En stjärna har slocknat

Alan Rickman. Vad kan jag säga? Knappt har David Bowie kremerats (för det lär han ha gjorts) så är det dags för nästa brittiska storstjärna att lämna oss och lika gamla var de dessutom – eller lika unga om man så vill för 69 är ju ingen ålder. Sabla cancer!

Jag lät andra föra min talan om Bowie men idag känns det jobbigare. Visserligen har jag blivit alldeles tårögd när jag hört Heroes och andra låtar ute på stan nu i veckan men jag lyssnade ändå inte lika mycket på honom på senare år som jag tittade på Rickman på film och TV och det blir hur som helst för mycket när två sådana storheter försvinner inom loppet av en vecka.

I mitt inlägg elva brittiska toppenfilmer listar jag Truly, Madly, Deeply och länkar till dess trailer och det var nog den som 1990 gjorde att jag fick upp ögonen för Rickman ordentligt, denne arbetargrabb från Acton i västra London som visade sig älska teater och som till slut tog mod till sig och som 26-åring fick stipendium till Royal Academy of Dramatic Art (RADA). Först många år senare började han med film och blev den världskändis vi idag förlorat med roller i allt från Jane Austens Sense and Sensibility till rösten som Marvin i Liftarens guide till galaxen.

Jag har faktiskt aldrig varit något jättefan av Harry Potter trots att jag gillar fantasivärldar men det går inte att komma ifrån att just Rickman är en av de skådespelare som ger filmerna en extra dimension genom sin roll som den mystiske Severus Snape. Det är den där karaktäristiska rösten och speciella blicken som gör det och just de är säkert också orsakerna till att han 1995 av Empire även valdes till en av filmvärldens hundra sexigaste men också att han fått de där elaka rollerna som sheriffen av Nottingham i Robin Hood, Prince of Thieves och som domare Turpin i Sweeney Todd. Tur då att man sett många andra filmer också där mer romantiska sidor fått komma fram, inte minst julklassikern Love Actually.

Det känns konstigt att veta att han aldrig kommer att läsa Harry Potter som 80-åring som han sa att han ville men också konstigt att han själv nu aldrig kommer att få se hur hans senaste filmroll kommer att tas emot. Framåt våren har Eye in the Sky premiär. Filmen handlar om ett brittisk-amerikanskt militärt samarbete kring övervakning och drönare – helt i tiden alltså – och bara att se Helen Mirren som överste Powell i militärkläder är speciellt men än mer speciellt känns det nu att se Rickman sitta där bland militärerna med sin närvaro. Så här ser det ut:

6 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Severus Snape i Harry Potter-filmerna i all ära men jag glömmer aldrig när man satt i biosalongen och såg honom spela skjortan av Kevin Costner i ”Robin Hood – prince of thieves” – har älskat Alan Rickman sedan dess!

    Gilla

    1. Haha, ja för mig var det ju Truly, Madly, Deeply. Aaaah. Inte en Big Ben i sikte men ack så mycket Londonkänsla.

      Gilla

  2. Det talades hela dagen i BBC om detta och det förstår jag. Tråkigt!

    Gilla

    1. Väldigt sorgligt. Jag tror inte de slutat prata. Kings Cross verkar ha fyllts av blommor och allt möjligt.

      Gilla

  3. Carina Moody · · Svara

    Ja, det var en stor skådespelare, och vilken röst han hade. Stor saknad.

    Gilla

    1. Mycket. 😦

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

