Septemberutmaning – Charterdestinationer med fish and chips

Jag har såklart aldrig rest charter till just Storbritannien men tyckte att det kunde vara spännande att se vart britterna själva helst reser när nu septemberutmaningen idag går ut på att skriva om just charter. Liknar det våra svenska favoritresmål i samma kategori? Jag beslöt mig för att titta efter med hjälp av The Guardian som tittat på sökningar på resor hos Travel Supermarket och alltså inte hundra procent charter men du ser på destinationerna att det trots allt mest handlar om detta.

Till att börja med så gällde var tredje sökning på resejämförelsesajten Travel Supermarket under juli och augusti destinationer i Spanien och där vågade jag utan att titta efter innan påstå att det är likadant i Sverige. Grekland var tvåa. För att jämförelsen med Sverige ska bli liknande har jag valt att titta på söksiffrorna hos Destination och kommenterar dem längre ner.

10. Disneyland Paris.

Här handlar det inte nödvändigtvis om charter. Ofta kan man ju bara köpa ett hotellpaket med Eurostar eller med ett bussbolag som enkelt tar familjen över Engelska kanalen. Det här räknas därför inte riktigt. Disneyland ligger  säker etta när det gäller familjeresmål medan Costa Dorada söder om Barcelona kommer tvåa där – jag misstänker att staden Salou är fullkomligt invaderad av britter för det är iallafall deras kommentarer jag hittar på TripAdvisor när jag själv letar hotell med stor pool i mitt kära Katalonien.

9. Kreta

Den stora grekiska ön är ju en av svenskarnas allra största favoriter så den känns det som att britterna inte håller lika högt men staden Malia är faktiskt i topp när britterna letar resor för endast vuxna (med Aiya Napa på Cypern som tvåa för den som undrar – Cypern har ju manga britter på grund av landets engagemang i konflikten där).

8. Benidorm

Mitt första möte med Spanien var denna märkliga stad full av skyskrapor som gjorde att den såg ut som ett mindre exotiskt Honolulu. Fina stränder men extremt överexploaterat men vi reste dit på en jättebillig restresa en vecka under tidigt 80-tal. Mina föräldrar pratade aldrig om Spanien efter detta utan reste bara till Italien och nu jobbar jag på att få mamma vänligt inställd till landet på äldre dagar. Hit åker så många britter att deras relation till staden ofta dyker upp i TV-serier och till och med jag minns från denna barndomsresa alla ställen med fish & chips och annat.

Britternas älskad Benidorm Foto: Wikipedia

Britternas älskade Benidorm
Foto: Wikipedia

7. Gran Canaria

Återigen ett resmål som känns större bland oss svenskar. Britterna har ju inte heller världens bästa väder men det känns som om vi är mer galna i denna kanarieö.

6. Orlando

Återigen inte ett charterresmål utan någonstans man reser billigt på egen hand och hyr en bil. Inte så mycket att säga – vi svenskar gillar också Florida men inte fullt så mycket. Jag misstänker att vi kan klämma in en massa resmål i Thailand här istället eftersom vi inte är riktigt så beroende av att det ska vara engelskspråkiga resmål.

5. Lanzarote

En annan svenskfavorit. Vi är lika på många sätt vi britter och skandinaver.

4. Ibiza

Allas vår närmaste partyö och ännu en i raden spanska destinationer.

3. Algarve

Portugal kommer ju mer och mer bland svenskar i och med att många inser det låga prisläget och känner folk som flyttar dit inte minst för de förmånliga pensionsskatterna men fullt så populärt tror jag inte Algarve är hos oss svenskar. För britterna känns det nog ovanligt nära medan vi lika gärna kan resa till det varmare östra Medelhavet.

2. Teneriffa

Ja, vad ska jag säga. Är själv väldigt nyfiken på just denna ö som är min prioritering den dag det blir en tur till Kanarieholmarna. Jag som pluggat geografi fascineras av den stora vulkanen och av att kunna göra en dagstur till exotiska La Gomera. Däremot skulle jag kanske inte boka in mig på den solsäkrare sydkusten men där lär du hitta de flesta britterna.

1.  Mallorca

Inget verkar slå den gamla charterfavoriten och jag som just tänker bege mig dit och har läst på som en galning om olika byar har förstått att Santa Ponsa väster om Palma är ett riktigt ”Mini Britain” med skotska pubar, ett café där du kan äta Sunday roast och massor av frukostställen med ägg och pommes. Till Magaluf reser inte bara festande skandinaver som Orup utan också massor av festande britter och staden kommer trea bland brittiska favoriter i kategorin endast vuxna.

Sydöstra Mallorca Foto: Dirk Vorderstraße

Sydöstra Mallorca Foto: Dirk Vorderstraße

På den svenska listan är Kanarieöarna populärast men som en hel ögrupp så det går inte att se vilken som hamnar etta. Inte helt förvånande ligger Thailand tvåa – där är det nog snart bara jag som aldrig varit för det tar mig alltid lite extra tid att ta mig till folkkära platser med massturism. Detta land är ju galet populärt hos danskar och svenskar och jag vet inte varför vi är så mycket mer intresserade än britterna men antar att de hittar mer gamla kolonialländer när de reser till Sydostasien och ofta då i kombination med släktbesök i Australien. Trea för svenskarna är Cypern som nog vinner svenska hjärtan för att det är så solsäkert långt in på hösten utan att man behöver flyga länge och samtidigt har både fina stränder och historia. Som fyra hittar man helt otippat Kap Verde som jag förvisso hör nämnas ibland men inte kunde jag ana att det var så populärt. Gamla favoriten Mallorca hänger med bra på femte plats.

Det som slår mig är den totala avsaknaden av Turkiet på den brittiska topplistan. Jag vet ju att Stansteds flygplats är full av avgångar med Pegasus Airlines så visst finns det resenärer men tydligen inte lika många som när det gäller svenskar för vi har inte minst Antalya på listan, förra året till och med i topp innan det blev politiskt kaos i Turkiet men idag har staden halkat ner till en sjätte plats. Den följs av Kreta och därefter Dominikanska Republiken, Kuba och inte helt överraskande Dubai som inte minst Apollo nu verkar lansera som en sorts nytt Kanarieöarna.

6 kommentarer

  1. inte varit nånstans

    Gilla

    1. På den brittiska listan?

      Gilla

  2. Haha, roligt att du skriver om Benidorm! Det var fascinerande att åka dit med husbil, och de höga husen bara dök upp från ingenstans. Sen alla britter där, all brittisk mat och… permobilerna!!! Sååå udda! 😉

    Gilla

    1. Haha, ja visst är det brittiskt! Det finns ju en TV-serie om staden som till och med köpts in till svensk TV men den orkar jag inte!

      Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    Benidorm… Charterresa med föräldrarna, tidigt 70-tal.. Undra om man skulle känna igen sig – förmodligen inte!

    Gilla

    1. Nej det är otroligt vad saker förändras. Bara titta på Malmö sedan jag flyttade hit 2002. En helt ny stadsdel har vuxit fram i Öresundsbrons skugga där vi hade cykelbanor ut på landet förr.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

