Staden som klev ut i världen

Nationalparken Brecon Beacons i Wales har du kanske hört talas om men vet du att du där hittar den lilla staden Crickhowell där de tagit till ett lite annorlunda grepp som en protest till politikerna.

Stadens småföretagare tröttnade på att jätteföretag som Google och Starbucks kan utnyttja ett kryphål i lagen som ger dem lägre skatt och beslöt sig för att gå samma väg själva. Från det lokala caféet till bokhandeln men också stadens laxrökeri – alla gick med i projektet som har gått ut på att registrera några offshore-bolag och lägga sina företag under dessa för att sänka sina skatter. Projektet har fått namnet Fair Tax Town och Crickhowell uppmanar nu andra städer att gå med i det så att regeringen ska behöva ta skattefrågan på allvar men jag kan inte hitta fler exempel än. Småföretagarna är noga med att påpeka att det hela inte alls handlar om att smita från skatten utan om att det ska vara rättvist för alla, även just de små, lokala företagen som ofta håller liv i stadens High Street. Om du klickar på länken om projektet ovan så ser du att de gärna betalar skatt för skolor och annan service men att de vill att även storföretagen ska tvingas in i fållan. Hur det hela ska gå har jag ingen aning om. Kommer de konservativa strunta i en liten walesisk stad och låta dem hållas om inga fler går med? Kommer de helt enkelt bara att kunna leva vidare med sitt nya system? Hur kommer staden och regionen må då? Kommer småföretagarna själva se till att mer välstånd genereras? Det här blir något att följa.

BBC2 gjorde programmet The Town that Went Offshore vilket kommer att sändas nu i januari och som berättar historien men det känns som att det tystats ner en hel del ändå. Visst skrevs det en del om detta i pressen i november (då jag hade fullt upp med mina julinlägg) men jag såg faktiskt aldrig något i svensk media utan bara ett och annat på några svenska bloggar och Twitter. Själv blev jag mest lite smådeppig över att ett av alla storföretag som sluppit undan skatt är Caffé Nero som jag ofta fikar på eftersom kaffet för en svensk i Storbritannien är pålitligt.

Här följer en film där ni får se småföretagarna berätta och det finns mer under Fair Tax Town både på YouTube och andra ställen. Själv har jag blivit otroligt sugen på att åka till Crickhowell. Engagerad befolkning, vacker miljö och en levande stadskärna! Jag får helt enkelt hälsa på Lena i Wales som skrivit om staden eftersom hon bor nästan granne med den.

10 kommentarer

  1. tråkigt när de lokala får kämpa för sin överlevnad

    Liked by 1 person

    1. Ja man vill ju ha en levande stadskärna. Kanske behöver just de här inte kämpa men många gör ju det om man ser till stadskärnorna i både UK och Sverige.

      Gilla

  2. Välkommen till mej så åker vi till Crickhowell! En mysig liten stad!
    De har protesterat en hel del där, bl a med banderoller om att inte släppa i ”storföretagen” som tar död på staden. Hoppas de lyckas! Jag undviker, så gott jag kan, de stora cafekedjorna, men på t ex flygplatser går det inte. I min stad har vi både Costa och Cafe Nero, men jag går aldrig dit, bara till individuella cafeer och den lokala kedjan Coffee One.

    Gilla

  3. Tack! Jag kommer gärna – vi har ju pratat om det ett bra tag nu.
    I St Ives finns det tack och lov inga cafékedjor för mat och dryck har hög kvalitet överallt där ändå så kaffet är gott på de individuella ställena. Däremot har Pizza Express smugit sig in i hamnen men där är jag kluven för de har väldans god mat, haha.

    Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Ett inlägg som väcker eftertanke, det där med skatterna är nog inte allmänt känt. Det enda sättet att påverka från ”gräsrotsnivå” är väl som Lena i Wales skriver – att inte gynna kedjorna som Costa, Starbucks och Cafe Nero.

    Gilla

    1. Ja det är ju det. Jag fikar aldrig på Starbucks av flera anledningar. En är just dåliga arbetsvillkor och sådant men nu får jag nog se hur det känns med Nero framöver. Costa hänger ju ihop med Whitbread som äger Premier Inn…man måste verkligen läsa på.

      Gilla

  5. Hej!
    Jag verkligen älskar din blogg, en anglofil från norraste Norrland är jag 🙂
    Undrar om du skrivit om bra resmål i England för barnfamilj ?
    Vi vill åka med tre småbarn t England på familjesemester. Jag är lite kär i York….men är öppen för förslag.

    Liked by 1 person

    1. Hej! Så glad jag blir, tack. 🙂
      York går absolut att se med barn för det är ganska bilfritt i stadskärnan och små avstånd. De gillar också säkert både Castle Museum och nationella järnvägsmuseet som jag bloggat om:
      https://barabrittiskt.wordpress.com/2013/09/13/castle-museum-i-york/

      https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/06/17/national-railway-museum/

      Och likaså Jorvik Viking Museum, chokladutställningen och mycket annat. Man kan också göra en utflykt till Hull med sitt jättestora akvarium The Deep.

      Annars kan man välja att bo vid kusten så barnen också har en strand och lite spelhallar och sådant. Då rekommenderar jag mysiga lilla Whitby nära heden:

      https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/05/25/whitby/

      Annars är Devon och Cornwall klassiska familjedestinationer med långa stränder (sydkusten har de lugnaste).

      Gilla

      1. Åh tusen tack för tipsen!
        När jag fyller 40 ska jag dit och vandra med vänner och familj, vi ska vandra lite, kika i någon kyrka, äta på puben och kanske ta oss något gott att dricka, njuta av utsikten. Det är ca 8 år kvar men jag läääängtar!

        Gilla

      2. Vandra kan man göra på många roliga ställen. Nu blev jag sugen själv. 🙂

        Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

