Fem snabba

Häromsistens skrev jag ju om mina brittiska drömresmål, eller min ”bucket list” som det så löjligt heter nuförtiden (nej, jag har inget emot språkutveckling men ja, jag tycker det är fel att använda engelska där det redan finns svenska uttryck). Idag tänkte jag därför svara på lite mer detaljerade drömfrågor om vad för specifikt jag gärna skulle se framöver. Efter att ha satt ihop listan inser jag att jag försummat norra delarna av ön en del de senaste åren även om det blev ett besök i Edinburgh förra våren. Wales vet jag redan att jag behöver mycket mer tid i.

Vandring

Catbells vid Derwent Water i norra Lake District är bara 451 meter högt men den norra vägen upp ser så läcker ut och bjuder på fantastiska vyer som maken och jag vill se på riktigt. Man behöver inte vara på vandringsresa för att ta sig upp här heller utan kan göra en dagsutflykt.

diliff

Catbells, norra vägen   Foto: diliff (Wikipedia)

Strand

Rhossili. Just nu är det södra Wales som lockar när det handlar om stränder kvar att se. Där finns många fler att välja på men den här är ett måste.

Pub

The Sheep Heid Inn (bara namnet!) i Duddingston. Trots alla mina resor till Edinburgh har jag aldrig lyckats ta mig ut till vad som sägs vara Skottlands äldsta pub med anor från 1300-talet och besökare såsom Mary Queen of Scots och Bonnie Prince Charlie. En trevlig meny verkar de också ha nuförtiden och så har de en skittles-bana.
Slott

Bamburgh Castle uppe i Northumberland har stått på min lista sedan jag såg 80-talsversionen av Ivanhoe för första gången och ändå har jag inte hunnit dit. Slott och strand i maffig kombination utövar stor lockelse.

michaelhanselmann

Bamburgh   Foto: Michael Hanselmann (Wikipedia)

By

Pennan ligger längs kusten mellan Inverness och Aberdeen och är ett måste för mig som älskar filmen Local Hero för här spelades många av de roliga byscenerna in. Här händer nog inte mycket utöver dramatiska jordskred då och då men jag måste dit och se se hur båtarna är målade och om någon i byn kör moped. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

duncancumming

Pennan   Foto: Duncan Cumming (Wikipedia)

11 kommentarer

  1. Det ser ut som en helt ok ”hinklista” om du frågar mig!

    Gilla

    1. Ja visst känns den mysig. :D. Hinklista låter faktiskt bra. Som en ny hink med golfbollar.

      Gilla

  2. Wow, den där vandringsleden … Dags att påbörja en sådan där lista.

    Gilla

    1. Ja visst verkar den läcker. I många år har jag skippat Lake District, förförd av Cornwall jag som älskar allt maritimt.

      Gilla

  3. Bamburgh är väldigt pampigt utanför, inne i var jag inte så imponerad (fast då hade jag varit på ett antal slott på några korta dagar, så det var kanske lite overload, i synnerhet efter Alnwick). Men om du ändå är i krokarna så ska du definitivt ta dig ut till Holy Island som ligger väldigt nära.

    Gilla

    1. Ja Holy Island är ju ett måste. Jag kan tänka mig att Bamburgh är lite futtigt efter Alnwick men det där läget…!

      Gilla

  4. resfredag · · Svara

    Härlig lista! Själv ligger Isle of Man och Isle of Sky på min brittiska önskelista.

    Gilla

    1. Ja Skye skrev jag om i septemberutmaningen om drömresor. Det var därför det här var per ämnesområde istället. 😀

      Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Den där bilden på Catbells ser ju väldigt lockande ut..
    Synd att man inte visste om den där gamla puben i Edinburgh – hade varit mysigt att ta en pint där förra helgen! Kan inte påminna mig att jag läst om den alls.

    Gilla

    1. Åh sicken dålig tajming jag hade där. Du får planera nästa resa. Det räcker ju med att du baserar dig i Northumberland så kan du ta en dagstur, hehe.

      Gilla

  6. Åsa F M · · Svara

    Absolut!

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

