Resesällskap

Det här med resesällskap är väldigt viktigt och dagens utmaning handlar om detta ämne. Nu för tiden reser jag mest med familjen eftersom det är den jag vill spendera tid med när jag äntligen är ledig men det kan bli i lite olika konstellationer. Engelsmannen är till exempel av typen som lider när det blir riktigt varmt så han stannar hellre hemma om jag vill till Medelhavet och då kan dottern och jag ta med mamma istället. Däremot åker han mer än gärna till Abisko mitt i polarnatten och jagar norrsken eller cyklar långa sträckor med campingutrustning och både han och mamma följer gärna med mig och tittar på romerska lämningar, runstenar och muséer. Dottern däremot tycker sådant är på tok för stillsamt och åker hellre på renodlade sol- och badsemestrar där hon kan surfa eller hitta någon att spela beach volley med. Samtliga uppskattar vi däremot storstadssemestrar eftersom alla då hittar något de gillar på en och samma dag. Själv är jag ganska flexibel och tror nog att jag är ganska lätt att resa med bara jag får äta lokal mat och lära mig något om platsen vi valt. Jag väljer ut några absoluta måsten på vårt resmål och blir glatt överraskad om det blir tid för mer men nöjd annars också.

DSC_0007

Resesällskap genom Devon

Som yngre reste jag mer med vänner och vi kände varandra väl och ville göra ungefär samma saker – det vill säga en blanding av mat, kultur och lite sightseeing och nöjen. Vi hade dessutom ofta samma sorts budget vilket jag tror är viktigt när man planerar att resa tillsammans med någon. Det är inte roligt att vara ur fas även om man är den som har mest pengar för då vill man hela tiden tillåta sig mer lyx och känner sig hindrad när vännen inte orkar ta emot mer av det man ger.

Brukar du resa själv? Jag älskar faktiskt att resa ensam och känner en sådan lyx de få gånger jag idag gör det men det brukar mest bli tågresor till mamma i Stockholm eller någon rundresa ett par dagar i England medan de andra är hos familjen. Känslan av frihet är otrolig – hela dagen är precis min egen och det enda som är tråkigt är att äta själv men å andra sidan är det lätt att välja matställe vilket det inte är i ett större sällskap där man ofta hinner bli hungrigt irriterad och fastnar för något man inte var sugen på i ren desperation. Att resa ensam gör att man pratar med främlingar på ett helt annat sätt och kommer nära det lokala när man reser ensam och måste våga sig ut ur sitt skal och jag minns många konversationer med människor runt frukostbord på bed and breakfasts. Storbritannien lämpar sig hur bra som helst för ensamresenärer eftersom människor småpratar överallt och är artiga och blir det förseningar och problem så finns det alltid personal på plats och alla vet hur man står i kö till eventuella ersättningsbussar.

8 kommentarer

  1. Jag har faktiskt inte rest utomlands själv, förutom själva resan en gång men jag var inte ensam på resmålet.
    Tillsammans med min man har vi träffat många härliga människor och nya vänner på våra resor, men jag upplever det svårare när vi reser med fler.
    Jag tror det är riktigt utvecklande att ha öppet sinne och våga prata med människor man möter.
    Ha det gott
    Eva

    Gilla

    1. Ja man måste vara nyfiken.

      Gilla

  2. Jag reser nog helst tillsammans med min man, men om jag var singel skulle jag kanske prova att resa ensam. När man campar är det ganska lätt att börja prata med andra, även fast man är två 😉

    Liked by 1 person

    1. Ja camping är speciellt.

      Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    Jag har inte heller rest ensam utomlands, reser helst tillsammans med min man men när man var ung var det kompisar som gällde.

    Gilla

    1. Det är speciellt att resa som par när det gäller mysfaktor.

      Gilla

  4. Jag har rest väldigt mycket ensam, särskilt i England, men börjar allt mer sakna resesällskap. Jag är nog inte så duktig att samtala med främlingar, men i UK är det lättare på något sätt. Jag tror att jag föredrar en balans av det båda resesätten, men visst är det svårt att hitta något som alla gillar. Mamma har försökt få med mig på resa i säkert två år men eftersom hon inte gillar mina förslag, och jag inte varit peppad på hennes så ska det bli spännande att se vart vi en dag hamnar.

    Gilla

    1. Vart vill hon?

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

