En riktig röra

En mörk dag i parlamentet. Så twittrade skotska nationalistpartiet SNP:s ledamot Mhairi Black när det till sist beslutats att Storbritannien ska inleda luftanfall i Syrien. Saken har debatterats i flera dagar även om de flesta konservativa varit rörande överens om att rösta ja och SNP nej. Bland Labour har det varit mer delat. Den kontroversielle partiledaren Jeremy Corbyn har talat sig hes för ett nej men sa till sina ledamöter att de fick gå emot honom om de ville och 60 ledamöter gjorde just detta. En av de 60 var Hilary Benn som jag inte tror att det talats så mycket om i Sverige. Själv känner jag mest till honom för att jag jobbar med internationella miljöfrågor och han tidigare var miljöminister i Labourregeringen och oroad för försurning av havet (familjens hus ligger alldeles längs stranden i en kusteroderad del av Essex kan tilläggas). Benn är son till den berömde Labourpolitikern Tony Benn så han har att brås på när det gäller att få fram budskap och det gjorde han så bra under Syriendebatten att han fick stående ovationer även av de konservativa på vars sida han visserligen stod i just den här saken. Frågan jag ställer mig är om han röstade ja av övertygelse eller som taktik för att själv framstå som ett alternativ till Corbyn på ledarposten i framtiden. Jag är inte insatt i korridorsnacket i Westminster på den punkten.

Jag har länkat till hans tal nedan och det är starkt. Några lär ha rörts till tårar och kallat det det bästa tal de hört i parlamentet på åratal. Det är ett tal som spelar på känslan av vad det innebär att vara brittisk och tar upp att britterna minsann står upp mot fascismen och alltid har gjort detta och det stämmer ju även om jag själv inte riktigt ser det komplexa i Mellanöstern med sin olja och sin vattenbrist på samma sätt som jag ser världskrigets diktatorer som skulle bekämpas. Det här är en helt annan scen för mig och medan jag inser att ingen kommer långt genom att sjunga ”We shall overcome” till ett gäng galningar så tror jag inte alls att något bombande skulle lösa situationen. Här finns ju ingen som helst självkritik heller utan pang på det bara, utan att reflektera över den egna inblandningen i denna soppa. 

Jag rekommenderar er som en parentes till detta att titta på förra fredagens Skavlan om ni inte gjort det (del 11 2015, jag länkar inte direkt eftersom de bryts senare). Den franske journalisten Nicolas Henin berättar om sina egna erfarenheter som fängslad i Syrien och han har också intervjuats om alternativ till flyganfall i The Independent för de av er som är intresserade.

Utrikesminister Hammond säger att ”säkerheten i Storbritannien, Frankrike och Europa” kommer att förbättras av dessa luftanfall. När blev han så intresserad av Europa? Då hade han som utrikesminister kunnat göra mycket annat. Nej, det känns för mig snarare som att säkerheten framför allt i Storbritannien just blev ännu lite mer osäker. Jag går inte runt och är rädd för att åka dit alls eftersom ingen plats är säker i dagens galna värld och eftersom jag vägrar att ge vika för någon rädsla i min vardag men det hindrar inte att jag i och med nattens utveckling nu till exempel aktivt väljer bort British Airways som ett alternativ att flyga med just nu.

 

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

