Klassiker i många delar

Anthony Powell var ingen författare jag tänkt så mycket på innan jag för några år sedan läste om honom i Johan Hakelius bok Döda vita män om en massa brittiska profiler med intressanta liv. Visst hade jag hört talas om Powell men så mycket mer var det inte när jag kom till kapitlet om honom och insåg att jag nog borde läsa åtminstone romansviten ”A Dance to the Music of Time” som blivit en klassiker. Jag införskaffade den första delen som heter ”A Question of Upbringing” men jag är av typen som låter tunna böcker ligga och dras till stora tegelstenar att sugas med i så den blev liggande i hyllan i flera månader innan jag satte upp den på min boktolva för i år och nyligen tog mig an den.

powell

Låt inte det där med att den är tunn lura dig. Korta böcker kan vara fulla av innehåll och i det här fallet är det kanske inte historien så mycket som språket jag faller pladask för först men även berättelsen om Nick Jenkins liv är fängslande eftersom den så väl beskriver engelsk etikett i olika sammanhang och även hur det är etikett att inte alltid följa de sociala reglerna så länge man bryter mot dem på helt rätt sätt. Huvudpersonerna är ofta överklass men med inslag av den akademiska världen som bryter av och ger ny luft åt all denna etikett. Historien utspelar sig under mellankrigstiden som är en period jag fascineras av rent historiskt men också för att det hände så mycket med de sociala koderna i det brittiska samhället med sina klassindelningar.

Nick Jenkins är alltså huvudpersonen och den som fungerar som berättare. Boken börjar i den privatskola där han går med kamraterna Stringham och Templer och när jag läst ut boken och sett att Templer är baserad på en av Powells verkliga vänner blev jag inte förvånad. Efter att ha slutat skolan beger de tre sig åt olika håll men fortsätter att hålla kontakten. Just Jenkins åker till Frankrike några veckor för att bättra på franskan innan han så småningom börjar på universitetet. Kapitlet om universitetslivet ger en fläkt av Evelyn Waugh och annan litteratur och det är kanske inte så konstigt eftersom Powell själv studerade vid Oxford där han lärde känna just Waugh – det var en av anledningarna till att jag blev nyfiken på honom eftersom jag älskar Brideshead Revisited. Som du förstår är det en ganska manlig värld rakt av och kvinnorna som beskrivs är lite av bifigurer men jag ursäktar det i sådana här böcker som ju faktiskt ofta beskriver den situation som var. Dessutom är de kvinnor som porträtteras ganska självständiga och egensinniga fast de alltså inte får så mycket plats.

Det tog Powell över tjugo år att bli klar med sviten som fått sitt namn från en känd målning av Poussin. Älskar du engelska så ska du absolut läsa böckerna som alltså antingen finns i tolv tunna delar eller i utgåvor inbundna några tillsammans som delar av A Dance to the Music of Time. Det är något med Powells språkbehandling som håller mig trollbunden och gör mig nästan euforisk över vad man kan göra med det engelska språket som dansar fram över sidorna fastän meningarna kan bli långa och rätt komplexa. Lättläst är det inte rakt igenom men ändå flyter det på av bara farten på ett obeskrivligt sätt. Jag kommer absolut att läsa övriga böcker och nu har jag dessutom sett att både Montgomery och Orwell är kända namn som har påverkat det persongalleri som kommer att dyka upp framöver. Orwell var också han en av Powells vänner trots att de var så olika och deras första möte och dynamiken mellan dem beskrivs av Hakelius i Döda vita män.

2 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Åh.. favorit! Hakelius bok fick mig att gå ”all in” när det gäller ”The bright young things” – en företeelse som fascinerar mig och fått mig läsa mer. Jag har även köpt och läst hans bok om ”Ladies” och naturligtvis D.J Taylors ”Bright Young People”. Jag har inte hunnit läsa ”A dance to the music of time” ännu och Nancy Mitford ligger fortfarande på listan ”ska läsa” – dygnet borde ha 50 timmar, veckan 10 dagar och semestern 10 veckor…
    Jag älskar också Brideshead Revisited och bilsemestern i Yorkshire förra året inkluderade naturligtvis Castle Howard.. Även om TV-serien var fantastisk så tycker jag bättre om filmen – stämningen känns mer tidstypisk tycker jag.
    Jag hade hoppats att Julian Fellowes (upphovsmannen) skulle låta Rose i Downton Abbey bli en ”bright young people” men tyvärr…

    Gilla

    1. Haha, nej Rose blev ju något helt annat. Dygnet borde verkligen ha fler timmar till läsande men Powell är kort och bra så man hinner med en del. 😀

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

