Julens brittiska TV

Julen närmar sig med stormsteg så nu kommer ett inlägg för dig som inte bara streamar film och serier även om CMore får vara med på ett hörn här också.

23 december

CMore Action visar 10.55 filmen Carrington om Dora Carringtons komplicerade förhållande med författaren Lytton Strachley vid tiden runt första världskriget.

Har du inte redan fått nog av att baka och laga eller väntar du på något i ugnen så lägg upp fötterna och titta på Gordon Ramsays köksskola 11.35 eller 18.00 på TV8, Hela England bakar på TV4 klocka 14.00 eller Paul Hollywoods pajer och desserter 14.50 i Sjuan. Det är verkligen ingen ände på matlagningen och det här är ju serier du kunnat se även innan jul precis som alla husköpar- och renoveringsprogram inte minst på TV8.

Minns ni mitt inlägg om Life in Squares om Bloomsburygruppen? Nu visas den i SVT2 klockan 20.00. Passande att börja med Carrington på morgonen!

På spaning med Bridget Jones dyker upp på TV8 klockan 21.00 och nattugglan kan vänta in den udda komedin The World’s End på CMore First 22.35.

by Lady Ottoline Morrell, vintage snapshot print, June 1923

Strachley med Virginia Woolf. Foto: Lady Ottoline Morrell, vintage snapshot print, June 1923

Julafton tittar jag faktiskt knappt på TV utan äter middag och umgås istället. Uppvuxen med Kalle Anka som jag är (men som dagens barn matade med tillgängligt tecknat inte är särskilt intresserade av) är det nästan bara den jag ser förutom Karl-Bertil Jonssons Julafton som är ett absolut måste i familjen. TV-tablån är också smockfull av just svenska klassiker, konserter och amerikanska julfilmer denna dag och det är bara gamla repriser på de där stora, brittiska matlagningsprogrammen och en del av den finska dokumentärserien Au Pair i London som går att hitta i tablån.

Juldagen är en dag som inte är släppt på de svenska TV-bolagens sidor än och jag har heller inte hittat någon tidning eller blogg som tagit del av pressutskick så det blir en glad överraskning om det dyker upp något brittiskt. Skulle själv kunna tänka mig en deckare där jag sitter och äter favoriten: Lisa Förare Winbladhs citronknäck med rosmarin och pinjenötter.

En sak vi vet är att drottning Elizabeth II om inget oförutsett inträffar kommer att hålla sitt årliga jultal till nationen så du som har FilmOn kan ju titta in där för en riktigt brittisk julkänsla live. Det är BBC One du ska klicka dig fram till och detta klockan 16.oo svensk tid. FilmOn kommer såklart att vara ett toppenalternativ till dig som vill se julen på andra sidan Nordsjön i största allmänhet.

Annandag jul är det så dags för Downton Abbey och dess julspecial. Ska Edith äntligen få kärleken? Det blir ytterligare en julspecial när SVT1 visar första delen av två om hur Miranda firar sin jul (del två visas 2 januari). Det kommer förövrigt ett inlägg om just Miranda på bloggen framöver.

28 december kommer Happy Valley i repris på SVT2 för de som missade denna välgjorda serie när den gick. Ett tips till dig som inte bara vill ha det där gulliga England med välvårdat språk och vackra stugmiljöer.

Del ett av Harry Potter och dödsrelikerna sänds också denna dag och följs av del två dagen därpå – allt på TV4.

happy

Verklighetens Happy Valley i Yorkshire            Foto: Wikipedia

29 december visas på SVT2 zombieserien In the Flesh. Zombies är inte min grej alls även om de bor i Lancashire så det är inte så troligt att jag tittar.

30 december är det dags för Bridget Jones dagbok i SVT1 och då kommer även Kalenderflickorna till Kanal 5.

1 januari – Ivanhoe på TV3. Behöver jag säga mer? Härliga vyer av Northumberlands slott, vackert språk och engelsk historia i romantiserad tappning. Samma härliga känsla varje år.

Säkert har jag glömt något och var julklassikern Love Actually har blivit av i tablåerna vet jag heller inte – ingen bloggare är perfekt och tur är väl det. Nu är jag bara avundsjuk på de av er som bor så långt norrut att ni får en vit jul för det lär vi inte få nere i söder i år.

2 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Love Actually gick igår kväll men det har du säkert sett, jag har faktiskt inte sett den förut – vilket uppbåd av brittiska storstjärnor! Happy Valley kan jag också verkligen rekommendera – mkt bra! ”Skurken” är numera kyrkoherde i ”Grantchester”…
    Carrington kommer jag tyvärr inte att kunna se eftersom jag inte har den kanalen men Life in Squares ser jag verkligen fram mot. Bridget Jones tillhör inte mina favoriter, inte heller zombies så dem missar jag gärna.
    På julafton tittar jag sällan på TV, jag såg Kalle Anka när jag var barn och tonåring men nu tittar jag aldrig, Karl-Bertil Jonssons jul har aldrig blivit tradition hos mig/oss men däremot Ivanhoe även om jag inte ser den varje år.
    Det jag mest ser fram mot är nog Downton Abbeys julspecial – det blir ju ”tack och farväl”….

    Gilla

    1. Ja jag skrattade högt när jag såg att Love Actually gick igår. Konstigt att den inte gick närmare julhelgen i år.
      Happy Valley är bra tycker jag. Visst är det konstigt att se en skådis i en roll som är helt annorlunda. Grantchester saknar jag – puttrig serie.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

