Flottans julklappar

Vi håller oss kvar i flottans värld. Jag vet att Alla helgons dag inte har varit än och jag retar mig själv på att det redan finns lussebullar i butikerna men det är trots allt bara nio fredagar kvar till jul som någon skrev på Facebook häromdagen och idag tänkte jag ta upp internethandel och då krävs det ju lite framförhållning om man vill börja handla julklappar. I dagens butikstips har du fram till den 18 december på dig om du vill ha det levererat i Europa för vi ska till The National Museum of the Royal Navy. Som ni som följt mig länge vet så är jag en pacifistisk själ men jag är även realist och det finns nog ingen anglofil som inte får rysningar av Rule Britannia även om man inte vill ha atomubåtar i sin skärgård.

Lite dyrt för att vara ett USB-minne för tjugo pund men visst har vi alla någon som skulle älska att få ett i form av en ubåt?

usbNi som också var unga under 80-talet minns kanske alla canvasbälten som var på modet då. Det är ju gammal militärstil så det är klart att även flottan har dem och gillade du dem så finns här en variant du säkert inte hade då och som passar en anglofil. Känner du någon som fortfarande använder manschettknappar så är det också värt att kika in i museibutiken.

beltSjälv skulle jag älska det där USB-minnet men du vill måhända ha något mer feminint? Då kanske en spegel till handväskan med motiv av Women’s Royal Naval Service (Wrens) är något istället.

wren

Jo, nästa är riktigt tramsig. Kan ni tänka er Nelson och hans mannar ta hand om disken efter middagen? Tror kanske inte det men en kökshanduk kan man ju kosta på sig – speciellt när Nelsons fotarbete påminner om matadorens i Ferdinand.
teato

Det här är bara ett axplock av allt som finns. Du kan också köpa mer seriösa modeller av både Nelson och HMS Victory liksom mängder av andra fartyg. Det finns marinblå tröjor och mössor med tryck, böcker om allt från kvinnorna i Wrens till de stora sjöslagen, dekorerade whiskyglas och mycket annat. Då har jag inte ens nämnt de humoristiska men helt politiskt inkorrekta rekryteringsaffischerna från förr eftersom de får sitt eget inlägg framöver.

Ska du kanske själv till England de kommande veckorna? Då vill jag rekommendera Hallins reseblogg med sitt läckra inlägg om julshopping i London.

Några av er har bett mig om ett inlägg om var man kan handla brittisk inredning och andra saker i Sverige och ett sådant inlägg är på gång så ha tålamod. Det händer bara så mycket i den världen just nu att jag vill höra mig för lite hos butikerna först och se vad som är på gång.

6 kommentarer

  1. Haha, usb-minnet i ubåtsform är ju fantastiskt fint! 🙂

    Gilla

    1. Ja och onekligen originellt.

      Gilla

  2. bättre än semlor så här års 🙂

    Gilla

    1. Brrr ja. Har du sett det???

      Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    Underbart, särskilt u-båten! Jag var inte såååå ung på 80-talet men jag saknar faktiskt cavasbälten, jag gillade dem!

    Gilla

    1. Ja jag hade ett par i marint och militärgrönt.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

