Andrefiolen till sjöss

Ibland får jag lust att utöka inläggen om brittiskt utomlands. Just nu har jag ju mest skrivit om sådant som finns att hitta i Sverige och Köpenhamn (där jag jobbar) så att man ska kunna få sig något anglofilt till livs fast man inte har tid eller pengar till en resa över Nordsjön. Längre bort än så har mina utsvävningar inte sträckt sig även om jag kan lova att det kommer ett inlägg om Första världskriget i Belgien framöver och att jag skriver om Gibraltar den dag jag hamnar där. Nu har jag börjat se brittiska intressen utomlands som perfekta för bloggen även om de är lite varstans i världen för på Mallorca blev jag rejält sugen på att skriva om Robert Graves som skrev ”Jag Claudius” och som bodde där stora delar av sitt liv (men jag hann aldrig mer än passera hans hus i Deia som numera är öppet för allmänheten). Idag skulle Menorca kunna vara en passande bloggdestination för där avled Lord Collingwood 1810.

Lord Collingwood   Bild: Wikipedia

Lord Collingwood Bild: Wikipedia

Jag hör er undra vem tusan han var så det är på tiden att jag berättar att det idag är exakt 210 år sedan slaget vid Trafalgar.

”Now, gentlemen, let us do something today which the world may talk of hereafter.”

Ovanstående ord yttrade Lord Collingwood vid just slaget vid Trafalgar där den betydligt mer bekante Horatio Nelson var befälhavare för slaglinjen medan Collingwood höll lälinjen och följde hans order. De två lärde känna varandra redan 1776 och deltog i flera kända sjöslag tillsammans men det var alltså den yngre Nelson som alltid steg i graderna först medan Collingwood följde efter. Ända in i slutet följde han faktiskt efter och fick snabbt ta över som befäl när Nelson stupade vid Trafalgar. För detta belönades han med en titel och i England känner de flesta till honom ganska väl men allra mest uppe i Nordöstra England eftersom Collingwood föddes i Newcastle. Faktiskt avslöjar redan hans förnamn hans geografiska ursprung då Cuthbert är ett helgon som ligger begravd i den stora katedralen i Durham inte alls långt därifrån.

Att hans karriär inte gick lika bra som Nelsons trots att han sägs ha varit en god sjöman var för att han helt enkelt inte var en lika bra taktiker och strateg. Hemma i norr har han däremot fått sin egen kolonn i Tynemouth ute vid Nordsjön. Du kan ha sett det om du seglat till Newcastle från Amsterdam eller för den delen Göteborg på den tiden det gick. Jag har tyvärr inget eget foto  för distansbilder av Nordsjöhamnar från en färja brukar inte bli så roliga.

Collingwood Monument.   Foto: Wikipedia

Collingwood Monument.                  Foto: Wikipedia

 

4 kommentarer

  1. Intressant igen!

    Gilla

    1. Tack, så roligt. Man hör ju alltid mest om Nelson.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Intressant vad och vilka som blir ihågkomna.. Trafalgar och en hel del annat maritimt kommer du att stöta på om du fortsätter läsa Morland Dynasty..

    Liked by 1 person

    1. Då ska jag definitivt läsa mer! Jag fastnade vid Nelsons blodiga byxor redan som 18-åring i Greenwich. 😀

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

