Bloggar att älska

Idag är sista dagen på Svenska resebloggars septemberutmaning då vi slår ett slag för varandras bloggar för det här med bloggande går ju ut på att dela med sig av sina tankar och sin kunskap till den som är intresserad. Svenska resebloggar startades av Towe Ahlin och Johanna Westberg och alla resebloggare som registrerat sig på sajten har jag inte plats för ikväll men jag tänkte iallafall börja med de två som gett mig så många nya bekanta.

Towe har precis som jag bott i London en gång i världen och hos henne på Come Fly with Me hittar du flera inlägg om London och Brighton. Även om hon ständigt återvänder till den brittiska huvudstaden så fascineras hon också av Asien och reser till en hel del andra platser du också kan läsa om.

Johanna har bott i pittoreska Cotswolds och har säkert ett och annat tips till dig som vill bila norrut – eller iallafall vad du ska tänka på när det gäller bilen. Hon tycker precis som jag att inflygningen till Heathrow är magnifik och på hennes blogg A Lady and a Tramp hittar du inte bara detta utan mycket om resten av världen och om träning.

En som ständigt bilar runt uppe i norr är Scottish Moments som gör helgturer runt i landskapet och skriver om vad hon hittar medan hon delar sina fina bilder på djur och natur där uppe. Både henne och Lena i Wales har jag länkat till tidigare och de är ju lite speciella eftersom de precis som jag fokuserar nästan bara på brittiskt även om Lena klämmer in lite Sverige och Spanien ibland för att göra det spännande.

Hampshire från ovan

Hampshire från ovan

Häromdagen skrev jag ju om fotboll och visst har även resebloggarna sin egen expert i form av Daniel Rydén som dessutom har den goda smaken att älska Manchester United. På bloggen Traveler’s edition – dryden kan du läsa lite om fotboll i största allmänhet men framför allt om uteliv i till exempel fjällen eller på golfbanan och om resor lite varstans i världen medan du fångas av hans underfundiga humor. Du hittar också en härlig film om att se en match på Old Trafford.

Annika har mycket brittiskt på sin blogg och är en av de som också upptäckt charmen med Cornwall. Glöm bara inte bort att botanisera bland alla hennes andra inlägg från platser runt om i världen på Resfredag.

Hos Helena med bloggen Oh Darling hittar du både London, Brighton och Wales på den snygga bloggen som också är full av vacker arkitektur och hon finns också på Instagram med alla sina foton.

Eva får mig att vilja resa överallt med sin blogg Peopleinthestreet som har flera inlägg från London men också hennes kära New York och inte minst Mallorca som jag just återvänt från själv. Eva skriver en del om mat på sina resor och det är ju något jag går igång på och dessutom finns hästar ofta med på hennes resor. En favorit.

Mat var det ja, missa absolut inte Mat och resebloggen om detta är din passion. Allt från fine dining till chokladbollar runt om i världen och snyggt paketerat är det också med London i en egen kategori.

Med tåg genom England - här Cornwall

Med tåg genom England – här Cornwall

Jag vill avsluta med några bloggar som inte har så värst mycket med Storbritannien att göra men som tillhör mina favoriter ändå för tro det eller ej, jag har andra favoriter i världen såsom Barcelona, Sicilien, Slovenien och stora delar av övriga Centraleuropa. Gör er själva en tjänst och besök snygga Fantasiresor med sina toppentips,

Annas stora passion är New York och om hennes uppmärksammade blogg New York – My Bite of the Big Apple inte får dig sugen på en resa dit så vet jag inte vad som får det. Här hittar du allt det där du inte visste att du behövde veta om din resa över Atlanten.

Singapore har alltid lockat mig som gammal brittisk koloni mitt i Asien (och så älskar jag orangutanger) och Marinasbay kikar jag in på ibland inte bara för detta utan också andra resmål och Marinas filosoferande i största allmänhet.

Inger på Halloj världen! är din Instagramexpert när du kört fast och kommer dessutom med många kloka och roliga inlägg om livet i största allmänhet inkluderande resor. Du vet väl att Indien ligger i Skåne?

Sedan jag åkte båt i fantastiska Donaudeltat som femåring har jag varit sugen på att bo på en pråm, varför inte på Rhen…eller kanske köpa en engelsk kanalbåt. Mamma hade dessutom kollegor med husbåt i Stockholm när jag var liten och än har drömmen om den här livsstilen inte riktigt dött. Några som gjort slag i saken och skaffat husbåt är Helena och Peter men just nu är de ute på turné nere vid Medelhavet med sin husbil där de bland annat fattat tycke för Korsika och knutit fantastiska vänskapsband på Balkan. Läs om deras upplevelser på Freedomtravel.

Imorgon återgår bloggen till jag vet inte vad. Jag har kommit på alla möjliga ämnen jag inte kunnat skriva om när jag varit med i utmaningen så ni får helt enkelt vänta och se vad jag känner för att lägga ut. Vi ses!

12 kommentarer

  1. resfredag · · Svara

    Åh vad glad jag blir för fina ord! Blir hemskt sugen på att återvända till Storbritannien varje gång jag kikar in här… Jag hoppas snart på en resa dit, London lockar – men också Cornwall igen. Och Skottland såklart! Öarna ligger högt upp på önskelistan, typ Isle of Man + Isle of Skye!

    Gilla

    1. Isle of Skye hamnade ju bland mina drömresmål häromdagen. Tiden i UK spenderas på något sätt mest i Cornwall nuförtiden, hehe.

      Gilla

  2. Kul att vi läser många samma bloggar!
    Ha det bra!

    Gilla

    1. Tack detsamma!

      Gilla

  3. Tack för länken! Många andra fina bloggar som jag också följer! 🙂

    Gilla

    1. Ja jag kunde skrivit ännu fler utan problem.

      Gilla

  4. Tack för tipset!

    Gilla

    1. Varsågod. Hoppas du hittar något kul.

      Gilla

  5. Tack snälla för de fina orden 🙂 Och för en mycket fin blogg! Hade jag haft en digitalkamera på den tiden det begav sig hade jag även haft en hel del material från Skottland som jag tillbringade några veckor i för, hmmm… ganska länge sedan.

    Gilla

    1. Tack själv! 🙂 Ja tänk om man haft digitalkamera förr så mycket det hade blivit. I början av min digitalkarriär tog jag 800 bilder under en knapp vecka i Venedig, haha.

      Gilla

  6. Scottish Moments Archive · · Svara

    Men oj vad man missar mycket när man inte hinner läsa bloggar på ett tag! Tack så jättemycket för omnämnandet! 🙂

    Gilla

    1. Det var så lite så.
      Nej man hinner knappt skriva vissa dagar, än mindre läsa andras tyvärr.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

