Bond i familjedrama

Senaste Bondfilmen Spectre har fått blandade recensioner. Många säger att den inte är lika bra som Skyfall men ändå definitivt bra och sevärd och jag kunde inte hålla med mer för precis så känner jag också efter att ha sett den idag.

Vi har pratat mycket om Bond på jobbet i samband med premiären och alla är överens om att Daniel Craigs Bond har varit en mörkare men därför mer realistisk Bond. Spectre fortsätter i den stilen och tar vid där det slutade med M:s död. Hon må vara död men hon fortsätter att påverka Bond vilket för mig blev en härlig överraskning.

Skådespelarprestationerna är höga och Craig som varit med och producerat filmen känns fortsatt säker. Christoph Waltz är precis så läskig som han ska vara (och minsann om det inte smugit sig in en vit katt i en scen), Léa Seydoux får mig att vilja se franska ”Blå är den varmaste färgen” som hon sagt påverkade henne mycket att spela in och  Andrew Scott ger vibbar av sin andra kända roll, den som Moriarty.

Christoph Waltz Foto: Wikipedia

Christoph Waltz   Foto: Wikipedia

Det här är filmen med mängder av tillbakablickar på gamla Bondfilmer. Filmen inleds med karneval i Mexico City med masker som får mig att tänka på ”Leva och låta dö” med sina karibiska traditioner. Den fortsätter med Alplandskap som leder tankarna till ”I hennes majestäts hemliga tjänst” där de ju sitter uppe på Piz Gloria i Schweiziska Mürren och här märker jag att jag inte är helt ute och cyklar för visst pratades det om Spectre där med? Jag får nog ta och se om just den och ”Diamantfeber” efter dagens filmupplevelse faktiskt. En annan sak jag får göra om är att dinera på Rules som plötsligt dök upp i en scen där vi alla tre satte oss upp i stolarna och log åt minnen från vår brakmiddag där.

Spectre är helt enkelt en film som knyter ihop en massa andra Bondfilmer och filmen igenom kommer det referenser till tidigare karaktärer och bilder på personer Bond mött. Pressen har pratat mycket om hur den här filmen är ett slags avslut och undrat hur Bond ska gå vidare i framtiden och om filmerna då ska gå tillbaka i historien lite som Stjärnornas krig gjort. Jag lämnar biografen med samma tankar – det här är ett slags final och nu känns det mer som att äventyr från förr kommer att bli framtidens melodi för Bond. Jag hoppas bara att man i så fall inte återgår till forna tiders kvinnosyn när det gäller Bondbrudar för även om de varit kaxiga så har de ändå varit mer av kuttersmycken och nu i de senaste filmerna har ju till och med Miss Moneypenny fått ta mer och mer plats med sin bakgrund som tidigare agent. Hur ska de lösa detta? Jag lämnar biografen med en väldig massa frågor och det känns inte helt fel utan ganska spännande. Som vanligt med Bond är jag också extremt sugen på en Londonresa efter slutscenernas Themsenpanorama.

2 kommentarer

  1. Såg filmen igår… tycker den var bra. Nu har jag inte sett många bondfilmer men var inte den här lite känslosammare än de andra, visade bonds känslor lite mer? Nä jag vet inte…

    Intervjuar en annan Tv kändis i bloggen idag, inte Bond… men väl Bosse :)) hehe

    Gilla

    1. Jo den var känslosammare. Daniel Craigs version har varit det överlag tycker jag. Lite mörkare i och med detta också.
      Ja det är dags att besöka dig känner jag.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

