Inget inlägg för vegetarianer

Engelsk mat är äcklig säger många men då har de helt enkelt fastnat i språkresor där värdfamiljerna vill spara pengar och serverar trist mat eller kanske på sämre pubar. Mycket gammal matkultur försvann inte minst runt andra världskriget med ransoneringar och har så sakteliga fått kämpa sig tillbaka men nu går det desto fortare och det är dags att slå hål på myten. Dessutom finns det kvar gammeldags fin mathantering i Storbritannien som vi helt har tappat i Sverige. Att komma gående på en huvudgata i en småstad betyder att plötsligt stoppas upp på sin promenad av en leverans till den lokale slaktaren som i St Ives. Hos honom brukar jag köpa fantastisk sirloin steak och så går jag till den lokala delikatessaffären och köper Cornish Blue cheese och gör en sås på detta som blir fantastisk tillsammans med köttet – sist försökte delikatessaffärens ägare bjuda in sig själv på middag när jag beskrev vad vi skulle göra med hans fina ingredienser. I Sverige ser du sällan butikernas kötthantering och det hela blir något slags nästan artificiellt istället för att man ser framför sig ett en gång levande djur som ger dig mat på bordet.

Tunga grejer.

Tunga grejer i St Ives

Jag har en bra ICA-butik hemma med massor av fint kött men för att få det allra finaste gräsbetesköttet från KC Ranch på Revingehed måste man betala en hel del och likaså för det kött som ligger i delikatessdisken och som dessutom kommit till Skåne ända från Hälsingland så många bryr sig inte om att göra det. I England är köttet ofta lokalt om du inte köper det allra billigaste i stora snabbköpskedjor där det är ganska trist och just baconet ofta danskt – se upp med det! Härhemma har vi ju knappt några oberoende slaktare kvar (och de har minskat även i Storbritannien) även om det på senare år dykt upp en och annan specialbutik i storstäderna som tar hem kött från lokala gårdar. Ändå är det engelsk mat vi kallar dålig. Jag vet att det ofta beror på att tillagningen är trist och jag kan inte säga att jag älskar varje pubs försök till söndagsstek utan kryddor men du behöver verkligen inte leta länge innan du hittar fantastisk mat och de där överkokta grönsakerna från förr kan du nästan glömma. Nu är det bara kolhydrater som serveras med kolhydrater som är kvar att jobba på för britterna – det kommer ett eget inlägg om detta.

Omsorgsfullt hanterat

Omsorgsfullt hanterat

Gå runt på minsta marknad och du ser stora plastskålar till brädden fyllda med tomater, morötter, auberginer och jag vet inte allt. Mycket är odlat på hemmaplan och en sådan där skål går på ett pund. I Sverige plastar vi istället in allt så att det bildas kondens och snabbt möglar. Nej, kom igen Sverige, svart ska blomkålen inte vara! Kära handlare lär era anställda att vårda grönsakerna och er kassapersonal att identifiera vad det är jag handlar för grönt och ge mig för guds skull en lokal marknad året runt.

16 kommentarer

  1. Det jag avundades britterna när jag tittade på ”The naked chef” är att de säljer havregryn och liknande i lösvikt. Det hade varit så toppen när man t.ex. vill prova ett nytt mjöl. Och som du säger, lite mer respekt för grönsakerna

    Gilla

    1. Ja det går att få mycket i lösvikt. Här är det mest godis.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Håller med – det finns mkt god mat och ffa fina råvaror i England! Jämför bara deras och vårt bacon.. (Apropå bacon – hoppas ALLA bojkottar danskt griskött!) och tänk vad kul det är när man råkar vara i en engelsk liten marknadsstad just på marknadsdagen..

    Gilla

    1. Ja åh vad jag saknar marknader. Danskt griskött äter jag bara på jobbet där vi får en ekologisk frigående lantras billigt eftersom danskarna ratar den på grund av att den är svartprickig så svålen blir ful…

      Gilla

  3. Nu är det mycket kött i bloggvärlden, hehe: http://bp-computerart.blogspot.com/2015/08/lordagscitatet-5.html

    Jag tillhör väl de som har lite förutfattade meningar om engelsk mat tyvärr.Min mamma berättade alltid med skräck om illgröna ärtor och själv har jag upplevt bread and butter pudding 😉

    Gilla

    1. Oj ja.
      Bread and butterpudding är helt OK. Ärtor är jag inte jätteförtjust i heller men det finns så mycket mer. 🙂

      Gilla

  4. De brittiska vänner jag har som besökt Sverige tycker i sin tur att det är stor brist på grönsaker och otroligt dåligt utbud samt förstås hutlöst dyrt. Jag hann faktiskt sakna Sainsburys under min korta semester i Stockholm! Då var det särskilt just köttet jag framför allt tänkte på, samt fräscha grönsaker. Och korvarna jag brukar få på köpet hos min lokala butcher. Annars är ju svensk och brittisk mat väldigt lika. Inte heller Sverige är känt för att krydda spännande direkt. Salta sill och rimma skinkor. Söndagsmiddagstraditionen är snarlik men den har glömts bort i Sverige.

