en del och inte bara letar brittiskt.

      Gilla

  6. Haha, ja jag blev också intresserad av det där stället utanför Nybro om det är Örsjö du menar. Man kunde ju till och med sova över i en liten stuga, då kan man ju äta en gång till:-). Fast kollade upp dem, de har haft ute hela gården till försäljning men vid frågor säger ägarna att de i nuläget bara är för att få veta intresset, om de ev. ska sälja. Så vi måste skynda oss. Såg väldigt trevligt ut och gott!

    Gilla

    1. Näää! Inte sälja!
      De måste ju marknadsföra sig. Skapa brittiska temadagar…

      Gilla

  7. Härligt, ska försöka lägga det på minnet nästa gång jag besöker Stockholm 🙂

    Gilla

    1. Ja det var väldigt lugnt och skönt.

      Gilla

  8. Vilket intressant ställe! Det såg väldigt gott ut, allting. Jag brukar ha mjölk i mitt te men vet att man inte bör ha det i sådana där fina kinesiska teer. Skulle gärna gå dit, efter att ha läst detta inlägg, men är tveksam till om de har några glutenfria alternativ. 😉

    Gilla

    1. Deras kakvagn hade en massa ingredienser listade vid varje bakverk och jag vill minnas att något var glutenfritt men jag vet inte hur det är med övriga saker. Typiskt nog glömde jag kolla detta i mitt njutande. Det är alltid enklare att tänka på när det framgår i menyn.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

