Tre ställen för te

Det är ingen hemlighet att jag känner mig lite obekväm i stora palmsalar i de fina hotellen när det kommer till afternoon tea och att jag hellre avnjuter denna läckra tradition i små mysiga tea rooms med takbjälkar i någon småstad eller by. Intresset för tedrickande verkar aldrig avtagande att döma av söktermer här på bloggen så jag har gett mig ut på recensionssajten TripAdvisor för att leta efter tea rooms som fått högt betyg och valt ut några jag är nyfiken på för att de verkar så där underbart engelska, var och en på sitt sätt. Alla har glutenfria bakverk också.

På torget i Stow-on-the-Wolds i många svenskars favoritområde Cotswolds ligger Lucy’s Tearooms. Här får du inte bara Full English Breakfast hela dagen vilket kan vara gott för den som kört bil en stund utan också bakpotatisar, omeletter, Welsh rarebit och annat varmt men kommer du hit för tekulturen så har du också hittat rätt. Det är kanske inga jättefat här jämfört med andra men Cotswold Cream Tea för bara £7.50 får du scone med klassiska tillbehör, en kakbit och te och för £11 får du sandwich till – allt i en honungsgul stuga som formligen lyser Cotswolds. Lucy’s har även ostscones och bakar sina shortbread själv och det enda jag inte är säker på är om det glutenfria måste förbeställas eller om det alltid finns något.

lucys

Foto: Lucy’s Tearoom

I Norwich hittar du Tea at 17 där dottern Leanna driver tea room i huset där hennes föräldrar har bed & breakfast i boutique-stil. Leanna har alltid gillat att baka och använder så lokala ingredienser hon bara kan. Bland smårätterna hittar du Dainty chicken pie och Pork, sage and apple sausage roll. En Afternoon tea går loss på nära sexton pund men ger dig då ett trevåningsfat med flera smörgåsar, scones och bakverk och här finns fullständiga rättigheter. Bokar du i förväg kan du för £21 få High Tea med just ovanstående smårätter också och sconesen delar det andra fatet med något med det för mig underbart lockande namnet Three Cheese & Onion Cupcake. Jag måste nog till Norwich snart.

Foto: Tea at 17

Foto: Tea at 17

Är du istället uppe i Lancashire så är det Dearden Tea Rooms i Haslingden mellan Rochdale och Blackburn du kanske ska fundera på. I vackra Rossendale bara en kort bit norr om Bury och nära M65 är staden också enkel att nå från Manchester tre mil söderut. Här talar vi inte längre små mysiga stugor utan ett nordengelskt stenhus från 1752. Inte renodlat kring te heller för hit kan du komma för cocktails också men mellan 12-15 är det Afternoon tea som serveras. Femton pund för det traditionella och vill du så kan du för från fem pund lägga till Prosecco eller champagne eller varför inte just en cocktail. Är du extra hungrig så väljer du en Gentlemans med scotch egg och pork pie till. Här finns också ett eget afternoon te i barnformat för sex pund och är du riktigt matintresserad stannar du i Bury på vägen och besöker en av Englands största marknader känd för sin lokala black pudding. Bli inte förskräckt när du ser The Haslington Halo där du kommer åkande bara…

Haslingden Halo Foto: Mafiasheep

Haslingden Halo    Foto: Mafiasheep

 

 

10 kommentarer

  1. Trevliga tips!

    Gilla

    1. Tack, jag blev jättesugen medan jag skrev, haha.

      Gilla

  2. Stora palmsalar … Ouch! Nja, jag gillar också mer de mer små mysiga lokalerna där man faktiskt kan få kontakt med de andra gästerna (det finns en anledning till att min blogg heter som den gör 🙂 Du vet, när man får kontakt med andra människor, typ på gatan, det är reseminnen när de är som allra bäst för mig)
    Själv har jag hittat det te som lätt skulle få mina två (små och utan beroende) koppar kaffe om dagen att ersättas alla dagar i veckan: lakritste! Jag hittade det för drygt 10 år sedan och då var det Friggs som sålde det i Sverige. Numera får jag bara tillgång till det när syrrans kompis köpt med sig det från England och jag får ta del av det …

    Gilla

    1. Haha, ja fast jag gillar själva utseendet på vackra palmsalar. Jag trivs bara inte att slappna av och dricka te i dem. Håller helt med om att det sociala är roligt och att få kontakt med andra.
      Jag gillar ett te som heter Cool mint och finns i Köpenhamn med citrongräs och annat i men på afternoon tea blir det mest Assam. Det passar till de söta bakverken. Hemma lever jag med en tesnobb som ska ha fint kinesiskt te i stora kakor och vatten i rätt temperatur men jag måste erkänna att Yunnan i småkoppar är väldigt gott.

      Gilla

  3. Vi har ju blivit ”bitna” av Afternoon Tea nu, så detta ska jag komma ihåg till det blir dags för Englands-resan…

    Liked by 1 person

    1. Ja just det ja! Ja så många exotiska frukter är det inte i England men många bra bakverk.

      Gilla

  4. Afternoon Tea är alltid trevligt liksom en Cream Tea då och då.
    Jag gillar både små mysiga tea rooms och de stora palmsalarna.
    Ha en bra weekend!

    Gilla

    1. Tack detsamma!

      Gilla

  5. @Eva, det finns inom hälsokosten att köpa lakritste från U.K., NIMH, väldigt spännande och gott. Kanske inte hos alla hälsokosthandlare men du får höra dig för, det finns i Stockholm.
    För övrigt instämmer jag med Lena, gillar både tjusiga palmsalar och mindre tea rooms, är roligt med olika miljöer och huvudsaken det är perfekt det som serveras. Och det är det ju:-)

    Gilla

    1. Ja jag gillar dem också som sagt men känner mig alltid mindre bekväm med palmerna. Som om jag borde tagit på mig klänning.
      Perfekt är det när det är riktigt te i silar och det är det ju faktiskt så gott som alltid i palmsalarna till skillnad från tea rooms där man ibland kan bli besviken på påste.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

