Till havs

Havet är det bästa som finns och jag har faktiskt lovat mig själv att aldrig bo i inlandet igen om det inte är på en väldigt speciell plats. Jag har bott i Stockholm. Västervik och Göteborg som liten och är präglad av det och visserligen är jag van vid Smålands inland där vi har hus men när jag bott i inlandet har jag ständigt gått och längtat efter kusten med undantag av York där den ändå känns så nära när vinden kommer rakt från Norsjön genom Vale of York men till och med där var jag som du kanske läst tvungen att åka till Hull eller Whitby ibland och njuta.

Bron över Esk och Whitbys hamn varifrån James Cook seglade

Bron över Esk och Whitbys hamn varifrån James Cook seglade

Ingenstans i Storbritannien är det längre än 113 kilometer till havet och den distansen hittar man utanför byn Coton in the Elms i södra Derbyshire. Dryga elva mil är ju ingen distans för en svensk och det är ju delvis det här som gör att vi upplever Storbritannien som så väldigt maritimt. Dock är det faktiskt en myt att alla britter är vana vid havet bara för att de har kapten Cook och Nelson i blodet och jag tycker ofta jag läser om människor som gjort våghalsiga saker på stränder och i båtar av ren okunskap och måste räddas av RNLI. I St Ives hamn kan man hyra små motorbåtar och åka ut i viken i någon timme och jag tycker alltid det verkar väldigt många som gör det utan att blinka medan jag själv har betydligt större respekt för att jag inte begriper mig på strömmar och tidvatten just här.

DSC_0197

Hyrbåtar i St Ives

Tittar man på antalet fritidsbåtar så vinner Sverige med hästlängder och det märks. Vi har en miljon fritidsbåtar på vårt lilla invånarantal vilket gör en båt på var sjunde invånare (precis som i Finland och Norge – jag undrar varför önationen Danmark skiljer sig åt med mycket färre?) I Storbritannien finns det 1.2 miljoner hushåll som har båt och det är ju inte mycket på 60 miljoner invånare – dessutom är nära hälften kanoter och kajaker av alla registrerade båtar. Så värst många småbåtar ser du inte om du sitter och tittar runt i en liten engelsk hamn jämfört med till exempel just Västervik där familj efter familj ger sig ut i båten en solig kväll efter jobbet. Självklart spelar vår skärgård en stor roll i detta med det faktum att vi inte alltid behöver åka rakt ut på öppet hav och att vi kan ge oss ut till obebodda öar med sina naturhamnar men även i Skåne finns det ju massor av båtar och det handlar nog mycket om att vi har plats för dem och att det därmed blir ekonomiskt möjligt för alla. Vi behöver inte bygga rörliga tidvattenbryggor som tar plats eller investera i hamnbyggen med tidvattenportar heller vilket säkert påverkar kostnaden för båtägande. Jag har inte hunnit kika runt så mycket på prisskillnader men du kan titta på Bearch Search om du är intresserad och klicka dig vidare till hamnar över hela landet i olika serviceklasser. Där ser du också hur förvånansvärt få ställen det finns av typen större marina och dra slutsatser av det. 

4 kommentarer

  1. 11 mil är inte långt på kartan, men med denna trafiken och undermånliga vägar, kan det ta timmar! Speciellt mot kusten på sommaren och sedan finna parkering, kan bli en mardröm, tyvärr.
    Har bott mitt svenska liv vid eller nära Västkusten. Underbart!

    Gilla

    1. Ja det finns mååånga småvägar.

      Gilla

  2. 11 mil tycker jag är jättelångt. Efter att ha flyttat från Göteborg till vad jag ansåg vara Skånes inland (hade 5-6 mil till havet där, men åt helt fel håll) så har jag förstått att jag behöver bo närmre 🙂

    Gilla

    1. Ja jag också men det är ju ganska kort avstånd om man ser till ett helt land. Tänk att bo i (trevliga) Nürnberg eller Strasbourg. Brrr, vilka avstånd till havet. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

