Fine dining i massor

Är du sugen på lite fine dining? Mina tre möten är avklarade och jag firade faktiskt med lite bubbel för det har varit ganska stressigt även för mig som oftast är lugn så jag är sugen på middag. Resebyrån vi anlitar nere i Italien har blivit uppköpt av en annan och bytt en massa personal så det var inte bara tre möten utan det gjordes en massa misstag i deltagarnas resebokningar som jag fick sitta och reda ut. Tack och lov nådde kaoset inte så många av deltagarna själva utan hann rättas till.

Idag kom resultatet av TripAdvisors pris för bästa fine dining-restaurang baserat på medlemmarnas bedömningar och tittar man på de tio bästa i just Storbritannien så är listan faktiskt ganska överraskande och därmed inspirerande för en matglad resenär. Det är inte bara kändiskrogar även om de också finns med utan flera som jag överhuvudtaget aldrig hört talas om förrän idag. Jodå, Le Gavroche i London och den vad det verkar sympatiske Raymond Blancs Le Manoir Aux Quat’Saisons finns med på listan men resten är sådant man blir nyfiken på och även om jag hört talas om Midsummer House i Cambridge med sina två Michelinstjärnor så fascineras jag av att du där kan få en femrättersmeny för under femtio pund (och det finns också ett vegetariskt alternativ).

mid

Midsummer Common där Midsummer House ligger.   Foto: Rob Noble

Även The Clink i Cardiff är bekant eftersom jag skrivit ett tidigare inlägg om restaurangerna i fängelsemiljö men det är roligt att de får vara med på den här listan och visa att de lyckats. Jag som spenderar mycket tid i Lincoln varifrån det är både billigt och enkelt att ta sig till Nottingham har däremot aldrig hört talas om Sat Bains nere vid floden Trent men är nu sugen på ett besök. Det kostar visserligen en del men rätterna presenteras efter smaksensation i olika färgkombinationer.

En gång skrev jag ett inlägg om bra pubar i Lake District men nu har jag även ett restaurangbesök att fundera på. The Old Stamp House i huset som en gång var Wordsworths gamla arbetsplats är ju värt en middag bara för detta men jag vill dit bums och äta dovhjort med getostgnocchi och vinterkantareller innan det försvinner från menyn för här är det helt klart säsongsbetonat som sig bör och väldigt lokalt eftersom restaurangen drivs av Ryan Blackburn från trakten.

Foto: The Old Stamp House

Foto: The Old Stamp House

oldstamp

Foto: The Old Stamp House

Om Birmingham har jag skrivit om mat förr och där finns vinnaren – Adam’s med sin Michelinstjärna och spännande inredning. Här lockas jag inte lika mycket av menyn som den ser ut i skrivande stund men spana in deras uppläggningar på hemsidan – de skulle jag gå dit för. Jag kan inte nog pusha för Birmingham som ett alternativ till London för den som gillar just mat och shoppingupplevelser och Adam’s ligger jättenära stora New Street så du kan till och med göra det till en dagstur från huvudstaden. Jag har faktiskt gått förbi den här restaurangen utan att veta hur bra den är eftersom jag en gång bott i samma kvarter.

2 kommentarer

  1. Leslie Moody · · Svara

    Carter’s restaurang i Moseley, Birmingham har fått bra recensioner och, tror jag, även en Michelin stjärna.

    Liked by 1 person

    1. Det får jag kolla upp. Birmingham är en otroligt bra matstad som sagt.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

