Ett språk under uppvaknande

Idag är jag helt utmattad eftersom jag kom hem från Mallorca i lördags natt och sedan var på fotbollsmatch i blåsten på söndagen innan jag idag återvände till jobbet och började känna av väderskillnaderna mellan Medelhavet och Skandinavien, känslig som jag är för det där med just själva omslagen.

Språk är dagens utmaning och eftersom det är en utmaning för mig bara att åstadkomma ett inlägg idag så blir det en film. Jag har just nu massor av besökare till bloggen som hittat hit genom TV-serien Poldark som visas på SVT. Den utspelar sig under en tid när engelskan tagit över i Cornwall efter att Dolly Pentreath som sägs ha varit den sista som talade korniska avlidit 1777. Dock har detta keltiska minoritetsspråk som är släkt med walesiska och breton faktiskt fått en slags renässans under senare år. Idag finansieras kurser i korniska och allt fler vill lära sig sitt gamla historiska språk igen i samband med att regioners särarter tar mer plats i unionens Europa. Hur låter det då? Jo i modern form ungefär som det talas av Elizabeth i filmen nedan och man hör framför allt på hennes r-ljud hur det påverkat den engelska dialekt man hör i Cornwall idag tycker jag (och till viss del i Poldark-serien hos vissa rollfigurer). Texten under filmen berättar vad Elizabeth säger men du kan behöva öppna den direkt i YouTube för att se eftersom WordPress bäddat in filmen i min text.

 

5 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Fullständigt obegipligt.. Vad tycker du om Poldark förresten? Jag läste böckerna för länge sedan men jag minns rätt mycket av handlingen, jag gillade dem jättemycket och de är nog upphovet till att Cornwall fascinerat mig så länge. Det kanske kommer ett inlägg om serien?

    Gilla

    1. Jag tycker den har varit rätt lik faktiskt. Det är ju mest Demelzas ålder man retar sig på men det hade nog inte funkat med ett barnbröllop för dagens tittare. Jag skrev ju lite om serien när jag berättade om böckerna men funderar på mer eftersom de filmar i Cornwall igen nu. 😀

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Obegripligt ska det naturligtvis stå!

    Liked by 1 person

  3. Åsa F M · · Svara

    Jag hade glömt att du redan skrivit om Poldark.. och att jag kommenterat – Glömström, det är jag det!

    Gilla

    1. Jag också ibland. Det gäller att fundera nu när jag bloggat några år. Ibland blir jag lite undrande och måste kolla vad jag skrivit om något. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

