Ny resepodd och jultips

Reser du bort eller stannar hemma under julen? Mina resebloggarkollegor Lisa på Livet från den ljusa sidan och Annika på Resfredag har gjort slag i saken och startat en podd om resande och oj så kul det verkar. Du hittar den på Att resa podden…om att uppleva världen.

Det roliga med podden är att de inte bara pratar resmål utan filosoferar kring själva resandet. I första delen presenterar de sig själva och sitt resande men det här ska handla om del två för där pratar de om julfirande. Bägge har firat jul utomlands några gånger och pratar om för- och nackdelar, hemlängtan just eftersom det är jul och hur man kan resa bort som en lösning på det där med att alltid behöva välja vilken familj man ska fira hos. Annika har faktiskt en syster i Skottland och det vore så roligt att få läsa om skotsk jul där och se de fina foton jag vet att hon kan ta.

ediwinter

Vinter i Edinburgh. Foto: Kim Traynor

Utöver julfilosoferande får du konkreta restips och jag tycker du ska lyssna för att få veta varför du ska resa bort just den nionde december av alla dagar. Att det är billigare att resa julveckan än nyårsveckan (eftersom fler vill fira traditionell jul hemma innan de reser utomlands och firar nyår) tar podden också upp och jag som firar nyår i  Cornwall ibland kan intyga att många julfirare där ger sig av när nyårsfirarna kommer i horder från London och andra ställen och priserna går upp. Just nyår är ju London alltid populärt och jag tror att det är då flest svenskar reser hit för att dessutom fynda på den traditionella januarirean. Likaså kommer de tidigare i december för att handla julklappar men själva julhelgen är en ganska stillsam affär i London där inte ens tunnelbanan går på juldagen – något jag alltid tyckt är underligt i en världsstad. Jag vet att jag själv fått tipsa en och annan resenär om vilka trevliga restauranger som överhuvudtaget är öppna och det kanske vore en idé till ett framtida inlägg att göra en lista. Julmarknader finns det hur som helst flera inte bara på kontinenten utan också i England men då är det främst de gigantiska i mysiga Lincoln och Birmingham jag tänker på snarare än London.

Var jag skulle fira jul i Storbritannien? Faktiskt inte i London. För min del är svaret givetvis hos min svägerska i just Lincoln och det är faktiskt ett bra alternativ med sin storslagna katedral på en kulle med massor av romantik men andra alternativ är klassikern Edinburgh som mest är känt för sitt nyår men där julen nog är jättefin bland gamla gränder i Gamla stan uppe vid slottet och där chansen till snö är större än i söder. Jag skulle också kunna stanna kvar i Skottland och rekommendera ön Mulls färgglada huvudstad Tobermory. Tänk att hyra stuga där och fira jul med sprakande brasa och ett glas whisky.

Old

Vinterstämning på Old White Swan i York

Barnen däremot kanske hellre är med på att hyra lägenhet innanför murarna i historiska York med sina många sevärdheter och även där är det romantiskt värre. Gatorna är fulla av små körer som sjunger julsånger medan man gör de sista inköpen och faktiskt finns det en butik året om med bara julprylar. I den stora Minstern bjuds det på julkonserter och gudstjänster som får håren att resa sig på armarna bara av stämningen. Yorkshire har definitivt betydligt större snöchans än London dessutom även om brittisk vinter oftast inte slår romantiskt snöfall i New York apropå diskussioner i podden. I samma stil kan jag tänka mig att både Winchester och Bath är väldigt stämningsfulla just kring jul och från Bath är det inte långt till kullarna i Cotswolds med sitt utbud av charmiga stugor på landet. Lite tips till kommande år kanske? God Jul allihop!

 

 

 

 

 

12 kommentarer

  1. stannar hemma, och barnen får välja ett ställe att vara på – inte jäkta mellan olika familjer.

    Gilla

    1. Det låter skönt. Sitter i vår släktstuga i skogen i år med massor av barn.

      Gilla

  2. […] Bara Brittiskt: Ny resepodd och jultips […]

    Liked by 1 person

  3. resfredag · · Svara

    Åh vad glad jag blir över att du tipsar om oss, tack! Jättekul att läsa dina erfarenheter om jul/nyår där borta. (Julen jag firade hos min syster i Dundee består mest av en massa familjekort framför julgranen, haha!)

    Jag hoppas att vi ska kunna åka till Skottland över nyår någon gång – vore häftigt att fira i Edinburgh som du tipsar om.

    Jag önskar dig en härlig jul och ett riktigt fint 2016!

    Liked by 1 person

    1. Tack detsamma!
      Just den kända nyårshelgen har jag aldrig upplevt Edinburgh men tror stenhårt på julen också. Dundee har jag aldrig varit i. Vad gör hon där? 🙂

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    God fortsättning och gott nytt år!

    Gilla

    1. Tack detsamma! 🙂

      Gilla

    2. Tack detsamma!

      Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Har pratat om att ev. fira jul i Storbritannien något år men det har inte blivit av, i år var dottern hemma från Australien så nu var det inte aktuellt – får se hur det blir nästa år, många bra tips i a f!

    Gilla

  6. Tack! Nej får man besök från Australien så förstår jag att man vill ha svensk jul. Bor hon där med familj eller är det studier?

    Gilla

  7. Åsa F M · · Svara

    Hon bor med australisk pojkvän, de träffades i London (på samma pub som hans föräldrar träffades på!) men de tröttnade på det dyra Londonlivet och beslöt sig för att flytta till hans hemstad Sydney när hon var klar med sina studier i London.

    Liked by 1 person

    1. Haha, vilken pub undrar man ju nu?

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

