Den tomma stolen

Flera år efter alla andra har jag nu läst Harry Potterförfattarinnan J.K. Rowlings bästsäljare Den tomma stolen (A Casual Vacancy). Den finns ju inte alls på min boktolva men jag råkade se första avsnittet av TV-serien i vintras när jag var i England och tänkte att när den nu gjorts för TV så borde jag läsa boken först och se vad jag egentligen tycker för serien drog snabbt in mig i sin värld av intriger bland puttrigt honungsgula Cotswoldshus.

DSC_0687

Boken fick inget vidare mottagande i Storbritannien och jag hade inte så höga förväntningar vilket nog var bra men det var alls ingen usel läsning, bara väldigt förutsägbar och lite jobbig i sin behandling av klass. Den börjar när kommunalpolitikern Barry Fairbrother plötsligt dör av en hjärnblödning och lämnar en vakant stol i kommunhuset. Denna stol måste fyllas och genast är intrigerna igång i den lilla staden där alla känner alla och här måste jag säga att Rowlings bok verkligen lyfter fram hur intrigerande britter kan vara. Jag minns själv från mina kontorsjobb i England att jag tyckte att det förekom mycket baktaleri både här och där och att det var viktigare där än i Sverige att nätverka och hålla sig väl med rätt personer och de minnena kom verkligen upp till ytan av att läsa den här boken.

Det tisslas och tasslas i Pagford som den fiktiva och välmående staden heter och där Howard Mollison är stadens starke man och vill att sonen Miles som är jurist ska ta den lediga stolen. Ingen av dem är ett dugg intresserade av samhällets utsatta vilket Barry Fairbrother däremot var eftersom han växt upp i det fattiga området Fields vars kommuntillhörighet diskuteras boken igenom. På Fields bor Krystal Weedon med sin knarkande mamma och sin försummade lillebror och försöker hålla ihop ett liv som aldrig riktigt fått en chans. Krystal har varit med i det roddarlag som Fairbrother tränat och har nu tappat allt i samband med hans död eftersom i stort sett alla andra i Pagford ser henne som en odåga. Bara socialarbetaren Kay som flyttat in från London verkar kunna etablera en sorts tillit. Kay är tillsammans med läkaren Parminder Jawanda och den stora skolans biträdande rektor Colin Wall de som bryr sig om att behålla den hotade avvänjningskliniken. Jawanda sitter redan i kommunstyrelsen där hon har svårt att dölja sin avsky för Mollisons och Colin Wall vill försöka bli invald på sin avlidne vän Fairbrothers plats. Alla har de tonårsbarn som är bekanta både med varandra och med Krystal Weedon och både det ena och det andra händer när tonåringarna revolterar mot sina ibland väldigt orättvisa och oseende föräldrar och dessutom har lärt sig hur man snor någon annans login på kommunstyrelsens hemsida.

Boken börjar ganska bra men när familjen Weedon får komma till tals känner jag att Rowling glider in på medelklassens typiska förakt för de lägre klasserna. Hon må ha gått på socialbidrag innan hon blev miljonär själv men är ändå uppvuxen i solid medelklass. Visst är det ofta ett fattigt språk som talas i fattigare områden men här får hon personerna att låta korkade också och att vara ointellektuell är inte detsamma som att vara osmart.

Förutsägbarheten är som sagt stor när man väl lärt sig vem som är vem i persongalleriet. Det ska skrattas åt tanten som tror hon klär sig snyggt fast det är urfult, knösen Mollison har hälsoproblem och i stort sett alla äkta par har mer eller mindre stora äktenskapliga problem som tar sig olika uttryck. Som grädde på moset måste mamma Mollison var chockad över att den utflyttade dottern visat sig vara lesbisk för sådant händer ju inte i en liten gullig engelsk småstad. Nej då, det är alls inte dåligt utan snarare en solid trea av fem och så mycket mer väntade jag mig ju inte heller men det är bara så…ointressant. Alla verkar elaka och intrigerade eller rättskaffens hederliga medborgare och de flesta av oss vet ju att världen inte är fullt så svart och vit. Läs den en dag i sjuksängen eller hängmattan – den är väldigt engelsk.

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer

  1. Ammi Grönberg · · Svara

    Undrar om du kan rekommendera någon bra talbok på engelska. Jag gillar allt från deckare till självbiografier.
    Pssst! Inte för svår. 😉

    Med vänlig hälsning
    Ammi

    Gilla

    1. Oj, det var svårt för jag läser mer än lyssnar på böcker själv. Har du provat någon av Elly Griffiths deckare? The Crossing Places finns för t.ex. Kindle ser jag.

      Skådespelaren Jim Broadbent läser annars The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry som jag tyckte var en annorlunda bok. Du kan tjuvlyssna lite här: https://www.youtube.com/watch?v=i97hAJsjQ3Q
      Skådespelaren

      Gilla

  2. Ammi Grönberg · · Svara

    Tack för tipsen! 🙂

    Ja, jag läser egentligen helst också. Men tänkte träna lite på min hörförståelse.

    Med vänlig hälsning
    Ammi

    Liked by 1 person

  3. Åsa F M · · Svara

    Har tänkt läsa den men det har inte blivit av ännu, jag gillade ju hennes två böcker om privatdeckaren Cormoran Strike som hon skrivit under pseudonym.

    Gilla

    1. Ja de har jag inte läst än. Först måste jag tackla ditt tips om Rosornas krig när jag är klar med det jag har nu.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    🙂

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

