Sju drömövernattningar

Boendeuthyraren Airbnb kommer med pressmeddelandet att de som först någonsin kan erbjuda en sovplats i Paris katakomber nu under halloween.

Bland dödskallarna i Paris underjord får du alltså slumra in efter en guidad tur och middag där nere men först efter att ha hört några hemska berättelser från katakombernas historia. Det skryts sedan med att vinnarna av detta paket blir de första att vakna upp levande här nere. Allt ingår i deras koncept Night At som tidigare erbjudit även andra annorlunda sovupplevelser du kan hoppas vinna på sajten. 

Allt detta får mig att tänka på vilka ovanliga platser jag helst hade övernattat på själv i Storbritannien om det varit möjligt så här är de kända platser jag skulle välja.

Middleham Castle

Slottet är utan tak idag men jag kan tälta eller hitta på något annat om jag får övernatta i Richard III:s barndomshem och vakna upp till gnäggande hästar och bräkande får.

Battersea Power Station

Hur är akustiken i de stora hallarna? Flippar man ur av ytor? Hur känns det att sova under de där enorma skorstenarna? Bara att få vistas i denna ikoniska byggnad måste kännas coolt.

In your face Battersea

In your face Battersea

Eilean Donan

Vem vill inte övernatta i ett gammalt slott på en ö mitt i en sjö omgiven av berg? Åtminstone sommartid – om man alls vill somna då med de vyerna.

Eilean Donan   Foto: Moralist

Eilean Donan Foto: Moralist

Dennis Severs House

Stämningen i det här huset dagtid är redan mycket speciell. Hur det är på kvällen utan en enda besökare kan jag bara föreställa mig. Jag vill sova i sängen bredvid nyckelknippan och se om jag minns någon dröm när jag vaknar.

Godrevy fyr

Tänk att få bo i fyren som blinkar tryggt till St Ives från sin plats på andra sidan bukten och somna in med vyer över världens bästa lilla stad. I fyren som inspirerade Virginia Woolf att skriva Till fyren får man antingen vakna till sälars småsnack eller till ljudet av gigantiska vågor på klippön beroende på väder.

fyr

Godrevy i fjärran sett från St Ives.

Tower of London

Vem som helst som är intresserad av engelsk historia måste ju ha med Towern på sin lista. Platsen där så många historiska personligheter suttit inspärrade eller bara varit på besök. Hur skulle det kännas att få övernatta som de?

Barbara Hepworths hus

Nu blir det St Ives igen (det blir ju lätt det för mig…) men jag älskar det här huset med sin skulpturträdgård, ateljé och gäststuga och hade det funnits minsta möjlighet att bo här för evigt så hade jag gjort det men nu är det en världskänd konstnärs gamla hem. En av de mest rofyllda platser jag vet på den här planeten när man får ha det nästan för sig själv vid öppningsdags.

barb

Hepworths trädgård med gäststuga och skulpturer.

Var skulle du själv vara nyfiken på att övernatta? Vill du ha en natt på Londonmuséet med mumifierade katter? Prova tjänstepersonalens korridorer på Highclere? Stonehenge?

10 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Battersea Power Station är inte helt fel – jag fascineras också av denna byggnad! och Middleham.. jag är ju också Richardian. Eilean Donan har jag precis besökt (i förrgår), men övernatta – nej, jag tror inte det..
    Själv skulle jag kunna tänka mig Buckingham Palace, anspråkslös som jag är… eller Balmoral då, om Elisabeth och Philip är hemma och inte vill bli störda.
    Jag kan även tänka mig att sträcka ut mig i en lyxig sovkupé på något av tågen i järnvägsmuseet i York eller varför inte kungliga paviljongen i Bath?
    Herregud, det där blev bara kungligt – kan vara ett tecken på att hon med fingrarna på tangenterna är tämligen bekväm…

    Gilla

    1. Hihi, ja järnvägsmuséet har min man ju renoverat en vagn i men den var av enklare slag. Jag hade faktiskt Bath i tankarna också. Royal Crescent.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Jag fick nog hjärnsläpp, menade naturligtvis kungliga paviljongen i Brighton! Där var du brittiskt artig som inte undrade var i Bath det dykt upp en kunglig paviljong..

    Gilla

    1. Ehm, jag undrade snarare var tusan du menade. Men undermedvetet kanske jag var brittisk. Min mor tycker ofta att jag är mer engelsk än svensk nuförtiden. Fast kanske är det snarare på grund av mitt diplomatiska sinne som jag trivs så bra i Storbritannien. 🙂

      Gilla

    2. Och ja, det skulle vara underbart att sova i Royal Pavilion! Den glömde jag ju helt. Jag är nog för fokuserad på dess orientaliska matsal för att tänka på sovrummen. 😀

      Gilla

  3. Jag skulle känna mig mycket trygg att sova över på Towern eftersom alla Beafeaters och deras familjer bor där. Det var riktigt häftigt att få jobba där, för innan och efter stängning så var det ett helt annat liv där inne. De boende rastade hunden, någon bil kanske kom, Beafeaterna gick i sina vardagskläder…

    Liked by 1 person

    1. Åh det är precis så det känns som om det är. Bara att få se det utan horder av turister måste vara underbart.

      Gilla

    2. Du kanske vill gästblogga om erfarenheten förresten? 🙂

      Gilla

      1. Hm, tack för erbjudandet men får fundera på det. Har lite ont om bloggtid för tillfället… Har tidigare bloggat lite grann om det på tiden det begav sig http://mystiskt.blogspot.se/2012/08/arbetsplatser-jag-haft-del-ii-tower-of.html Häftigast var ju helt klart att besöka de platser som sällan är öppna för turisterna.

        Liked by 1 person

      2. Åh det hade jag missat att du skrivit. Tidsbrist vet jag allt om. 🙂

        Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

