Sexigaste dialekten

Glasgowdialekten är sexigast av alla brittiska dialekter enligt amerikaner om man ska tro en undersökning som British Airways låtit göra. Läser man vad jag länkat till ovan så funderar man lite över hur undersökningen gjorts för de har valt lite hit och dit. Glasgow blev alltså sexigast som område men Sean Connery ansågs ha den sexigaste dialekten och han är från Edinburgh med en annan skotska. Däremot verkar det som om flera glasgowkändisar faktiskt också bidragit till att staden vann.

Sean_Connery_1980_Crop

Sexig skotte. Foto: Wikipedia

Cockney kom också i toppen och här undrar man igen för hur många hör egentligen riktig cockney idag med sina rim? Är det inte bara Londondialekt de menar? Med tanke på hur lite britterna själva enligt undersökningen visste om amerikanska dialekter så är det inte så konstigt om det hela blandas ihop. Det blir däremot lite lustigt när amerikanerna tycker att dialekten i Essex låter mest korkad för den är ganska lik London (och samtidigt en dialekt och inte minst region som även britterna själva driver med).

Mest intelligenta låter enligt amerikanerna människorna runt Newcastle och här förstår jag ingenting för hur ofta hör man den i USA jämfört med alla andra? Den är dessutom erkänt svår att förstå eftersom den är väldigt skandinavisk i mycket. Är det därför de låter smarta? Mitt i detta tänker jag att det ändå är befriande att få en undersökning som inte är färgad av britternas egna uppfattningar om nord- och syd och klassamhället.

Vilken dialekt tycker du är sexigast? Själv tycker jag inte helt förvånande Yorkshire – det är något pålitligt och rustikt över den men även jag är svag för skottar. Cornwall tycker jag om för att de envisas med att säga ”can I help you my love?” och låter som vore de kvar i gamla tider precis som det känns när man är där – ingen mobiltäckning och ingen stress.

8 kommentarer

  1. Amerikaner förstår inte folk med engelska dialekter, men man kan ju förstås tycka dom är sexiga ändå. Jag gillar Irländska dialekter och Bolton och Newcastle. Den fulaste är Liverpool

    Liked by 1 person

    1. Ja jag tänkte fortsatt inlägget med fulaste dialekt och då hade jag också sagt Liverpool men beslutade mig för att vara positiv och trevlig. Staden kan ju inte hjälpa dialekten. 😀

      Gilla

  2. Yorkshire såklart 🙂 också svag för Manchester och Liverpool.

    Konstigt resultat, svårt att tänka mej att Cockney kan uppfattas just sexigt?

    Liked by 1 person

    1. Hellre cockney än scouse! De låter så gnälliga och det där harklandet…

      Gilla

  3. (amerikanare litar jag inte på 🙂

    Gilla

    1. Nej det här är ju en anglofil blogg så du har min förståelse. 😀

      Gilla

  4. Ni har missat nåt helt klart. Ljuvaste musik, och sexigt, i mina öron 🙂 https://m.youtube.com/watch?v=A4ewl0lkoGw

    Gilla

    1. Jamen det är ju DOM. Det stora undantaget. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

