Septemberutmaningen – Engelsk snabbmat

Gatukök och annan snabbmat kan vara kul att upptäcka utomlands tycker jag och minns fortfarande en gigantisk burek i Ljubljana på ett ställe alla pratade om. Inte för att jag äter så värst mycket kolhydrater nuförtiden men jag måste ändå medge att Yorkshire sitter inne med en av mina brittiska snabbmatsfavoriter i form av en Hog Roast sandwich. Det rör sig om saftigt rostad fläskstek som skärs i tjocka skivor och serveras med äppelsås men där du också kan få tillbehör som ”crackling”, det vill säga den knapriga svålen eller stuffing som är en ugnsbakad ströbröds- och kryddblandning vanlig till söndagsmiddagarna när den ofta ligger i det kött man har i ugnen.

img_3955cr2 hog roast small

Foto: Hingham Hog Roasts.  Glöm pulled pork.

Det finns hog roast-ställen lite varstans i landet men i Yorkshire hittar man dem i var- och varannat gathörn och där brukar de vara bäst eftersom det finns en stor tradition här i Yorkshirepuddingens hemtrakter – de två matchar också varandra. På senare år har det även dykt upp en hel kedja kallad York Hog Roast med Richard III:s vildsvin som logo. Den har öppnat i städer runt om i England nu men jag tycker inte om hur de presenterar min favoritkung i värsta Shakespearestil. Har du vägarna förbi Yorkshire och inte är vegetarian så håll utkik efter denna mättande rätt. Enklaste sättet att hitta den på är runt lunchtid när det ofta köas in till dessa hål i väggen och man känner doften av stek.

Yorkshireklassiker

Yorkshireklassiker vid High Petergate i York

6 kommentarer

  1. Lokal snabbmat är lite kul! Min absoluta favoritsnabbmatkedja ligger i Ukraina. Lite trist, eftersom jag kan längta efter den då och då 😉 Man plockar en massa smårätter som man ställer på en bricka, typ goda soppor, krämiga ryska sallader, piroger, kycklingklubbor, rostad potatis osv och öl eller vad man vill dricka. Sedan går man till kassan och betalar… sjukt lite. Alltid jättegott! 🙂
    (Storbritannien har jag inte varit i sedan jag var 14 och då var det spännande att prova fish and chips typ, haha ;))

    Gilla

    1. Storbritannien har hittat tillbaka till den fina matkulturen innan kriget.
      Ukraina är jag sugen på att se om det lugnar ner sig. Morfar seglade till Odessa med flottan.

      Gilla

  2. Pattie Buttie finns bara i Hull, östra delen av Yorkshire.
    Går du utanför stadens gränser och ber om detta i en Fish@Chip Shop så tittar dom oförstående på dig. Den består av mosad potatis blandad med kryddan salvia och ibland lite lök. Detta formas till en platt bulle som (Pattie)friteras och ofta läggs i en brödbulle (Buttie) och ofta med pommes frittes och ”mushy peas”(en grön mosad sörja av ärtor)
    Det mest berömda stället i Hull som lagar och säljer dessa är Bob Carver fish@Chip Restaurant som har hållit igång i tre generationer. Jag undrar om hans fru Carol fortfarande lagar dom?

    Gilla

    1. Haha som halv special i Göteborg. Jag måste be min kompis från Hull att kolla läget åt oss.

      Gilla

  3. Kul variant av snabbmat!

    Gilla

    1. Tack. Supergott.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

