Du har väl köpt Worcestershiresås?

Fick du några roliga julklappar? Ju äldre man blir, ju svårare blir det att komma på något man behöver tycker jag men något får man ju säga när familjen undrar och därför fick jag just det jag önskade: Best of British: Taylors and Jones, kokboken från just Taylors & Jones på Hantverkargatan i Stockholm, där Gareth Jones från Wales är en av delägarna och den som stått för mycket av berättandet inte minst i inledningen men Kristian Morén och Daniel Taube har naturligtvis också varit delaktiga i tillkomsten av denna pärla. Inledningen sätter stämningen och är en fantastiskt fin sammanfattning av brittisk mathistoria och bara den roliga beskrivningen av Jamie Oliver är värd att skaffa boken för.

britfood

Ingredienserna som beskrivs som användbara i början av boken är typiska och även om jag inte riktigt förstår varför chips är med i en kokbok eller vad som är så unikt brittiskt med dem så är det roligt att se min favorit Cornish Orchard som representation för cider. Apropå drycker så tycker jag det är lite dumt att i en bok som hyllar utvecklingen av brittisk mat och dryck inte nämna att engelska viner är på stark frammarsch nu med bubbel som vinner priser till och med i Champagne. I boken står det visserligen att produktionen alltid varit liten och det är den fortfarande så därför ser vi till exempel inte många engelska viner i Sverige men de finns och är visst ”i klass med kontinenten” nuförtiden.

Det här är en underbar bok, indelad i kapitel om drycker, plockmat, pajer, fisk, stekar och grytor, pickles och såser och puddingar och efterrätter. Den visar precis allt som gör att du ska sluta tänka på brittisk mat som bara beans on toast hos någon ekonomisk värdfamilj du bott hos. Den har massor av fina recept och jag gillar hur de satt samman till exempel inte bara ett recept på potatismos utan flera beroende på sinnesstämning. Detsamma gäller mushy peas som fått ett klassiskt, ett modernt och ett svenskt recept, det sistnämnda med creme fraiche som många av oss ju älskar så det känns klockrent för den som har svårt för detta klassiska tillbehör till fish & chips i traditionell version. Alla recept är skrivna med svenska ingredienser i tankarna bortsett från specialvarorna från Storbritannien som du hittar här de också.

Mathistoria får du dig också till livs kring varje recept liksom svaret på varför inte minst engelsmännen pimplar all denna sherry. Själv har jag apropå uppkomsten av Stargazey Pie från byn Mousehole hört en helt annan version – den att Tom Bawcock som var ute och fiskade gjorde det för att byn svalt men eftersom vi ändå inte vet sanningen kring denna legend så kan vi nöja oss med att det är en god maträtt och det är roligt att den som ändå är ganska udda har fått vara med. Du kan se den både som fint foto i boken och som julljus i mitt inlägg om julen i Mousehole. Apropå Cornwall så är receptet på Cornish style pasty ett med grovmalen högrev som jag tycker ser läckert ut även om jag tycker att beskrivningen kunde tagit upp att denna regionala specialitet finns i versioner lagade på antingen färs eller tärnat kött (bara det är nöt) för åtminstone tycker jag själv att man i Cornwall oftare hittar pasties med köttbitar än med färs på traditionella pastybagerier.

Yorkshirepudding är såklart stort i vår York-familj och min man har tagit svärmors recept och utvecklat det med inspiration av lokala TV-kockarna Brian Turner och James Martin och han tyckte självklart att puddingen skulle fått mer plats i boken än som en del av Sunday roast eftersom man kan ha den till efterrätter och allt möjligt annat men framför allt tyckte han att det vore bra med en kommentar om att du när puddingarna väl rest sig (absolut inte innan!) kan öppna ugnsluckan och släppa ut ånga några sekunder innan du gräddar färdigt om det är så att du vill ha en frasigare typ av pudding men jag är säker på att gänget på Taylors & Jones får godkänt i Yorkshire de också eftersom smaken varierar även lokalt och själv vill jag inte ha mina så jättefrasiga, uppvuxen med ugnspannkaka som jag är.

Det är antagligen för att Gareth är walesare som det blir flera walesiska recept och jag är så glad över att inte minst Glamorgan sausages finns med för det är något ni ska prova om ni inte gjort det. Den som inte är vegetarian gläds också åt att här finns ett rejält recept på Roasted pork belly. Det här är en av mina favoriträtter – jag älskar alla dessa hog roasts och liknande rätter från Yorkshire och Hampshire som ni som följt med till The Parcelyard på Kings Cross vet och jag hoppas våga laga den här en helg. Det lär ryka en del vid tillagningen och jag funderar över min känsliga brandvarnare.

Trots att de pratat om en renässans för det brittiska köket så är våra vänner på Taylors & Jones inte rädda för att hylla även äldre klassiker som Prawn cocktail och musslor i 70-talsstil och såklart alla de rätter som klarat sig kvar som favoriter genom tiderna, såsom Bread and butter pudding och här finns ett busenkelt recept på clotted cream. Allt är snyggt paketerat i en bok man kan ta fram bara för att bläddra i med den lilla ekorren som tar dig vidare till nästa kapitel och läckra foton av Jakob Fridholm.

squirrel

Jag tittar in hos Taylors & Jones så ofta jag kan när jag hälsar på mamma i Stockholm men inte alls så ofta som jag vill – delvis för att så mycket slåss om uppmärksamheten när jag väl är i Stockholm och dels för att jag ibland inte hinner in till Kungsholmen tidigt nog en helg efter en familjesammankomst. Det här är lite synd för visserligen kan jag hitta en del av deras korvar på Korvhuset och Korv Deli hemma i Malmö men inte alltid de jag saknar från England som vanliga Lincolnshires till frukosten. Dessutom är det roligt att botanisera inne i butiken och kunna köpa med sig ett par sausage rolls hem i väntan på middag – något jag enligt boken verkar långt ifrån ensam om att göra. Nu har jag iallafall receptet och inte bara på detta. Den som köper Best of British får också en variant på brittiskt bacon att laga i Sverige om man är lika trött på det sladdrigt svenska som jag. Halleluja!

2 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Låter väldigt intressant, eftersom vi inte köper julklappar sedan fler år tillbaka utan istället köper något till hushållet är det ett bra förslag! Vi har nämligen inte köpt något än, har ett par saker som vi inte kommit överens om – blir väl inte lättare med ytterligare ett förslag visserligen.. men den är ju inte dyr och jag ser att den finns hos AdLibris men då får man ju inte brittiskt bacon.. Det är något jag också saknar i Sverige – rejäla skivor bacon! Köper alltid med hem från GB!

    Gilla

    1. Åh men då är det ju en perfekt present till hushållet. 😀 Här får du massor av god mat.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

