Septemberutmaning – semesterfrukost

Semesterfrukost är dagens tema på utmaningen hos Svenska resebloggar så idag tänkte jag berätta att jag älskar hotellfrukostar. Det är det där med att kunna ta vad man vill och att det finns massor fast någon annan gjort hela jobbet när man är morgontrött – en perfekt start på dagen men brunch går också bra och dottern och jag betar oss så sakteliga igenom Malmös utbud på den fronten.

Skotsk frukost (bara en av alla fina bilder) Foto: http://newtonforkranchblog.com/category/scotland/

Skotsk frukost
Foto: http://newtonforkranchblog.com/category/scotland/   (fantastiska bilder!)

Brittiska hotell skiljer sig ju från mängden genom att de ofta har Full English breakfast även om just äggröra och bacon är vanligt på hotell runt hela världen. Det där att få en nylagad frukost är lyxigt och med den i magen orkar man sedan inte äta så mycket av onyttigheterna som man gör i till exempel Danmark med sina tusen wienerbrödsvarianter där jag älskar frøsnapper och tebirkes med sin mandelkänsla – dessutom rör jag mig alltid mycket i Storbritannien med Cornwalls sluttningar och Londons många kvarter att upptäcka.

Tyska hotellfrukostar är fantastiska med sina brötchen och sin körsbärsyoghurt och det kan jag sakna i Storbritannien där det utöver den lagade frukosten mest erbjuds cornflakes, toast och olika fruktsallader och lättyoghurtar men britterna har å andra sidan en lokal touch på sina lagade frukostar också. Bor du på stora kedjehotell så märker du inte av det men på mindre ställen får du en skiva hog roast i Cornwall, black pudding i Nordengland och kanske någon fiskspecialitet i Skottland om du nu inte redan har beställt en laxfrukost vilket är ett vanligt alternativ i hela landet.

Hogs pudding Foto: Pastyman

Hogs pudding – för den som gillar brittisk korv
Foto: Pastyman

Vi skandinaver och till viss del centraleuropéer är rätt unika med alla våra mejeriprodukter till frukost men också vår gröt och just havregrynsgröt kan du ofta få speciellt i Nordengland och Midlands där man sedan länge haft en tradition av billig arbetarmat som mättar och är enkel att laga till många. Just havre har alltid varit stort i de här trakterna och finns också som en sorts pannkakor på flera ställen men däremot är det ont om gröt av andra slag för då blir det genast lyxigare. Hur lyxig är din frukost? Hos mig är det just nu mandelmjöls- och linfröbröd med pålägg och på helgerna blir det ostomeletter.

6 kommentarer

  1. Jag är en sån där som älskar frukost på hotell. Det får gärna vara lite lokal toach, även om jag gillar ägg i någon form. I första hand gillar jag medelstora buffeer med kvalitet framför kvantitet.

    Gilla

    1. Ja hellre kvalitet än kvantitet. Bäst är ett hotell i Ljubljana med båda delarna.

      Gilla

  2. Frukost gillar jag.. Det är alltid roligt att prova alla de olika lokala frukostarna, dock har jag lite svårt för fisk och ris till frukost trots alla mina år som boende i Asien.

    Gilla

    1. Jag kan äta det mesta olika tider på dygnet om det är gott. Mormor satte fram smörgåsbord på juldagens morgon till de som gick till julottan.

      Gilla

  3. jag älskar också hotellfrukostar ♥ sitter länge 🙂

    Gilla

    1. Jag också om jag kan. Njutningen ligger i att kunna det också.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

