Familjekrönika i många delar

Det går sådär med min boktolva. Jag skrev ju redan i vintras att det kunde komma en del i vägen i form av svensk litteratur och nya fynd från Waterstones som jag inte skulle kunna motstå och det är väl lite det som har hänt när Dodie Smith och J.K. Rowling knuffat bort annat läsande men nu har jag faktiskt läst en till på listan.

Min trogna läsare Åsa rekommenderade en gång serien The Morland Dynasty av Cynthia Harrod-Eagles som hon trodde skulle passa mig som bott i York och gillar Richard III så nu har jag just läst ut ”The Founding” som är den första i en serie av över trettio böcker av denna produktiva författarinna och som utspelar sig i just min gamla hemstad. Boken börjar i mitten av 1400-talet när Eleonor som vuxit upp föräldralös i Dorset men är av fin familj och som uppfostrats med sin barndomsvän Belle får veta att hon ska gifta sig med sonen till en ullhandlare i York. Ett ganska alldagligt parti för den chockade Eleonor men det är bra band att knyta för hennes förmyndare. Hon måste lämna Corfe Castle och söderns milda klimat och ge sig av till det kalla och vilda Yorkshire och maken visar sig dessutom vara livrädd för sin bistre far ullhandlaren och Eleonor känner mest förakt – hon som är hemligt förälskad i den stilige och modige Richard, hertigen av York som hon i sin nya samhällsställning inte kommer att träffa mer.

Stycket ovan får nog boken att låta som en ganska romantiserad skildring av perioden men samtidigt är den det inte alls för persongalleriet med Eleonor i spetsen är egentligen inte särskilt romantiskt av sig. Förmodligen hade hon blivit det om hon fått stanna nere i Dorset och brodera i ett slottstorn men nu kastas hon in i ett hushåll med bara män och måste raskt bli stark och lära sig att sätta sig upp mot svärfadern. Trots föraktet mot maken som avgudar henne så får de såklart barn och det ganska många. Här kommer några av bokens fördelar fram för alla dessa barn går helt olika öden till mötes och liv och död i senmedeltiden är ganska osentimentalt beskrivet och känns för mig trovärdigt. Samtidigt finns det vissa av bokens personligheter som får vara betydligt mer känslosamma men så kan det ju vara i verkligheten också och skillnaderna känns som om de var större förr i en mer pragmatisk tidsålder.

DSC_1323

Eleonor styr med fast hand ett nu riktigt stort hushåll och gifter bort barn och barnbarn i smarta förbindelser. Ullhandeln expanderar och det är intressant att se hur det dagliga livet för denna högre medelklass kan ha fungerat. Det känns som om Harrod-Eagles är väldigt bra på att just beskriva historia vardagligt och för mig är det jätteroligt att läsa beskrivningar av hur York såg ut under gillenas och kyrkornas storhetstid (speciellt roligt är det att jag bodde två kvarter från Trinity Church som är familjen Morlands lokala kyrka). Det här är en stor anledning till att jag säkert kommer att läsa fler böcker.

Det här är en bok man kan sträckläsa. Språket är lätt och man vill hela tiden se hur det går för det här är trots allt 1400-talet med Rosornas krig i full gång. Jag tycker kanske inte att skildringen av själva konfliktens uppkomst är så jättebra men däremot att hon skriver bra om slagfältsscener och det märks att hon är hästintresserad. För mig har hon inte fått med så mycket om att staden York inte alls var ett fäste för de som stödde just huset York i början men jag kan förlåta det för det ger sig framöver och hon är väldigt historiskt påläst. Däremot hickar jag till lite över hur hon beskriver den kända händelsen med Richard III:s brorsöner som satt fängslade i Towern. Jo, jag har hört hennes variant själv också men idag vet vi att den är högst otrolig – till och med jag som står på Richards sida – och boken visar här sin ålder. Vet du ganska lite om den här perioden och gillar historiska romaner så ta den här biten med en nypa salt så kommer du ändå att lära dig mycket annat. Hertig Richard dyker faktiskt själv upp i boken igen och likaså hans son Richard III.

