Halv åtta hos mig

En kväll satt jag och spånade kring vilka brittiska kändisar jag skulle vilja bjuda på middag, både levande och döda.

Jag tänker inte blanda ihop dem för det finns så många i båda kategorierna så här kommer de historiska personer jag skulle älska att träffa så får ni läsa om de nu levande lite senare. Bordsplaceringen? Den vet jag inte om jag vågar mig på, haha.

Richard III

Nej här blir ju ingen som läser den här bloggen förvånad. Jag vill naturligtvis prata om hur Nord- och Sydengland skilde sig åt redan då och självfallet om de där brorsönerna i Towern. Om han vill svara känns lite tveksamt.

Clementine Churchill

Hur stod hon ut att ständigt stå vid den store statsmannens sida trots hans humör, hans drickande, hans ständiga frånvaro? Vilka idéer är hennes bland allt han sagt?

Clementine Churchill

Clementine Churchill

William Shakespeare

Jamen självklart. Hur lät han på riktigt? Kom alla dessa underbara ord vi idag tar för givet ur hans mun bara han pratade med någon? Hur tänkte han när Anne lämnades hemma och han for till London på lustigheter? Skulle det fungera att sätta honom nära Richard III? Hur skulle han se på hur vi tolkar hans verk idag?

Charlotte Brontë

Yorkshirehistorier i massor förväntar jag mig av en av mina favoritförfattare. Skulle hennes topplista på platser ni bör besöka likna min? Jag vill prata om 1800-talets elände, om familjerelationerna och om hur hon egentligen såg på det här med romantik. Om hur en kvinna kunde slå sig fram i männens värld.

Isombard Kingdom Brunel

Jag älskar tåg och speciellt om de går till Cornwall. Kan det bli bättre än ett samtal med mannen som gav oss Great Western Railway och en massa annat? Tänkte han överhuvudtaget på arbetsförhållanden? Vem var han när han inte skapade stor ingenjörskonst?

Daphne du Maurier

Alla hennes stora klassiker utspelar sig i Cornwall. Vi skulle naturligtvis diskutera hur detta underbara landskap påverkar oss men också hur det mänskliga psyket fungerar.

Fler vill jag nog inte ha med för jag vill hinna prata med dem ordentligt. Jag skäms över att listan saknar både skottar och walesare men jag har helt enkelt valt de jag är mest nyfiken på och älskar Skottland och Wales av andra orsaker – faktiskt mer för vänligt folk i största allmänhet så det kanske är där jag skulle ha gatufester istället. Vilka skulle du vilja ha runt middagsbordet?

6 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Intressant sällskap.. Undrar om Shakespeare skulle berätta vem/vilka som skrivit pjäserna…

    Gilla

    1. Ja det vill man gärna veta. Hur mycket är han och vilka är de andra?

      Gilla

  2. De hade säkert mycket att berätta. Ska tänka till lite. Kanske Mrs Simpson? Diana? Emmerline Pankhurst? Och säkert fler kvinnor som gjort något annorlunda för sin tid. Och av levande naturligtvis Tom Jones.

    Gilla

    1. Ja Pankhurst vore spännande…och John Lennon. Jag fick verkligen sålla. Det får bli ett inlägg till framöver men Tom Jones är såklart ett måste för dig.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