    Gilla

    1. Ja vi hade alltid svensk söndagsmiddag när jag var liten.Någon gryta eller rostbiff.

      Det ÄR brist på grönsaker – man vet aldrig om man kan lita på att det man har på inköpslistan verkligen finns. Ändå är Danmark mycket värre. Mina kollegor åker ofta över hit till Malmö för att handla.

      Gilla

  5. älskar brittisk mat!

    Gilla

    1. Ja det mesta är gott.

      Gilla

  6. Carina Moody · · Svara

    Vanligt livsmedel är momsbefriat i England (inte chips, godis, läsk o sånt). Det kan förklara en del av prisskillnaden i jfr med Sverige. Tycker engelsk mat är god. Mycket har förändrats sen 70-talet, då jag började stifta bekantskap med det engelska köket. Min svärmor lagade jättegod mat, traditionell engelsk matlagning. Tyckte bread and butter pudding lät förfärligt tills jag provade första gången. Nu är jag frälst. Gillade inte clotted cream heller, men jag provade nu i sommar igen, och det var jättegott. Den var nog inte färsk första gången. Synd, för det var i St Ives det hände. I Perranporth serverades sju sorters lagom kokta grönsaker till maten. Fish & chips and mushy peas (mintbefriad), mums.

    Gilla

    1. Ja de har heller ingen moms på barnkläder – de vet vad man behöver. Det är en del skillnad på clotted cream. Jag gillar till exempel inte den som finns på glasburk. Vet inte om det händer något med den då.

      Gilla

  7. Jag saknar den fina engelska maten och det fräscha utbudet här när jag är tillbaka i Stockholm på Ica, Hemköp, Konsum ja vad ni vill. Vilken skillnad! Är förvånad att inte svensken protesterar mer, vi hade köttfärseländet, ingen reagerade förrän en anställd berättade, minns att jag frågat innan om köttet som alltid var grått på undersidan, ska va’ så blev svaret, köpte aldrig mer och det var jag glad för sen. Skinkan i paket luktar ofta illa och köttet är säkert inte bättre idag, vi har ju någon köttbullsdebatt om de färdiga och har ni luktat i de paketen? Framkallar kräkreflexer. Det är otroligt hur det kan vara så undermåligt med skämda varor som säljs som färska. Grönsaker och frukt blir sämre och sämre också, man måste kolla så noga. Och friskt färskt kött luktar just friskt! Det tänker jag på här i England där det är så.
    Åh vad det är lyxigt här, jag vistas lite längre oftast och lever vardagsliv, handlar allt dagsfräscht och till bra priser. Både hos kvartershandlaren och på de stora kedjorna som Sainsbury’s.
    Försöker som du ”brittiskt” att handla lite bättre hemma men utbudet blir sämre och sämre. Vi producerar nästan inget inom landet längre tyvärr och får väl det som exportländerna inte vill ha själva, och ”någon” blir rik här som köper billigt och säljer dyrt sedan. Vad matutbudet har försämrats, jag saknar det som var en gång i den vägen i vårt land.

    Gilla

    1. Ja jag är jätteglad att vi här i Skåne har KC Ranch, Ängavallens gris och några andra eldsjälar. Men jag tycker det poppar upp fler nu i krisens spår. Massor av roliga småföretag.

      Gilla

  8. Engelsk mat är god och variationsrik! Saknar dessa små butiker här i Sverige som The Greengrocer ,The Butcher , The Fishmonger ,The Milkman (Mjölk ,Ägg ,Bröd Fruktjuicer och så kunde man beställa Hampers till Jul)The Egglady på marknadsdagar och The Cheeseman…..Så jag saknar det!

    Gilla

    1. Ja verkligen (även om mycket försvunnit även där till förmån för stormarknader). Just att varje liten håla har en regelbunden marknad.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