Eleonor är som sagt en stark kvinna och jag kan tycka att hon känns ganska osympatisk i allt detta pragmatiska även om hon ska hålla ihop en storfamilj och dess levebröd. Här finns många andra i persongalleriet att bekanta sig med men jag kommer ibland på mig med att tycka att det är vansinnigt många att hålla reda på och ändå fastnar jag inte för någon för beskrivningarna känns ytliga. De få jag fattar tycke för kommer inte vidare i handlingen och det här känns för mig som bokens svaghet där den blir platt. Åsa som tipsat mig medger att hon tycker bättre om böckerna om 1700-talet och framåt och framför allt de som handlar om första världskriget (som Harrod-Eagles har skrivit andra böcker om så det verkar vara en period hon känner extra mycket för). Jag hoppas att jag tycker detsamma för jo, jag måste nog ändå se hur det här slutar. Det är perfekt hängmattelektyr och jag som jobbat på Yorks olika järnvägsbolag måste verkligen se hur staden skildras under järnvägens tillkomst men då fǻr jag vänta tills jag kommit till del sexton.

6 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Kul att du gillar den! Håller med om att personerna är ytliga i början men personligheterna blir intressantare längre fram i serien. Min favorit, Lucy (en riktig hästkvinna!), dyker upp först på 1700-talet. Släkten får ju även en ”Londondel” och det är intressant att läsa om deras liv i Londonsocieteten och ffa Venetias kamp för att få läsa till läkare i slutet på 1800-talet, motståndet mot kvinnliga läkare var mkt stort! Suffragetternas kamp för kvinnlig rösträtt i början av 1900-talet verkar också vara något som ligger författarinnan varmt om hjärtat.

    Gilla

  2. Det låter lovande. Har du läst alla 35??? 🙂 Jag antar att eftersom den första boken har några år på nacken så hade hon inte lärt sig att utveckla karaktärer i början så jag ursäktar det lite och litar på dig när du säger att det tar sig. Det är något speciellt med generationsböcker.

    Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    Ja, jag har läst alla utom den senaste, The Phoenix, som får vänta lite eftersom jag håller på läsa om hela serien, jag är på nr 28 (The White Road) nu – första världskriget har precis brutit ut.. Eftersom jag har Morland på nattygsbordet och läser ngn timme på kvällen tar det lite tid. Jag vill ju läsa nytt också så det gör jag när jag sitter i min läsfåtölj på kvällarna eller någon ruggig eftermiddag på helgerna. Jag har aldrig haft problem att läsa olika böcker samtidigt som tur är, jag adderar även en tredje bok – en talbok i bilen när maken och jag åker tillsammans, då blir det oftast en deckare..
    När jag kör själv till och från jobbet på vardagarna lyssnar jag på podcast.
    För att återgå till Morlands så faller den inte i en vanlig fallgrop när det gäller generationsböcker, man tittar inte tillbaka hela tiden och pratar aldrig om tidigare generationer mer är när det är befogat och naturligt.

    Gilla

    1. Oj, det tar sin tid att läsa om bokserier. Har du läst böckerna om Lanny Budd av Upton Sinclair? Fantastiska.
      Jag läser också flera samtidigt av olika typ.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Oj, nu blir jag intresserad! Har faktiskt inte hört talas om den.. Men nu har jag beställt första delen till mitt lokala bibliotek – jag försöker undvika att köpa in fler böcker.. Jag har så det räcker..

    Gilla

    1. Så kul! De sådde vind…En underbar bok för där är Lanny fortfarande barn och där läggs grunden till hans diplomatiska tänkande genom de andra böckerna. Underbar serie – kul att kunna rekommendera dig något.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

