Britterna och Bryssel

Så är de här – dagarna då Cameron i Bryssel ska försöka få EU att lyssna på undantag för Storbritannien. Undantag som ska få britterna att rösta ja till att stanna i EU i den folkomröstning som ska hållas om några månader.

Hur jag tror att det går? Jo med förhandlingarna tror jag det går bra till slut. centraleuropeiska länder som Polen och Litauen med många medborgare bosatta i Storbritannien kommer protestera mot kraven på att dessa ska få indragna bidrag och svårare att söka jobb i framtiden men även om Polen är ett stort medlemsland så kommer de andra giganterna att göra sitt bästa för att hjälpa Cameron med stöd av mindre länder som Sverige. Det är helt enkelt ett alldeles för viktigt land att tappa som EU-medlem för de andra och inte minst på grund av den starka brittiska länken till USA. Just nu pågår förhandlingar mellan EU och USA om stora handelsavtal och det skulle definitivt inte underlättas av en så kallad ”Brexit” (British Exit). Pengar talar i världen och det vet även Tyskland som tidigare ställt krav på britterna att bli mer följsamma. Dessutom har EU så otroligt stora problem med ekonomin och flyktingströmmarna att det här är det sista unionen vill behöva ta itu med följderna av.

UKEU

Att det blir lätt tror jag däremot inte. Inte bara Centraleuropa oroar sig utan också alla de federalister som vill se ett harmoniserat EU med lika regler för alla. Just den fria rörligheten av människor är en av EU:s stora grunder. Den är nu starkt hotad i och med detta – den som faktiskt tilltalar även många EU-skeptiker.

Kommer avtalet bli tillräckligt bra för att britterna ska rösta för att stanna kvar? Det är i mina ögon en helt annan femma. De britter jag känner är oftast ganska EU-positiva, faktiskt även låginkomsttagare som jag trott skulle vara mer negativa men som insett att deras regioner får stort ekonomiskt stöd av EU till infrastruktursatsningar och annat medan regeringen i Westminster struntar i dem. Det här kommer att bli en viktig väljargrupp och här hittar vi många just i ekonomiskt svagare regioner som Nordengland och Cornwall där jag rör mig. Samtidigt vet jag många som tycker att EU bara är ännu en idioti ovanpå just Westminster och att centraleuropéerna med sina lägre löner hotar jobben men frågan är hur stor den här gruppen är. Det brittiska valsystemet gör ju att partier som det starkt EU-kritiska UKIP krymper i de nationella valen men de har många väljare i vad som istället blir en folkomröstning…

Jag följer frågan med spänning. Igår såg jag britter i Nottingham intervjuas i svensk TV och en man trodde att den statliga vården NHS kommer att bli lidande om centraleuropéer inte längre får arbeta för de utgör idag stora delar av arbetsstyrkan i sjukvården. Själv undrar jag om jag alls skulle vara berättigad till NHS i en framtid utanför EU. Jag får säkert bo i Storbritannien med make och barn men måste jag skaffa privat vård? Hur skulle det bli för de européer som redan jobbar i landet? Måste de skickas hem precis som många amerikaner nu gör i och med en regeländring för dem? Det var egentligen inte så värst många år sedan mamma och jag stoppades vid Heathrow med frågan vad vi hade i Storbritannien att göra när vi turistade. Den tiden skulle kunna komma tillbaka enklare än man tror. Jag som Öresundspendlare vet att det går jättefort för en regering att smälla upp ID-kontroller och staket när den väl vill…

4 kommentarer

  1. Mycket intressant att läsa dina tankar kring detta.
    Bland mina vänner finns ett starkt motstånd till EU och jag är rädd att en folkomröstning kommer att visa detta. Men, vem vet?
    Här talas det om det från morgon till kväll i media, privat o s v.
    Min stituation tror jag inte kommer att ändrs eftersom jag är gift med en britt och bosatt här. Men igen, vem vet?
    Hoppas bara vi kommer att stanna i EU!

    Gilla

    1. Ja jag har som sagt förvånats av många vänner och familj men är fortfarande ganska negativ kring utgången av det hela. Det är en önation. Dessutom är många så otroligt dåligt pålästa. När jag skulle på intervju i Bryssel fanns det inte en enda bok om hur EU fungerade på stadsbiblioteket i universitetsstaden York där jag bodde då…

      Gilla

  2. Intressant läsning. På Katalansk TV pratas det mycket om ”el Brexit”. Som du nog vet strävar Katalonien efter självständighet (och har precis börjat ”processen”) därför är det ett väldigt hett tema här om UK stannar kvar i EU eller inte. Den spanska regeringen hotar Katalonien med att bli uteslutna ur EU i fall Katalonien blir självständigt och menar mer eller mindre att Katalonien aldrig skulle klara sig utan att vara medlem i EU.

    Har skrivit upp namnet på ett hotel i Glasgow du skrev om i ett inlägg, ser ut att vara jättemysigt. Tack för tipset!
    Trevlig helg!/Annelie

    Gilla

    1. Tack detsamma!
      Ja jag älskar Barcelona och följer med spänning även Katalonien. 🙂 Det blir ju stressigt för Madrid om Katalonien lämnar Spanien och hela EU skulle bli mer regionaliserat med alla andra småstater som också vill bryta sig loss. Situationen i Skottland blir absolut dramatisk vid ett Brexit. Hoppas du tar dig till Glasgow apropå Skottland.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

