Gå på riktig fotboll i London

Dagens septemberutmaning är på temat storstad och London är ju det största den här bloggen erbjuder på den fronten. Idag handlar det om ett London du kanske inte alls tänkt på där du letar klubbar i Shoreditch eller shoppar på Oxford Street.

I övermorgon är det dags för årets bokmässa i Göteborg då det bland annat kommer ut en ny bok med titeln Are You Here for the Game? – Fotboll i Londons utkanter. Jag har fått den stora äran att tjuvläsa och kan varmt rekommendera den vare sig du är fotbollsälskare eller ej. Det här är nämligen ingen vanlig bok om ett fotbollslag eller det coola i att gå och se en Premier Leaguematch utan tvärtom något för den som liksom författarna sörjer en engelsk toppliga som inte längre finns. Borta är matcherna fansen har råd att gå på och allt styrs nu av oljeshejker och ryska oligarker som velat få en fotbollsklubb i sin businessportfölj. Borta är därmed också mycket av stämningen på fotbollsarenorna i framför allt England. Jag läste själv för några månader sedan hur Arsenals fans nu börjat följa Borussia Dortmund i Bundesliga eftersom det är betydligt billigare för dem att köpa en paketresa till Tyskland med matchbiljett än det är att köpa biljetter till hemmamatcherna så när jag fick ett exemplar av Are You Here for the Game? var det självklart att skriva ett inlägg om den för att ge dig tips på hur du slipper den tråkiga utvecklingen.

footie

Johan Åberg, Erik Westin och Peter Johansson har gjort fotbollsälskande svenskar en fantastisk tjänst med sin bok (varifrån fotona är hämtade) där de beskriver vad du som verkligen älskar engelsk fotboll kan göra istället för att punga ut galna summor på Premier League. Har du alls tänkt på att du kan gå och se ligorna under toppen och därmed inte bara ha råd med fler matcher utan också framför allt få den genuina stämning som sedan länge gått förlorad hos storklubbarna? I boken som delar in London i norr, söder, öster och väster presenteras olika klubbar med hjärta för dig som letar efter äkta läktarkultur. Eftersom det är England vågar jag påstå att du faktiskt får en rätt hög nivå på fotbollen även utan de allra största världsstjärnorna och när du läser den här boken kommer du att inse att det här är klubbar där de förvisso inte kämpar om Champions Leaguemiljoner men där det är desto viktigare att kämpa för sin klubbhistoria även om det finns penningstarka profiler framme och nosar också här.

Många klubbar nämns som alternativ för fotbollsälskaren men Brentford FC, Leyton Orient, AFC Wimbledon och Barnet FC presenteras lite mer ingående. Klubbarnas historia berättas och det är intressant läsning rakt igenom för anglofilen som får prov på jargongen mellan Brentfords och Doncasters fans och får reda på vad det är som är så orientaliskt med Leyton. Historien om hur den gamla klubben Wimbledon hamnade i Milton Keynes kände jag till men inte alls att det blev så infekterat kring dess gamla pokaler när en ny klubb bildades i det vakum som uppstod. Jag som alltid älskat England och är rätt allmänbildad lär mig massor om mitt favoritland och det är också glädjande att läsa något av pålästa och engagerade skribenter som verkligen vill att läsaren ska våga upptäcka nya delar av London och som förstår det tuffa språket mellan fans och tar det för den engelska sarkasm det är snarare än hooliganism. Peter Johansson som är huvudfotograf har dessutom fångat stämningen perfekt i sina bilder på allt från fans till snabbmat – jag är i England när jag ser dem även om just fotot av ridande poliser på Griffin Park får mig att minnas när jag i yngre tonåren red stora zickzack-hål i gräset på IFK Göteborgs träningsanläggning Kamratgården efter att jag skickats ut ensam på ridvägarna däromkring med en häst som inte varit utomhus på flera månader men det bör jag kanske inte nämna högt.

brent

Johan Åberg har själv bott i London och kan staden väl och boken är full av beskrivningar av vad du kan hitta på innan och efter match i områdena som beskrivs. Även här blir det intressant för dig som inte är fotbollsintresserad och jag har själv tidigare skrivit inlägg om både Brentford och Wimbledon som har mycket för dig som redan sett centrala London ett antal gånger. Pubkulturen spelar såklart en stor roll i upplevelserna men också mycket annat sevärt och du hittar en karta till varje närområde som presenteras.

I bokens introduktion skriver Erik Westin ”Folk brukar kalla mig anglofil, men jag är nog snarare ”londonist”. Jag har aldrig varit intresserad av Yorkshire, afternoon tea eller Miss Marple. Källarklubbar, mysko skivaffärer och avgaser i The Smoke är mer min grej.” Ledsen Erik men du är visst anglofil. Källarklubbar, avgaser och mysko skivaffärer finns det även i Bristol och Manchester fast du nu valt en annan stad för din fotbollsvurm på grund av dina favoritband. Som jag skrev häromdagen kan brittisk kultur handla om så mycket mer än afternoon tea – fotboll till exempel.

match

4 kommentarer

  1. Tänkte skriva något syrligt om att riktig fotboll ser man i Liverpool. Men ser ju att det handlar om de mindre lagen och dem har jag ingen som helst koll på… 🙂

    Liked by 1 person

    1. Haha, och riktig fotboll och Liverpool hör ju ändå inte ihop, det vet vi ju alla. 😉 Nä, hur mycket du och jag än gillar Liverpool och United så kvarstår faktum att deras matcher är snordyra och ganska själlösa idag. Det är väl mest svenskar som älskar Liverpool för lokalbefolkningen kan inte ha råd att gå om min dotters kusins beskrivningar stämmer (hon är lågstadielärare inte långt därifrån och har förövrigt en del elever som inte får bära röd t-shirt för att stödja British Heart Foundation på idrottsdagar eftersom deras föräldrar är Evertonfans…).

      Gilla

  2. Riktig fotboll och Liverpool? Haha! 😉

    Härlig läsning och hade jag inte redan haft en fotbollsbok som jag läser (har bara tagit mig två år och jag är snart klar… 😉 ) så hade jag slagit till. Kanske får bli ett projekt helt enkelt. Att både läsa och åka över! Som jag också skrev häromdagen så är ju en plan att åka över och stanna längre, just för att se den genuina klubbfotbollen i de mindre klubbarna runt Manchester. Får se när jag tajmar in en sådan resa.

    Fint inlägg! 🙂

    Gilla

    1. Tack. Ja här har du nog roliga fotbollsupplevelser tror jag.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

