Handla skotsk humor

Dåligt samvete känner ni ju alla till och det är vad jag fick efter min påhittade middagsbjudning med idel engelska gäster häromdagen. Därför blir det idag skotskt som kompensation för vem vill inte ha något av allt det här fina från Gillian Kyle.

En Highland cattle-mugg med namnet ”Tartan Coo” blir din för tio pund och motivet finns även som underlägg, förkläde och annat.

cattlemug
Hela arton pund får du ge för det här förklädet med fish & chips-tema men då är bilden full av klassiker som de små treuddsgafflarna i trä och ketchupflaskan i form av en tomat. Nostalgi som också finns som bland annat grillvante.

chippieapron

För strax under tre pund styck får du underlägg med Robert Burns som hjärtekrossare och den hade jag älskat som klädesplagg eller skrivbok. Klart stor humorfaktor. Den ingår i serien Local Heroes som också inkluderar Alexander Graham Bell med mobiltelefon och Mary Queen of Scots i ett samarbete med illustratören Clare Forrest.

underlagg
Scottish Breakfast är ett annat stort tema som du till exempel hittar på t-shirts (men det har jag ju nyligen skrivit om), brevpapper eller varför inte som här på en väska. Jag blir sugen på det mesta i den här butiken som också har tryck att rama in, kökshanddukar, babykläder och en del annat.

scottishbag

 

 

13 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Jag gillar muggen!

    Gilla

    1. Ja den har attityd.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    Hej, förlåt att jag nu kommer med en fråga som inte alls har med detta Ditt roliga och fina inlägg att göra.
    Det är så att jag håller på att titta efter bussbolag som kör olika dagsturer runt i Yorkshire med avresa från centrala York. Via VisitYork hittar jag några. Har Du någon erfarenhet av bolagen Grand Yorkshire och Daytrips from York by BOBH? /Ingmarie (som sagt ursäkta)

    Gilla

    1. Haha, ingen fara!
      Nej jag har inte rest med endera utan använde mig av Eddie Brown som de lokala pensionärerna eftersom det var mycket billigare för mig som kontorist på bemanningsföretag.
      http://www.eddiebrowntours.com/Tours/Day-Trips/Overview

      Eddie Brown verkar ha gått ihop med Globe Holidays sedan mina dagar men det betyder nog bara att de överlever i den tuffa bussbranschen. De är fortfarande billigare än de som rekommenderas av Visit York. Samtidigt får du nog mer av renodlad guidad tur med Grand Yorkshire och York by BOBH. Jag har delat lägenhet med en som jobbade på Visit York och nej, de skulle inte rekommendera vad som helst. Just York by BOBH tar dig verkligen med till småbyar som annars är krångliga att komma till som Askrigg och sådana som annars bara postbussar tar dig till. Jag tror absolut du vågar boka med dem. Grand Yorkshire tar dig mer till ställen du kan nå själv (Whitby och Goathland/Aidensfield kan du som sagt nå med vanlig lokalbuss också) ELLER ställen du själv väljer för att du vill se dem som skräddarsydd tur (säkert dyrt – jag har inte kollat).

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    jag ser ju via bolagens hemsidor hur de olika dagsturer ser ut och innefattar…. min fråga till Dig gäller mer om Du vet om resenärer varit nöjda eller inte ? Men jag tänker också att VisitYork väl är noga med vad de lägger ut på sin sida.

    Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    Jättetack för återkopplingen!!!

    Gilla

  5. Det var så lite så. Den där Bob verkar ha riktigt bra turer när det gäller att guida runt i Yorkshire. Mina turer med Eddie Brown blev jag mer guidad av pensionärerna själva och av mina böcker även om busschaufförerna berättade lite. Det var mer för att komma ut till alla dessa platser än det var guidning.

    Gilla

  6. Ingmarie · · Svara

    Jag kollade tidigare Eddie Brown för jag tyckte just det här med pensionärerna lät så trevligt, men det visade sig att Eddie Brown inte gör turer dit jag vill medan jag är i York. Jag har varit i mailkontakt med Bob och redan då känns det jättetrevligt, seriöst och mycket välkomnande. Jag föll som en fura och har bokat två turer med Bob. Jag är övertygad om att det blir jättebra. Tackar.

    Liked by 1 person

    1. Tänk om du orkar gästblogga, hihi. Det blir nog toppen. Stämningen verkar gemytlig.

      Gilla

  7. Ingmarie · · Svara

    hihi…. förresten höll jag på att falla även för det här med postbussar till avlägsna byarna som Du tidigare skrivit men ju närmare jag nu närmar mig resan så blir jag lite nervig och ser framför mig hur jag står ensam ute på en hed i skymningen och ser postbussen köra förbi mig… Bob blir bättre

    Gilla

    1. Haha, ja det kan kännas lite så men är pålitligt. Ofta trångt om saligheten i de små ‘bussarna’ vilket är lite kul.

      Gilla

  8. Ingmarie · · Svara

    Jag förstår att postbussarna är pålitliga… jag har inte gjort en sådan här egenhändigt planerad resa en vecka helt på egen hand tidigare, så jag har väl lite orimliga farhågor…. troligen blir jag modigare när jag väl är iväg…..

    Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

